La Iaşi se judecă războiul chiftelelor de vită. Clujenii se plâng că ieşenii le folosesc abuziv numele

marți, 04 octombrie 2022, 01:50
4 MIN
 La Iaşi se judecă războiul chiftelelor de vită. Clujenii se plâng că ieşenii le folosesc abuziv numele

Chiftelele de vită au devenit obiect de dispută între o firmă din Cluj-Napoca și una din Copou. Ardelenii au cerut unui restaurant ieșean să-și schimbe numele, invocând faptul că i-ar face concurență neloială. 

Solicitarea, adresată Tribunalului ieșean, a fost respinsă. Magistrații nu au reușit să-și dea seama în ce fel ar fi afectate interesele vânzătorilor de burgeri de dincolo de Carpați.

Atât clujenii cât şi ieşenii s-au înfiinţat în 2017

Burger Shack SRL, firmă înregistrată în 2017 în Bistrița, și-a deschis în 2018 un local intitulat „Meat Up” în apropierea grădinii botanice din Cluj-Napoca. Meniul localului se bazează în principal pe burgeri. În 2019, firma clujeană a înregistrat denumirea „Meat Up” drept marcă națională pentru servicii de furnizare de alimente și băuturi și cazare temporară.

De cealaltă parte, Concept Andrex Copou SRL a fost înregistrată în 2017, deținând în apropierea Arhivelor Naționale un restaurant denumit „Meat Up – Steak House”, oferind un meniu format din startere, supe, salate, paste, grătar, pizza, dar și burgeri.

Prin acțiunea depusă la Tribunal, societatea bistrițeană a cerut emiterea unei ordonanțe președințiale prin care ieșenii să înceteze imediat orice formă de utilizare a mărcii „Meat Up”, inclusiv publicitatea online. „Marca ,«Meat Up» constituie brandul societăţii, un brand cunoscut pe piaţa de profil din Cluj Napoca şi nu numai, brandul fiind concretizat sub forma unui restaurant amplasat în inima oraşului Cluj Napoca şi care se bucură de un renume deosebit, raportat la nivelul ridicat al serviciilor şi mai ales al produselor furnizate.

Restaurantul s-a diferenţiat încă de la început prin serviciile de înaltă calitate, secondate de o atitudine de management orientată cu totul spre client şi interesele sale, creându-şi loc într-o piaţă extrem de concurenţială şi reuşind prin eforturi însemnate şi susţinute să se claseze ca un jucător de top pe piaţa de profil din domeniu, promovându-şi serviciile în mediul online, atrăgând o bună parte din clientela sa în acest mod”, se menționează în acțiunea ardelenilor.

Or, prin folosirea de către o altă societate a aceleiași denumiri, eforturile ardelenilor de a-și promova activitatea sunt afectate. Aceștia au arătat că au cerut în martie restaurantului ieșean să renunțe la folosirea denumirii „Meat Up” dar fără niciun efect. Acest lucru ar reprezenta în aprecierea ardelenilor o formă de concurență neloială.

„Cuantificarea concretă a prejudiciului creat este extrem de dificilă ţinând cont că pe lângă valoarea beneficiilor nerealizate ca urmare a confuziei create şi a actelor de încălcare, trebuie să se ia în considerare şi atingerea adusă imaginii comerciale – profitarea de investiţiile masive făcute în publicitatea online, prin promovarea brandului «Meat Up», neconcretizarea unor acte de comerţ, inexistenţa unui contract de licenţă care ar fi generat venituri pentru reclamantă, deturnarea clientelei, scăderea cotei de piaţă a mărcii”, au precizat reclamanții.

Judecătorii nu cred că este motiv serios ca să emită o ordonanţă preşedinţială

Conform legii, ordonanța președințială este o procedură specială prin care se pot dispune măsuri vremelnice cu aplicabilitate imediată, pentru păstrarea unui drept care s-ar păgubi prin întârziere sau prevenirea unei pagube iminente. Fondul problemei nu este judecat, acesta urmând să se soluționeze ulterior.

Magistrații Tribunalului ieșean nu au reușit să găsească în plângerea ardelenilor argumente concrete privind paguba suferită. Ei au constatat în primul rând că ardelenii se promovează prin calitatea ridicată a burgerilor.

De cealaltă parte, ieșenii se promovează mai ales prin carnea de vită preparată la grătar. E drept, vând și burgeri, produs similar cu cel al ardelenilor, care reprezintă însă un produs comun, comercializat de numeroase alte localuri.

În interpretarea judecătorilor ieșeni, marca înregistrată de ardeleni vizează o activitate strict locală, neputându-se vorbi de o concurență neloială. La rândul lor, ieșenii își vând marfa tot local. Activitatea celor două firme nu se suprapune astfel în niciun fel.

„Reclamanta nu a făcut dovada că produsele sale au ajuns să fie cunoscute de ceilalţi locuitori ai ţării şi nici nu ar fi avut cum să dovedească acest fapt atât timp cât produsele pe care le comercializează sunt destinate consumului într-un timp scurt de la preparare, fiind perisabile, iar transportul lor în urma unei comenzi ar putea fi asigurat doar în interiorul oraşului Cluj Napoca. Nu există risc de confuzie în percepţia consumatorilor, din moment ce publicul ţintă este diferit, produsele sunt destinate consumului pe plan local, astfel încât consumatorii care locuiesc într-unul din aceste oraşe nu au alternativa cumpărării produselor din cealaltă localitate, neexistând riscul unor posibile reacţii negative în cazul în care cele două produse similare nu corespund”, au apreciat magistrații.

După un raționament similar, nu se poate vorbi de vreun prejudiciu concret adus restaurantului clujean. Acțiunea ardelenilor a fost respinsă. Ei au totuși posibilitatea apelului. 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii