De Business

Punem punctul pe știi

Paradox? Prețurile din industrie au crescut de 3 ori mai mult pentru piața internă decât pentru cea externă. Explicațiile specialiștilor

luni, 02 mai 2022, 09:10
2 MIN
 Paradox? Prețurile din industrie au crescut de 3 ori mai mult pentru piața internă decât pentru cea externă. Explicațiile specialiștilor

În doar nouă luni, indicele prețurilor producției industriale (IPPI), așa-numita ”inflație industrială”, a crescut de 3 ori mai mult la intern decât la extern.
 

Cu alte cuvinte, prețurile ”de producător” au crescut cu aproape 60% pentru bunurile industriale vândute în România, respectiv cu circa 20% în cazul celor care au mers la export, reiese din cele mai recente datele ale Institutului Naționale de Statistică (INS).

Seria istorică relevă că cei doi indicatori au, în general, valori relativ similare, diferențele fiind, în general, de sub un punct procentual (pp). Lucrurile au început să se schimbe însă începând cu vara anului 2021. În toamnă, discrepanțele au urcat către 15pp, iar la finalul anului au fost de circa 25pp. Un salt major s-a produs și în primele două luni ale anului 2022, când diferența s-a apropiat de 40pp.

Indicele prețurilor producției industriale (IPPC) măsoară evoluția de ansamblu a prețurilor produselor/serviciilor industriale fabricate și livrate în primul stadiu de comercializare de producătorii interni. Prețurile colectate sunt prețuri de producător, nu includ TVA și alte taxe pe produs.


Indicatorul este un bun barometru al costurilor din industrie, costuri care sunt transmise inevitabil consumatorului final.

Posibile explicații

Economistul Aurelian Dochia este de părere că evoluția celor doi indicatori, IPPC la intern și la export, ar putea fi explicată de câteva fenomene.

În primul rând ar fi vorba despre un decalaj de timp. Companiile din România au început să resimtă mai devreme decât competitoarele lor din Occident efectele creșterii prețurilor. Prin urmare, acestea nu au putut majora prețurile când/cât și-ar fi dorit, pentru a nu-și pierde din competitivitate.

”În al doilea rând, și acestea cred că este cel mai important motiv, capacitatea de absorbție a creșterii prețurilor la nivelul firmelor este foarte diferită.
Probabil că o firmă din România față de o firmă din Franța, să spunem, a avut creșteri de prețuri la input-uri pe care nu le-a transferat integral în produsele pe care le vinde pentru că a avut fie rezerve mai multe, fie o marjă de profit mai bună”, a declarat Aurelian Dochia pentru CursdeGuvernare.

Mai mult, pe cursdeguvernare

Comentarii