Poveste neverosimilă cu o ieşeancă, un câine, OPC şi o maşină de spălat nouă de la Altex

joi, 18 august 2022, 01:50
3 MIN
 Poveste neverosimilă cu o ieşeancă, un câine, OPC şi o maşină de spălat nouă de la Altex

O ieşeancă a scos vinovat vânzătorul de faptele câinelui său. Ea s-a plâns că maşina sa de spălat s-a defectat, iar Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorului a sancţionat comerciantul. Din dezbaterile instanţei a reieşit însă un vinovat suprinzător.

 

Ieşeanca îşi cumpărase de la Altex o maşină de spălat Whirlpool. După mai bine de o jumătate de an de la achiziţie, femeia a reclamat faptul că maşina de spălat curge şi a devenit mult mai zgomotoasă, solicitând înlocuirea ei. A fost direcţionată către o unitate service, iar după trei zile un tehnician a constatat că garnitura hubloului era ruptă, fără a se stabili însă cauza problemei. După încă o săptămână, a fost informată că defecţiunea nu este acoperită de garanţie, iar reparaţia poate fi făcută contra cost. Femeia reclamase însă deja situaţia la Protecţia Consumatorului, iar inspectorii instituţiei au intrat pe fir. Ieşeanca solicita în continuare înlocuirea produsului, nefiind de acord să plătească schimbarea garniturii. Ca urmare, CRPC a dispus aplicarea unui avertisment către Altex, obligând totodată societatea să-i restituie femeii suma de 1.185 lei, reprezentând preţul maşinii de spălat Whirpool. Ca urmare, cazul a ajuns în instanţă.

Termenul a fost depăşit

Conform legii, defectele unui produs, semnalate în cel mult şase luni de la achiziţie sunt considerate ca existând deja în momentul cumpărării, vânzătorul fiind ţinut responsabil. În cazul maşinii de spălat, termenul fusese depăşit cu o săptămână, acesta fiind unul dintre argumentele invocate de Altex în acţiunea sa. Dincolo de termenul de şase luni, până la expirarea garanţiei de doi ani, răspunderea ar fi aparţinut unităţii service, deci Altex fusese sancţionată degeaba. În plus, consumabilele şi accesoriile, în care era inclusă şi garnitura hubloului, nu făceau obiectul garanţiei, deci înlocuirea sa nu era gratuită.

Magistraţii Judecătoriei au dispus efectuarea unei expertize tehnice care să stabilească motivele pentru care garnitura hubloului cedase. Expertiza a arătat că o bucată din garnitura fusese ruptă, iar zona adiacentă prezenta urme străpunse pe toată grosimea ei, concluzionând că nu era vorba de o neconformitate a maşinii de spălat, ci cel mai probabil era rezultatul muşcăturii unui câine.

Câinele a muşcat garnitura

„În mod cert defectarea garniturii hublou nu este un defect de fabricaţie, deoarece a funcţionat o perioadă de câteva luni până la data apariţiei, cauza defectării fiind utilizarea necorespunzătoare a produsului, deoarece maşina de spălat a fost lăsată cu capacul deschis şi nesupravegheată. Defectarea s-a produs în stare de repaus, prin intervenţia unui animal domestic de casă ce a muşcat garnitura, rupând-o, partea ruptă fiind găsită pe marginea patului”, a precizat expertul. Concluziile acestuia au condus la verdictul judecătorilor, care au dispus anularea procesului-verbal de sancţionare a Altex. Sentinţa a fost atacată de CRPC în faţa instanţei superioare, apelul declarat intrând pe rolul Tribunalului. 

Comentarii