Primarul Chirica și-a faultat deja contracandidaţii? Le-a furat o săptămână de precampanie

marți, 04 august 2020, 02:00
4 MIN
 Primarul Chirica și-a faultat deja contracandidaţii? Le-a furat  o săptămână de precampanie

Primăria ieşeană nu a eliberat până acum nicio autorizaţie de amplasare a bannerelor şi a corturilor unde sunt strânse semnăturile pentru candidaţi. Materialele electorale de mari dimensiuni pot fi expuse în perioada 28 iulie – 27 august

Alianţa USR-PLUS a desfăşurat ieri un banner în faţa Primăriei Iaşi, în semn de protest faţă de interdicţia mascată care împiedică partidele politice să-şi promoveze candidaţii cu materiale electorale de mari dimensiuni. Cosette Chichirău, liderul USR Iaşi şi candidata alianţei USR-PLUS la Primăria ieşeană, a protestat încă de săptămâna trecută faţă de întârzierea aprobării amplasării acestor materiale. Solicitarea a fost depusă încă din 8 iulie, în vreme ce PSD a înregistrat o solicitare similară pe 17 iulie.

Întârzierea acordării aprobărilor a provocat prima ieşire dură a candidatei PSD în alegerile pentru Primăria Iaşi. Primarul „confundă Municipiul Iaşi cu propria sa feudă”, i-a reproşat Camelia Gavrilă. „Prin această tergiversare premeditată, domnul primar Chirica nu demonstrează altceva decât un sentiment de frică profundă, viscerală ce i-a pătruns în suflet, teama de a pierde întunecând raţiunea unui edil responsabil”, a explicat ea motivul pentru care primarul ezită să-i lase pe contracandidaţii săi să iasă în public.

„Fiţi echidistant şi serios, aşa cum trebuie să fie un primar veritabil şi abordaţi cu bărbăţie lupta politică!!! A vă ascunde în propriul birou, sub pază strictă, de frica pandemiei de Covid 19, nu vă dă dreptul de a priva competitorii electorali, într-un mod cu totul lipsit de onestitate, de drepturile conferite prin legislaţie!”, l-a admonestat Camelia Gavrilă pe Mihai Chirica. Gavrilă i-a recomandat să dea dovadă de corectitudine, onestitate, respect pentru lege şi pentru cetăţean. „Echilibrul, decenţa, stima faţă de ceilalţi sunt virtuţi esenţiale, nu doar o retorică de suprafaţă şi valori ignorate sau considerate desuete!”, a mai adăugat ea, invitându-l în final pe actualul primar la „o dezbatere despre oportunităţile şi valenţele unui Iaşi condus în spirit european”.

Cum a explicat primarul întârzierea emiterii autorizaţiilor

Aprobările trebuie să treacă inclusiv prin Comisia de ordine publică, dar care însă a fost convocată abia săptămâna aceasta. La o interpelare a consilierului PSD Mihai Gavril, primarul Iaşului anunţa la şedinţa CL de săptămâna trecută că această comisie urma să se întrunească ieri. „Am aşteptat toate solicitările de la toate partidele politice. Nu încercăm să obstrucţionăm pe nimeni, dar intenţia este să nu intrăm într-o zonă de conflict. Sunt cerute amplasamente multiple şi, multe dintre ele, pe acelaşi loc, cam de la toate partidele. Va trebui, în momentul în care decidem, să decidem pentru toţi şi o să spunem «Uite, sunt (sic!) o succesiune de trei poziţii, unul ia o poziţie, unul ia o poziţie şi unul o poziţie, ca să nu fie prejudiciat niciun partid politic. Mâine (vinerea trecută, n.r.) centralizăm tot, tabelăm şi luni o să vă invităm”, a precizat Mihai Chirica de ce a rămas mai puţin timp pentru expunerea în oraş a bannerelor şi a afişelor de mari dimensiuni.

Practic, candidaţilor la primărie li s-a furat mai mult de o săptămână din cele 30 de zile de precampanie. De remarcat că, din tot judeţul, numai în municipiul Iaşi este această problemă. Anul trecut, bannerele au umplut oraşul odată cu venirea primăverii, deşi alegerile europarlamentare erau programate abia pentru 26 mai. Peste vară, reclame uriaşe au fost montate în mai multe locuri din oraş, cu toate că scrutinul prezidenţial fusese fixat pentru noiembrie.

Potrivit legii electorale, în timpul campaniei – în cazul de faţă, începând din 27 august – candidaţii pot să folosească materiale tipărite cu dimensiunea maximă de 35 × 50 cm. Bannerele şi alte materiale de mari dimensiuni sunt interzise în timpul campaniei, dar pot fi afişate în precampanie, un interval tot de 30 de zile care debutează cu două luni înainte de data alegerilor. Practic, toţi competitorii pot să-şi instaleze în această perioadă de precampanie inclusiv corturile în care se strâng semnăturile pentru candidaţi. Asta însă doar dacă au aprobare semnată de primar.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii