S-au clarificat lucrurile pe A8: toate termenele s-au mutat mai târziu

vineri, 15 septembrie 2023, 01:50
3 MIN
 S-au clarificat lucrurile pe A8: toate termenele s-au mutat mai târziu

Reuniunea de joi a reprezentanţilor Companiei de drumuri şi autostrăzi, a autorităţilor locale şi a proiectantului (Consitrans) pe subiectul proiectului A8 cu reprezentanţii asociaţiilor pro-autostradă a lămurit câteva lucruri şi a prelungit, din nou, unele termene. 

Amintim că ordinul de începere a activităţii de actualizare a studiului de fezabilitate şi de realizare a proiectului tehnic a fost semnat în mai 2021, la o lună după atribuirea contractului către Consitrans pentru aproape 59 de milioane de lei. Termenul de finalizare a contractului prevăzut atunci era de 25 de luni, respectiv până în iunie 2023.

Astfel, forajele suplimentare pe o distanţă totală de 400 de metri liniari fac parte din studiile suplimentare cerute proiectantului de către de CNAIR ca observaţii la studiul geotehnic depus deja. Irinel Bucur, de la „Hai Că Se Poate”, ne-a spus că cele două utilaje mobilizate vor finaliza în câteva zile recoltarea probelor de adâncime.

Consecinţa este că studiul de fezabilitate pentru segmentul Paşcani/Moţca-Ungheni va avea un termen de predare decalat: ultima zi a acestui an. Adrian Covăsnianu, care a participat la discuţii din partea asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”, a precizat că după încă trei luni ar trebui să fie gata proiectul pentru obţinerea autorizaţiei de construire, iar după alte şase luni, proiectul tehnic. „Deci 2024 clar”, a mai spus el, avansând o dată şi pentru abţinerea avizului de mediu: spre sfârşitul iernii.

De pe agenda discuţiilor nu a lipsit subiectul podului peste Prut, a cărui procedură de licitaţie pentru atribuirea contractului de construire a fost suspendată chiar înainte să expire termenul de înscriere a ofertelor. Este vorba într-adevăr de clarificările solicitate, unele pe subiecte mai ample, dat fiind că proiectul este unul transfrontalier. Pe de altă parte, întârzierea realizării A8 face ca edificarea podului să nu fie sub presiune, mai ales că finanţarea construcţiei este asigurată.

Dacă la deal e jale, speranţa e la munte

Cel mai apropiat sector de realizare este însă cel montan al A8. „S-a confirmat că vineri (astăzi, n.r.) se va transmite la Ministerul Transporturilor documentaţia în vederea organizării şedinţei Comisiei tehnico-economice pentru avizarea studiului de fezabilitate revizuit al secţiunii montane din A8, Miercurea Nirajului – Leghin, de 159,2 km. Şedinţa comisiei va avea loc săptămâna viitoare şi aşteptările sunt să treacă de această etapă fără alte probleme”, a anunţat Irinel Bucur pe pagina sa de Facebook.

Este a doua comisie de acest fel care trebuie să-şi dea avizul, după cea de la CNAIR. Mai urmează o comisie, cea interministerială, după care Guvernului îi rămâne de îndeplinit o formalitate: să mai emită hotărârea care va „bate în cuie” indicatorii tehnici ce vor fi incluşi în procedura de licitaţie pentru execuţie. Asta înseamnă că încă e posibil ca o primă licitaţie (traseul montan este împărţit în şase segmente) să fie lansată până la sfârşitul acestui an.

Aşa cum am mai relatat, pe capătul Leghin/Tg. Neamţ-Paşcani/Moţca va fi semnat zilele acestea contractul cu Spedition UMB, iar nominalizarea câştigătorului pentru celălalt capăt, Tg. Mureş-Miercurea Nirajului, este aşteptată pentru începutul lunii octombrie.

„E o problemă politică. A8 rămâne un obiectiv foarte îndepărtat”

După şedinţa de progres de joi, Ionel Apostol, de la „Împreună pentru A8” a avut cea mai virulentă concluzie. „Finalizarea proiectelor de infrastructură mare într-un timp rezonabil în Regiunea Moldova rămâne strict în pixul ministrului Transporturilor”, a răbufnit el pe pagina sa de Facebook. „Este inutil şi o consider o pierdere de timp să mai căutăm vinovaţi prin birourile CNAIR sau să sărim la jugulara constructorilor. Tot ce se întâmplă în materie de progres, stagnare sau regres este o problemă politică. Jocurile care se fac în interiorul guvernului pentru obţinerea finanţărilor frânează sau accelerează anumite sectoare de autostradă din această ţară”, a susţinut Ionel Apostol, încheind pe un ton pesimist că „Autostrada A8, adevărata coloană vertebrală a Moldovei, rămâne un obiectiv foarte îndepărtat”.

Comentarii