Şedinţă la judeţ fără preşedintele Consiliului Judeţean. 26 de proiecte votate mecanic. Avem un cetăţean de onoare de doar 24 de ani

joi, 22 februarie 2024, 02:50
3 MIN
 Şedinţă la judeţ fără preşedintele Consiliului Judeţean. 26 de proiecte votate mecanic. Avem un cetăţean de onoare de doar 24 de ani

Aleşii judeţului din alianţa majoritară au votat ieri fără probleme toate cele 26 de proiecte de hotărâre de pe ordinea de zi. Înainte de şedinţa propriu-zisă, i-a fost acordat titlul de Cetăţean de Onoare al Judeţului Iaşi sportivului David Gavrilovici care, la doar 24 de ani, a devenit cel mai tânăr membru al galeriei acestei distincţii.

Meritul său constă în activitatea sportivă susţinută care i-a adus recunoaştere internaţională: titlurile de campion mondial şi european la gimnastică aerobică şi numeroase medalii.

Liber la eşalonat datorii către bugetul CJ

După acest moment apreciat unanim de toţi cei prezenţi, şedinţa de plen a Consiliului Judeţean a intrat pe făgaşul obişnuit. De fapt, nu la fel ca până acum: întrunirea a fost condusă de vicele Marius Dangă în lipsa preşedintelui Costel Alexe, ceea ce a însemnat intervenţii mai concise din partea consilierilor şi precizări mai consistente din partea şefului de şedinţă.

Cele mai multe discuţii le-a stârnit, aşa cum era de aşteptat, proiectul de hotărâre prin care este eşalonată o datorie la bugetul judeţului de aproximativ 1,9 milioane de lei a firmei care administrează staţia de tratare a deşeurilor de la Ţuţora, Edil Industry. În lipsa liderului de grup al PSD, Cristian Stanciu (de fapt, doar jumătate din cei zece consilieri social-democraţi au fost prezenţi), Mircea Manolache a subliniat că firma este una apropiată executivului CJ, dat fiind că administrarea ei este asigurată de soţul Adinei Gîrjan, subprefect din partea PNL. El a recunoscut că solicitarea de eşalonare este legală, apreciind însă că apropierea vizibilă de PNL a ajutat la obţinerea amânării la plată.

Cititi si: Prima eşalonare la plată din istoria CJ: o datorie de 1,9 mil. lei. Beneficiarul e surpriză: firma familiei subprefectei PNL

Documentaţia care însoţeşte proiectul de hotărâre arată că firma menţionată a cerut acest lucru motivând încasările restante de la primării. De altfel, primarii de comune s-au plâns în mai multe rânduri de sistemul de colectare a banilor pentru serviciile de colectare şi transport al deşeurilor, apreciind că facturile ar trebui remise fiecărei locuinţe, şi nu ca o sumă administraţiei locale.

Dincolo de vechimea unor facturi neachitate, datând din 2021, e de remarcat coincidenţa acestei înlesniri la plată cu anul electoral 2024, în care pe de altă parte expiră şi contractul de administrare a instalaţiilor de la Ţuţora cu firma menţionată. Nu în ultimul rând, rămâne de văzut dacă şi alţi datornici la bugetul judeţului vor fi favorizaţi în mod similar dacă vor cere un tratament similar. Consilierii PSD şi USR s-a abţinut de la vot.

Aeroportul continuă investiţiile şi în 2024

Un singur alt proiect de hotărâre a mai iscat discuţii, cel al adoptării bugetului de venituri şi cheltuieli al Aeroportului. Mircea Manolache a remarcat creşterea costurilor construirii T4 – despre care şi Ziarul de Iaşi a relatat – dar s-a încurcat în cifre. Directorul economic al regiei, prezent la şedinţă, i-a explicat că proiectele cu durată de implementare mai mare de un an pot fi ajustate în privinţa costurilor, dar nu l-a corectat pe consilier. Nici alte intervenţii din sală nu au fost pe deplin lămuritoare – deşi proiectul de hotărâre prezentat de cei de la Aeroport consilierilor judeţeni era foarte limpede. Astfel, dincolo de veniturile şi cheltuielile de aproximativ 70 de milioane de lei prevăzute pentru anul în curs, sunt menţionate investiţii de câteva zeci de milioane de lei.

Cititi si: Bugetul Aeroportului creşte odată cu T4: venituri de 70 de milioane de lei din exploatare prevăzute pe 2024, cu 20% mai mari

Proiectul de buget al aerogării arată că tot planul de investiţii care include proiectul T4 şi extinderea parcării a fost de 510 milioane de lei. Din aceşti bani, aerogării i-au mai rămas 27 de milioane, destinaţi achiziţiei printre altele a unor vehicule speciale (de deszăpezire şi de îmbarcare/ debarcare a persoanelor cu dizabilităţi). 

Comentarii