Șeful DRDP Iași nu își asumă nicio vină în cazul accidentului mortal de la Lețcani

duminică, 23 aprilie 2023, 10:25
5 MIN
 Șeful DRDP Iași nu își asumă nicio vină în cazul accidentului mortal de la Lețcani

Mugurel Laicu, actualul șef al Direcției Regionale de Drumuri Iași, a făcut duminică o postare publică pe pagina lui de Faceebok unde se disculpă în legătură cu accidentul grav care a avut loc miercuri la trecerea de pietoni din Letcani. 

Drumul european este în administrarea instituției pe care o conduce. Acesta nu spune nimic despre vreo măsură de a construi o șosea ocolitoare în condițiile în care prin Lețcani, Podu Iloaiei și Valea Lupului există trafic rutier de autostradă printre case. Redăm explicația lui Mugurel Laicu în rândurile de mai jos.

"Din respect fată de imensa durere pricinuită familiei micuțului Luca care si-a pierdut viața in urma dramei din 19 04.2023 la Lețcani nu am dorit să intervin cu nici un fel de comentariu , am răspuns stric întrebărilor puse de mass- media locală, națională si de autoritățile locale.

CITESTE SI: Doliu la Leţcani: Sute de oameni la înmormântarea copilului ucis pe trecere – FOTO/VIDEO

In rândurile următoare voi face stric unele precizări tehnice pentru a stabili realitatea pe care din păcate unii încearcă din diverse motive sa o deformeze :

1. Trecerile pentru pietoni din localitatea Letcani au fost întodeauna în atenția DRDP Iași in ceea ce privește modul de amenajare si semnalizare .

  – In decursul timpului atât în mandatul 2012-2019 cât si in cel actual început din Mai 2022 , au fost luate o serie de masuri care să sporească atenția participanților la trafic prin :

a. suplimentarea semnalizării rutiere verticale si orizontale, astfel la toate trecerile pentru pietoni au fost executate  covoare antiderapante de culoare roșie pentru a reduce considerabil spațiul de frânare.

– au fost amplasate elemente preformate pe partea carosabilă cu inscripții de atenționare asupra depășirii interzise.

– au fost trasate linii de avertizare pentru reducere a vitezei , spații interzise pe zona de acostament , săgeți de repliere etc.

b. După cum se poate observa la teren, modul de amenajare existent, evidențiază clar necesitatea adoptării unei conduite preventive a participanților la trafic, prin reducerea vitezei autovehiculelor si acordarea priorității pitonilor angajați in traversare pe zonele special amenajate.

   2. Totodată din discuțiile avute cu autoritățile locale si cu Inspectoratul de Politie Județean Iasi  s-a hotărât amenajarea a două din trecerile pentru pietoni ( la Primărie și la scoală) cu refugiu central tocmai pentru a îmbunătăți siguranța circulației.

 3. In 2019 am semnat un contract fiind asigurată finanțare pentru execuția unui covor asfaltic prevazut cu marcaje orizontale si verticale conforme pe tot traseul drumului european începând de la Castelul cu Apă / Roman si până la intrarea in municipiul Iasi în vederea îmbunătățire condițiilor de siguranță a circulatiei, planeitate , rugozitate si confort în trafic.

  4. Având în vedere cele prezentate mai sus consideram ca trecerile  pentru pietoni sunt semnalizate corespunzător.

 5. Solicitările autorităților publice locale adresate instituției noastre începând cu 2018 si prezentate de Primaria Letcani in mass media au primit răspuns prompt din partea DRDP IASI ( după cum se poate observa mai jos ) au avut în vedere implementarea masurilor de reducere a vitezei  in zona trecerilor pentru pietoni, masuri deja realizate si enumerate mai sus .

6. Privind căile de acces către trecerile  pentru pietoni așa cum este prevăzut la art. 53 din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice “Autoritățile publice locale, cu autorizația administratorului drumului public și cu avizul poliției rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulației pietonilor, bicicliștilor, vehiculelor cu tracțiune animală și calmării traficului, semnalizate corespunzător, în apropierea unităților de învățământ, piețelor, târgurilor, spitalelor, precum și în zonele cu risc sporit de accidente”.

–  Mentionez ca am citit in mass media o solicitare a Primăriei Letcani din 20.04.2023 ( care nu a ajuns oficial la DRDP IASI ) prin care la punctul 2 se solicita acceptul nostru in vederea aprobării prelungirii podetului de la aceasta trecere pentru sporirea siguranței pietonilor , o solicitare pe care o vom aviza favorabil imediat ce va ajunge la unitatea noastră .

 7. Referitor la solicitarea venită în urma accidentului nefericit din data de 19.04.2023 de semaforizare a trecerilor pentru pietoni din localitatea Lețcani am fost de acord și putem fi de acord cu aceasta cu condiția ca autoritățile publice locale solicitante, să înainteze atât administratorului drumului cat si la Inspectoratul de Politie județean Iasi , o documentație care sa prezinte modul de funcționare , timpii necesari de traversare precum si întârzierile produse autovehiculelor care circula pe Drumul National / Drumul European.

8. Pentru execuția limitatoarelor de viteză la trecerile pentru pietoni se solicită acordul scris și asumat prin semnătură a riveranilor trecerilor motivat de faptul că acestea sunt producătoare de zgomot și vibrații permanente fapt ce creează un disconfort continuu și pot produce daune locuințelor din zonă .

   – Din experiență o spun că astfel de solicitări am avut si in alte zone, le-am avizat, am emis autorizații de Constructii , le-am montat și imediat la 2-3 zile am avut proteste ale riveranilor ( pe buna dreptate ) pentru a le demonta.

9. Referitor la trecerile pentru pietoni suspendate ( pasarele pietonale ) fac următoarele precizări:

   – Primaria Letcani nu a depus nici o solicitare însoțită de o eventuală documentatie tehnică in vederea aprobarii unor astfel de obiective.

  –  Pentru a putea aproba conform legislației construirea de pasaje supraterane trebuiesc îndeplinite următoarele condiții :

a. gabarit pe inaltime minim 6 metri

b. Scarile de acces inafara zonei de siguranta – 12/14 metri ( la Letcani distanță din axul drumului in limitele de proprietate sunt de 8-10 metri.

c.  In mod obligatoriu trebuie prevazut acces ( lift sau scări rulante ) pentru persoanele cu dizabilitati și cele vârstice .

10. Singura solicitare care îndeplinește  aceste condiții care a fost aprobata pe DN 28 și emisă autorizatie de construcție este pasarela de la IDEO – CAPAT PACURARI .

CONCLUZIE :

Conduc zilnic zeci de km prin oras si intodeauna am considerat ca in orice situatie pietonul are prioritate.

Trebuie sa ne gandim ca in primul rand viata are prioritate, nu faptul ca ne grabim, nu suntem atenti sau de acord cu pozitia pietonului fata de autovehicolul nostru.

Viața unui om este mai valoroasa si trebuie respectata, chiar daca este pe trecerea de pieton sau nu.

Fie și numai din aceste motive DRDP IASI a luat si va lua toate măsurile legale pentru a se circula in condiții de siguranţă pe rețeaua de drumuri naționale și europene aflate în administrarea noastră."

Comentarii