Un miliard de euro pentru capetele A8. A fost lansată licitaţia de proiectare şi execuţie

vineri, 30 decembrie 2022, 02:50
4 MIN
 Un miliard de euro pentru capetele A8. A fost lansată licitaţia de proiectare şi execuţie

Licitaţia pentru atribuirea celor două contracte a fost lansată oficial cu două zile înainte de sfârşitul anului. În ce stadiu se află la sfârşitul lui 2022 fiecare lot al autostrăzilor A7 şi A8.

 

Chiar la ora la care Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, susţinea, joi, o conferinţă de presă privind bilanţul acţiunilor întreprinse în 2022 pentru concretizarea autostrăzilor A7 şi A8, pe platforma electronică de achiziţii publice au fost afişate anunţurile de licitaţie pentru capetele Autostrăzii Unirii. Este vorba de contractele de proiectare şi execuţie pentru segmentele Leghin/Tg. Neamţ – Moţca (29,9 km) şi Ungheni/Tg. Mureş – Miercurea Nirajului (24,4 km). Deşi mai scurtă, această din urmă secţiune a tronsonului montan al A8 are o valoare estimată mai mare decât celălalt capăt, respectiv 2,95-3,34 miliarde lei, faţă de 2-2,3 miliarde de lei. După cum s-a stabilit încă din timpul campaniei electorale dinaintea alegerilor parlamentare din decembrie 2020, finanţarea pentru aceste două segmente ale A8 este asigurată prin Planul Naţional de Redreasare şi Rezilienţă, respectiv din fonduri europene.

O hartă cu capetele A8 scoase la licitație (cu galben)

În ambele proceduri, ofertele sunt aşteptate până la sfârşitul iernii în curs, iar durata contractului va fi de 90 de luni, din care 60 reprezintă perioada de garanţie minimă impusă. Cu alte cuvinte, din momentul atribuirii contractelor, constructorii vor avea la dispoziţie doi ani şi jumătate să finalizeze cele două porţiuni din A8 – dar nu mai târziu de 31 decembrie 2026.

Garanţia poate fi extinsă la 120 de luni, ceea ce înseamnă un plus de 9 la sută la punctajul evaluării ofertelor. Alte criterii de departajare sunt: componenta financiară (55 la sută), metodologia de realizare a contractului şi planificarea resurselor tehnice şi umane (15 la sută), experienţa echipei (21 la sută).

Din cele 13 loturi ale A7, pe 4 se lucrează deja, iar alte 3 au contractele semnate

Alături de prefectul judeţului, Bogdan Cojocaru, şi de senatorul Maricel Popa, Cătălin Urtoi a trecut în revistă paşii făcuţi în 2022 pentru edificarea celor două autostrăzi care vor lega Moldova de Muntenia şi de Transilvania. „A fost un an dificil”, a spus el. Totuşi, A7 a mers aproape şnur, mai multe loturi fiind deja în şantier la sfârşitul anului. Astfel, două din cele trei loturi ale segmentului Ploieşti-Buzău sunt în lucru şi unul în contestaţie, două din cele patru loturi dintre Buzău şi Focşani sunt în şantier, iar două contestate, toate cele trei loturi între Focşani şi Bacău sunt atribuite (către UMB), la fel ca şi loturile (tot trei) dintre Bacău şi Paşcani.

„În acest moment, toate cele 13 loturi finanţate prin PNRR ale Autostrăzii Moldova (A7), cu o lungime totală de 320 de km, au constructori desemnaţi. Contractele pentru construcţia a 7 loturi au fost deja semnate”, iar 4 loturi sunt în şantier, anunţa, tot joi, ministrul Transporturilor, odată cu nominalizarea câştigătorului licitaţiei pentru ultimul dintre ele, Mirceşti-Paşcani.

Mai departe, Paşcani-Suceava-Siret este în stadiul realizării studiului de fezabilitate, iar în ianuarie va demara şi procedura obţinerii acordului de mediu, a precizat Cătălin Urtoi.

A8: mai întâi muntele, apoi Iaşul

Pe Autostrada Unirii (A8), următoarea licitaţie după procedurile celor două capete menţionate mai sus va fi pentru realizarea podului peste Prut. Consilierul ministrului Grindeanu a precizat că procedura va fi lansată în primul trimestru al anului următor, amintind că există şi acord de mediu, şi finanţare europeană (33 milioane de euro).

Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, a prezentat un bilanţ  al acţiunilor întreprinse în 2022 pentru concretizarea autostrăzilor A7 şi A8

Pe tronsonul montan al A8, secţiunea dintre cele două capete are studiul de fezabilitate „depus”, va avea acordul de mediu emis în ianuarie 2023, dar studiile geotehnice sunt tot incomplete. Cătălin Urtoi s-a arătat însă optimist că licitaţia pentru acest segment – cel mai dificil de construit şi cel mai scump, peste 5 miliarde de euro – va fi lansată în 2023, înaintea celei pentru segmentul ieşean al A8, Moţca-Leţcani-Ungheni.

Dacă între Moţca şi Leţcani prospectările sunt practic încheiate, în ianuarie vor începe cele de pe traseul albastru – cel desemnat din cinci variante posibile. Urtoi a adăugat că Centura Nord a Iaşului nu va fi gata până la sfârşitul anului viitor şi a menţionat că se încearcă iniţierea demersurilor de atribuire mai întâi a contractului pe Moţca-Leţcani.

Cât priveşte finanţarea pentru toată Autostrada Unirii, Cătălin Urtoi a spus că banii vor veni prin Programul Operaţional de Transport. El a estimat că întregul tronson de peste 300 km dintre Ungheni/Prut şi Ungheni/Tg. Mureş va fi gata până la sfârşitul anului 2030.

Leafă de consilier mereu pe drumuri: 5400 de lei

Dincolo de detaliile referitoare la A7 şi A8, Cătălin Urtoi a spus şi cât câştigă în calitate de consilier al ministrului Transporturilor (5400 de lei net), inclusiv cât primeşte ca diurnă în deplasările din zona celor două autostrăzi (220 de lei pe zi pentru cazare în regim de cel mult 3 stele şi 20 de lei pentru masă). Întrebat dacă s-a înscris în PSD, el a răspuns scurt că nu. 

Cititi si: Pe Varianta Nord a autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, situația e albastră

Cititi si: ALERTA: Guvernul “buşeşte” dur Autostrada Unirii. Zece ani in plus, puşi din pix!

 

 

Comentarii