Primarul s-a speriat de reacţia ieşenilor?

Un nou plan privind interzicerea maşinilor în funcţie de norma euro. Chirica îşi pune cenuşă în cap

miercuri, 10 aprilie 2019, 01:50
3 MIN
 Un nou plan privind interzicerea maşinilor în funcţie de norma euro. Chirica îşi pune cenuşă în cap
Şoferii ce deţin maşini cu normă de poluare Euro 4 şi Euro 5 pot răsufla uşuraţi: Primăria face un pas în spate cu privire la propunerea de a interzice accesul pe teritoriul oraşului. În schimb, măsura ar putea să fie aplicată, din 2020, doar în cazul autovehiculelor non-Euro, Euro 1 şi Euro 2. Pentru vehiculele Euro 3, accesul ar urma să fie interzis din 2022, iar în cazul Euro 4 şi Euro 5 se vorbeşte acum doar despre creşterea impozitului din 2025 şi, respectiv, din 2028. Astfel de măsuri vor fi adoptate doar după o dezbatere largă în spaţiul public în următoarele 3 luni, spun şefii municipalităţii, ieşenii fiind invitaţi să vină cu propuneri sau observaţii.

La sfârşitul săptâmânii trecute, Primăria a publicat un proiect de hotărâre de Consiliu Local (CL) prin care autovehiculele până la Euro 5 inclusiv erau interzise pe timp de zi, gradual, până la orizontului anului 2023. Mai mult, instituţia a trimis şi un comunicat prin care sublinia importanţa unui astfel de proiect.

Demersul municipalităţii a stârnit reacţii vehemente atât în plan politic, cât şi din partea opiniei publice. Instituţia nu a prezentat niciun studiu de impact, iar proiectul de CL a părut mai degrabă un răspuns al Primăriei la faptul că, recent, măsurătorile au arătat că Iaşul este cel mai poluat oraş din ţară în ceea ce priveşte aşa-numitele „particule fine” (PM2,5 – particule provenite în special din arderea combustibililor). „Cerem scuze opiniei publice pentru prezentarea incompletă a măsurilor gândite privind reducerea poluării cauzate de traficul rutier în municipiul Iaşi”, spune Primăria într-un comunicat.

Astfel, municipalitatea afirmă că proiectul de CL publicat vineri era doar „una dintre propuneri” şi a lansat ieri în dezbaterea publică ideea de a interzice, din 2020, doar vehiculele non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, iar, din 2022, şi Euro 3. „Interdicţia se referă inclusiv la autovehiculele care doar tranzitează Municipiul Iaşi, indiferent de provenienţa lor. În plus, Primăria Municipiului Iaşi propune creşterea cuantumului impozitului pentru autovehiculele Euro 4 începând cu anul 2025, ca şi pentru vehiculele Euro 5 începând cu anul 2028”, se mai precizează în comunicatul Primăriei. Reprezentanţii instituţiei spun că aceste măsuri vor fi completate şi cu altele menite să încurajeze achiziţionarea şi utilizarea autovehiculelor hibrid şi electrice: diminuarea cu 50% a impozitului la maşinile hibrid până în anul 2024 inclusiv, precum şi anularea impozitului pentru orice tip de autovehicul electric.

Alte trei propuneri „anti-poluare”

Primăria a reiterat ieri intenţia de a răscumpăra maşinile poluante de la ieşeni prin acordarea unui voucher de 500 euro. Dar o astfel de măsură nu ar putea fi aplicată prea curând întrucât municipalitatea vrea să acceseze fonduri europene şi, în prezent, nu există o linie de finanţare în acest sens. Intenţia primarului Mihai Chirica este ca la Iaşi să fie derulat un proiect-pilot, iar estimarea municipalităţii este că necesarul de bani se ridică la 12,5 milioane euro. „Proiectul, intitulat provizoriu Iniţiativă-pilot pentru o guvernanţă locală integrată de mediu (Pilot-initiative for integrated local environmental governance) – «Our AIR», este la nivel de notă conceptuală şi a fost deja publicat şi transmis pentru aprobare Comisiei Europene – Direcţia Generală pentru Mediu”, se menţionează în comunicatul Primăriei.

Tot în ideea reducerii poluării, municipalitatea susţine că vrea să modernizeze întregul parc auto al autorităţii locale, inclusiv cel al societăţilor şi direcţiilor din subordine. „O altă propunere se referă la introducerea unei taxe de congestie, după modelul adoptat în marile aglomerări urbane din Europa – Londra, Goteborg, Milano, Madrid etc. Este vorba de impunerea unor taxe suplimentare pentru toţi utilizatorii de autovehicule poluante pentru toţi cei care doresc să pătrundă în zona istorică a Municipiului Iaşi”, este o altă măsură lansată de Primărie. Şefii instituţiei spun că toate propunerile enumerate mai sus vor fi dezbătute timp de 3 luni şi au dat asigurări că Primăria nu va adopta nicio măsură de reducere a poluării cauzate de traficul rutier decât atunci când „marea majoritate a ieşenilor îşi va spune punctul de vedere şi va agrea un program general de măsuri”. „Îi asigur pe ieşeni că aceste măsuri sunt rezultatul unor studii şi analize amănunţite, fiind, de asemenea, bazate atât pe realitatea locală, cât şi pe experienţa altor comunităţi din ţară şi din străinătate”, a spus primarul Mihai Chirica, citat în comunicatul Primăriei. 

 

 

Comentarii