anunturi
grandchef
Bolta rece
anunturi
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional
TVR Iasi Telejurnal
anunturi

sambata, 03.06.2023

Nobletea spiritului

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Nobletea spiritului: un ideal uitat (Bucuresti, 2008), scrisa de autorul olandez Rob Riemen, se vrea a fi o pledoarie pentru "umanism". O carte impotriva "relativismului" si "nihilismului". O pledoarie pentru "adevar". In realitate, cartea e o tirada impotriva "fundamentalismului" religios (crestin, mozaic si musulman) punctata de mici sageti suflate in directia stingii "relativiste" de un autor pitit in hatisul unei retorici atit de obscure, incit risca sa dea nastere la nihilism si relativism. In totul, Riemen imi aminteste de libertinii secolului al saptesprezecelea si de Voltaire, care batjocoreau crestinismul, dar nu de fata cu servitorii, pentru ca nu cumva acestia sa devina si ei atei si sa-si ucida, lipsiti de remuscari, stapinii.

    In mod similar, umanismul lui Riemen consta in faptul ca el devalueaza adevarul religios, dar exagereaza importanta adevarului cultural. Cu alte cuvinte, Riemen eviscereaza adevarul aflat la indemina "maselor", care nu pot fi decit "fanatice" atunci cind pretind ca traiesc sau cunosc adevarul, dar consolideaza "adevarul" care justifica existenta si rolul "elitelor". "Adevarul" lui Riemen e unul la care nu au acces decit mandarinii pentru ca nu se "reveleaza", pilpiitor si vesnic schimbator, decit in cultura: "Nici un muritor nu va putea pretinde vreodata ca detine adevarul. Ortodoxia - teista sau ateista - devine fundamentalism atunci cind nu este respectat acest adevar esential. Lumea aflata in permanenta schimbare cere permanent noi forme de revelare a adevarului. Un alt cuvint pentru aceste forme este «cultura»".

    Riemen il unge ca mare preot al acestei religii a culturii pe scriitorul german Thomas Mann. Mann e adus in fata publicului ca ilustrare a capacitatii "culturii" de a rezista barbariei si de a ramine vertical in vreme de cumpana. Barbaria la care se refera Riemen e mai ales barbaria de dreapta, nazista si McCarthy-ista. Thomas Mann s-a opus nazismului in numele "umanismului" invocat, arata Riemen, de editorul lui Mann, Bermann Fischer. Doi dintre copiii lui Mann, Klaus si Erika, au fost urmariti de FBI si haituiti de "isteria maccarthysta" pentru "antifascism prematur". Sub mina usoara a lui Riemen, familia Mann e redusa astfel, din citeva lantetari, la statutul de basorelief funerar etrusc, de o demnitate vida, ilustrind perfect "nobletea spiritului" care ar face posibila si chiar de dorit eradicarea "scandalului Intruparii".

    Dar, daca ar fi sa urmam exemplul lui Paul Johnson, a carui carte demitizanta despre "intelectuali" se bucura de mare succes printre mandarinii valahi, ar trebui sa recunoastem ca, in realitate, viata lui Thomas Mann si a familiei sale nu e tocmai cea mai buna ilustrare a "nobletii spiritului". Pozitia lui Mann fata de regimul nazist a ramas ambigua pina in 1936. Pina in acel an, in conditiile in care cartile indezirabililor erau arse pe rug, cartile lui au continuat sa fie publicate in Germania si Mann, stramutat prudent in Elvetia, a continuat sa-si primeasca drepturile de autor. Editorul lui Mann, Bermann Fischer, a fost acuzat de emigratia germana, si de Erika si Klaus Mann, de a fi unul din protejatii evrei ai lui Goebbels. Pina in 1936, Thomas Mann s-a dezis public de orice proiect de publicatie antinazista in care au aincercat sa-l implice copiii sai, Klaus si Erika. Relatia lui Thomas Mann cu copiii sai a fost una extrem de complicata printre altele si datorita pornirilor incestuoase (sublimate diaristic) ale lui Mann, "indragostit" de fiul sau Klaus. Klaus, Golo si Erika Mann au avut si ei o viata personala sinuoasa. Klaus si Michael s-au sinucis. Dupa razboi, Thomas Mann a denuntat "antibolsevismul". Viata familiei Mann, asa cum e ea documentata in biografiile unor Andrea Weiss sau Hermann Kurzke, e mult mai tragica si scoate la lumina resorturi sufletesti mult mai profunde decit "umanismul" clorotic al lui Riemen.

    De fapt, citind povestea ispitelor, cedarilor si zbuciumului sufletesc al lui Thomas Mann, mi-am amintit de un alt personaj al Germaniei acelor ani. Mi-am amintit de Dietrich Bonhoeffer, pastorul luteran executat de nazisti in 1945 pentru implicare in atentatul lui Von Stauffenberg asupra lui Hitler. Intr-una din filele carnetelor sale de inchisoare, Bonhoeffer denunta vacuitatea "umanismului" ca punct de sprijin in momente de mare presiune istorica: "Cine se tine tare? Doar omul a carui ultima masura nu e ratiunea sa, principiile sale, constiinta sa, libertatea sa sau virtutea sa, doar omul care e gata sa sacrifice toate acestea cind e chemat la actiune fara preget si responsabila in virtutea credintei si a exclusivei sale ascultari de Dumnezeu".

    Dumnezeul lui Bonhoeffer e o persoana. De aceea, adevarul lui Bonhoeffer nu e un "ideal", ci realitate. Ca atare, judecat cu masura lui Riemen, Bonhoeffer e un "fundamentalist". Dar intre crestinul Bonhoeffer si umanistul Mann, Bonhoeffer e cel care s-a tinut tare in vreme de urgie. Deci temelia sa e mai solida decit "umanismul", si exact acea temelie au vrut sa o distruga si nazistii, si comunistii. Lucru pe care probabil voia sa-l indice si Thomas Mann atunci cind spunea, intr-un discurs radiofonic din 1940, ca: "Macelarirea evreilor e doar semnalul de inceput al unei ofensive generale impotriva temeliilor crestinismului".

    O ofensiva care astazi se duce, fara violenta anilor '30-'50, tot in numele "progresului", "culturii" si "civilizatiei".


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Organizarea Summitului CPE în Republica Moldova: beneficii și manipulări politice

    Radu POPESCU

    Organizarea Summitului CPE în Republica Moldova: beneficii și manipulări politice

    Pentru că nu toate lucrurile pot fi perfecte până la capăt, un aspect interesant ce trebuie remarcat este modul în care primarul pro-rus al Chișinăului, Ion Ceban, (care se prezintă acum ca pro-european, în ciuda trecutului său pro-rus, așezat de-a stânga socialistului Igor Dodon) a încercat să-și schimbe imaginea, profitând de vizibilitatea evenimentului, pentru a-și promova propriile interese politice.

    opinii

    Dosoftei, primul și cel mai mare poet român de până la Eminescu (II)

    Eugen MUNTEANU

    Dosoftei, primul și cel mai mare poet român de până la Eminescu (II)

    Autorul serialului continuă argumentația ideii formulate în titlu, marcând astfel aniversarea, în anul în curs, a celor 350 de ani de la tipărirea versiunii versificate a psalmilor biblici în limba română.

    Rapide notaţii „la cald”

    Alexandru CĂLINESCU

    Rapide notaţii „la cald”

    Negocierile dintre guvernanţi şi liderii sindicatelor nu m-au convins. Liderii mi s-au părut cam oscilanţi, gata să se înţeleagă cu puterea şi cred că doar presiunea venită de la „bază” i-a determinat să nu cedeze.

    Carol Mihalic de Hodocin (1)

    Neculai SEGHEDIN

    Carol Mihalic de Hodocin (1)

    În faţa Catedralei Mitropolitane din Iaşi există o lucrare monumentală din fontă, cu o înălţime de aproape 7 metri şi o greutate de 4,3 tone, realizată în stil gotic după planurile inginerului hidraulic şi montanist Carol Mihalic de Hodocin. Este vorba de o cişmea, turnată în Moravia, monumentul fiind consfinţit îndămânării publice de către Grigore Ghica la 1851, după cum este precizat în înscripţia în română şi latină de pe lucrarea cu pricina.

    pulspulspuls

    Calcule electorale la partidoiul ieşean: brânză mare sau urdă mică

    Calcule electorale la partidoiul ieşean: brânză mare sau urdă mică

    Prin partidoi se bârfeşte că unul din argumentele pentru care fostul activist pro-autostradă şi fost conţilier ministerial ieşean Cătălin Brânzoi a fost uns şef interimar la compania de autostrăzi şi drumuri naţionalear fi fost şi socoteala lui nea Măricel că, în acest mod, îşi măreşte baza de recrutare pentru un candidat cât mai viabil la Premăria ieşeană. 

    Caricatura zilei

    Greva și Mașina școală

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Linkuri sponsorizate

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Credeti ca daca salariile profesorilor vor fi dublate in urma grevei calitatea actului educational va creste

    vezi raspunsuri