Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Contextul pandemic actual, numeroasele schimbări în ceea ce priveşte programul şcolar, dar şi faptul că elevii au fost nevoiţi să stea acasă perioade extrem de lungi în lunile în care au susţinut ore online au provocat în rândul acestora o serie întreagă de manifestări despre care specialiştii spun că i-ar putea marca pe viitor. Poate chiar definitiv. Astfel, elevii sunt predispuşi, după mai bine de un an de restricţii, la îngrijorări, frici şi anxietate cu privire la siguranţa lor şi a familiei, chiar la depresie, la dificultăţi de concentrare sau atenţie, dar şi modificări în ceea ce priveşte nivelul de energie. Psihologii au început să ofere o atenţie sporită acestor fenomene, care tind să se accentueze pe măsură ce criza sanitară continuă. Despre trăirile psihice nevăzute ale elevilor în pandemie, dar şi sfaturi inedite ale specialiştilor pentru părinţi şi copii, pe larg, în rândurile următoare.
Printre simptomele observate de specialiştii ieşeni în educaţie şi în psihologie şcolară, mai ales în rândul adolescenţilor, se numără îngrijorările, fricile şi anxietatea, gândurile negative şi neîncrederea faţă de ceilalţi, comportamente perturbatoare care generează certuri, plâns şi tristeţe inexplicabilă, dar şi dificultăţi de concentrare şi de atenţie, sau modificări ale nivelului de energie, manifestate fie prin letargie, fie prin nerăbdare, nelinişte, nivel ridicat de energie.
„Perioada pe care o parcurgem generează o serie de provocări pe componenta psihopedagogică. Gestionarea deficitară a emoţiilor manifestată prin instabilitate emoţională, iritabilitate, frustrare, anxietate; accentuarea dificultăţilor de socializare; dificultăţi de concentrare a atenţiei, tulburări de memorie; amplificarea disfuncţiilor comportamentale precum impulsivitatea, agresivitatea; amplificarea tulburărilor volitive, motivaţia scăzută; toate acestea reprezintă provocări în atenţia practicienilor din domeniul psihopedagogic. Mediul virtual insuficient securizant, ştirile false, cyberbullyingul se adaugă acestui tablou provocator“, ne explică prof. Anca Hardulea, director al Centrului de Resurse şi Asistenţă Educaţională Iaşi (CJRAE Iaşi).
Aceste fenomene sunt observate şi de către părinţi, chiar dacă unii dintre aceştia le pun fie pe seama vârstei şi schimbărilor hormonale, fie le consideră doar stări de moment, trecătoare.
„Fata mea este acum în clasa a VI-a. Am observat că este mult mai retrasă. Nu ştiu dacă e o schimbare normală, specifică vârstei, dar, înainte, când venea de la şcoală, îmi povestea cu entuziasm ce a făcut la ore, ce a mai povestit cu prietenii şi colegii“, explică un părinte.
Acesta afirmă că a încercat să discute cu fiica sa, dar de multe ori avea parte inclusiv de răspunsuri uşor violente.
„Uneori nu ai cu cine să te înţelegi. Nici nu ştii dacă să pui totul pe seama începutului de adolescenţă sau dacă are nevoie de ajutor. Chiar ne-am gândit uneori dacă este cazul să cerem ajutor de la un psiholog“, afirmă acesta.
Un alt părinte, tatăl unei adolescente, are, de asemenea, dificultăţi în ceea ce priveşte modul în care poate explica „toanele“ fetei sale. Pe de o parte, explică el, pune totul pe stresul apropierii examenelor naţionale, iar pe cealaltă, schimbărilor hormonale specifice adolescenţei.
„De multe ori o vedem doar seara, când vine să îşi ia farfuria de mâncare şi se întoarce la calculator. Nici nu pot să îi reproşez ceva, pentru că la şcoală are note bune, şi vedem că învaţă pentru bac. Cu prietenii iese foarte rar, deşi văd că interacţionează cu colegii pe net“, explică tatăl.
Mama unei eleve din clasa a VII-a, cadru didactic, afirmă că şi ea a observat schimbări de comportament la fiica sa, dar le pune, de asemenea, pe seama vârstei.
„De obicei ieşeam toţi trei, eu soţul şi Ioana, la plimbări, mici excursii. De câteva luni a început însă să ne refuze: preferă să rămână acasă. Eu sper că e vorba de schimbările vârstei, şi că e normal să nu mai fie atât de apropiată de părinţi, să prefere să stea cu prietenii decât cu noi. Cu toate astea, am observat că este mult mai obosită după orele online, plictisită. Este însă greu să îmi dau seama dacă e vorba de efectele statului în casă mai mult timp sau e doar începutul adolescenţei“, afirmă cadrul didactic.
Directorul CJRAE, Anca Hardulea, exlică faptul că tinerii au nevoie de sprijin din partea adulţilor mai ales în această perioadă şi, prin urmare, părinţii ar trebui să ofere o atenţie crescută în ceea ce priveşte stabilitatea emoţională a copiilor.
„Ca părinte sau profesor ne întrebăm cum îi putem ajuta pe tineri să-şi descopere logica interioară a emoţiilor şi să se simtă confortabil cu propriile trăiri, cum să le gestioneze, cum să se adapteze la schimbare sau cum să-şi recreeze microuniversul personal. Ce stă în puterea noastră să facem? De exemplu, să selectăm doar acele informaţii din mass-media sau reţelele de socializare care ne pot fi de folos în aceste momente, sau să enumerăm toate temerile pe care le simţim şi le validăm ca fiind autentice şi justificate în contextul dat. Cea mai bună modalitate de a ne depăşi temerile este să ne confruntăm cu ele, punându-ne întrebări de genul: Care e cel mai rău lucru care se poate întâmpla? Ce aş putea face dacă se întâmplă? Căutând soluţii, creştem nivelul de control, fapt care reduce anxietatea“, explică directorul CJRAE Iaşi.
Anca Hardulea recomadă şi câteva activităţi care readuc starea de bine şi echilibrul emoţional.
„Abordarea practicienilor, profesori consilieri şcolari, profesori logopezi din CJRAE Iaşi se centrează în această perioadă pe gestionarea emoţiilor negative, - emoţii negative, dar sănătoase: îngrijorare, tristeţe vs emoţii negative nesănătoase: panică, anxietate, depresie -, rezilienţă, normalizarea vieţii, asigurarea continuităţii în activitatea personală, educaţională, asigurarea rutinelor în viaţa personală, în activitatea educaţională, dezvoltarea de noi competenţe - digitale, de învăţare sincron-asincron, de comunicare online, de management al timpului, de management al stresului, prevenirea riscurilor în mediul virtual“, explică prof. Hardulea.
Cititi si: Tragedie: A născut mai repede pentru a-şi salva copilul, apoi a murit răpusă de COVID
În acest sens, CJRAE a realizat o serie de resurse online pe niveluri de vârstă (preşcolar, primar, gimnazial, liceal) care pot fi accesate de părinţi şi profesori, dar şi activităţi de acomodare la actualul context educaţional, un set de aplicaţii şi recomandări precum „Jurnalul elevului rezilient“, „Adolescenţi rezilienţi“, „Comunicarea online“, „Aventuri în universul emoţiilor“, „Managementul învăţării“, „Managementul timpului“, „Stresul din viaţa mea“, „Procrastinarea“, „Râsul şi starea de bine“.
Cuvinte cheie: + sindromul psihic covid, sindrom elevi, covid elevi
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |