Cât timp trebuie să lucreze un elev la tema de acasă? 10 minute înmulțit cu anul de studiu!

miercuri, 03 august 2022, 01:50
5 MIN
 Cât timp trebuie să lucreze un elev la tema de acasă? 10 minute înmulțit cu anul de studiu!

Temele pentru vacanţă devin anual un subiect în rândul părinţilor, dar şi al cadrelor didactice. Cât timp trebuie să aloce, pe zi, un elev în vacanţa mare?

Psihologii ieşeni spun că unii elevi primesc în mod regulat un volum mare de teme, astfel că în perioada vacanţei aceştia resimt o diferenţă nesemnificativă atunci când acestea sunt organizate în perioada vacanţei mari. Cu toate acestea, un timp prea mare petrecut în casă la lecţii, mai ales în perioada vacanţei înseamnă mai puţin timp petrecut afară, cu activităţi recreative, cultivarea unor pasiuni, dar şi dezvoltare personală. Unii părinţi spun că elevilor li se dau prea multe teme acasă şi că volumul de exerciţii raportat la numărul orelor pe zi este inadecvat pentru nivelul lor de dezvoltare. „Susţin ca aceştia să aibă teme pentru vacanţă pentru că uită foarte rapid materia. Cu toate acestea, pentru un copil de clasa a III-a să avem atâtea culegeri, pentru fiecare materie, plus lecturi obligatorii de vacanţă, în primul rând că nu avem resursa umană să stăm să îl ajutăm în realizarea tuturor temele şi pentru a fi sinceră, unele dintre acestea mă şi depăşesc. Am încercat să îi organizez şi timpul de lecturi obligatorii şi mă înspăimântă cât de mult are de citit. Copilul meu citeşte şi mai greu, astfel că poate ajunge şi la 3-4 ore doar pentru activitatea aceasta şi ajunge să îşi piardă interesul, răbdarea, ca mai apoi, atunci când facem recapitularea şi rezumatul paginilor citite, nu poate să îmi spună decât câteva idei principale, poate doar de la începutul lecturii pentru că mai răsfoiesc şi eu ca să îmi dau seama pe unde s-a pierdut”, a mărturisit un părinte.

Un copil de ciclu primar are nevoie de 9-11 ore de somn

Psihologii ieşeni spun că numărul mare de activităţi pentru un copil de 7-10 ani nu îl ajută în dezvoltarea sa, ci mai degrabă îi oferă o stare de oboseală constantă, lipsa energiei şi mai ales dezinteres în orice activitate propusă de părinţi sau de învăţători. „Există o întrebare constantă în ultimii ani despre cât ar trebui petreacă un elev făcând temele pentru acasă? Trăim o perioadă în care încă de mici, părinţii îşi înscriu copiii la foarte multe cursuri şi activităţi pentru a face performanţa în diverse domenii, iar suprasolicitarea copilului este o adevarată problemă. Aceştia petrec aproximativ 4-5 ore la şcoală, apoi after-school, cursuri de dans/teatru/canto/sporturi. Ar trebui să luam în considerare că un copil de 7-10 ani are nevoie de 9-11 ore de somn, are nevoie de timp petrecut cu părinţii, de socializat cu alţi copii şi cel mai important, are nevoie să se joace. Prin activitatea ludică, copilul îşi dezvoltă gândirea, învaţă să abstractizeze, să generalizeze, să înţeleagă şi să utilizeze reguli. Şi atunci ne întrebam dacă este în regulă ca un copil de clasa I sa petreacă 2-3 ore pe zi făcând teme” , explică Miruna Drobotă, psiholog.

„Timpul acordat temelor ar trebui să fie în acord cu anul de studiu în care se află copilul”

Psihologii mai adaugă că, spre exemplu, pentru clasa I, timpul acordat temelor să fie de 10 minute, în clasa a II-a, 20 de minute, şi tot asa, înmulţind anul cu 10, astfel încât, un elev de clasa a XII, sa acorde 2 ore studiului independent. „Sunt de acord ca temele au o importantă majoră în acumularea şi aprofundarea informaţiilor învăţate, dar consider ca cel puţin copiii din clasele primare sunt supra-solicitaţi, mai ales când studiile arată că un copil de aproximativ 10 ani îşi poate concentra atenţia pentru sesiuni de 30-40 de minute. Copilul are nevoie şi de recreere, de repaus”, explică psihologul. În plus, la începutul parcursului şcolar, este foarte important ca elevul să îşi creeze o impresie pozitivă despre tot ce înseamnă domeniul şcolar, pentru ca acesta să o considere o activitate plăcută, să dezvolte treptat o motivaţie intrinsecă, din una extrinsecă, deoarece conştientizează importanţa educaţiei.

„Nu am cerut mai mult de o culegere cu exerciţii de matematică”

O supra-solicitare a copilului aflat în clasele primare, precum şi expectanţele exagerate ale profesorilor, ar putea crea o aversiune a copilului faţă de şcoală şi actul educaţional, deoarece acesta consideră că nu ţine pasul cu fluxul mare de informaţii. Învăţătorii spun că numărul de teme pare unul mare deoarece nu este gândit ca un plan pe durata a 3 luni de zile. „Niciodată nu am oferit în vacanţa de vară mai mult de o culegere cu exerciţii de matematică pentru că un elev uită imediat materia mai ales la această disciplină. La limba română lecturile sunt uşoare şi culegerea îi ajută să reţină mai bine ceea ce au identificat în carte. Dacă ei sunt odihniţi în această perioadă, nu există probleme şi cerinţe care să îi obosească sau să le provoace anumite dificultăţi. Fiind un învăţător la început de drum, înţeleg pe deplin că un elev are nevoie mai ales şi de activităţi recreative, nu o să îi încurajez niciodată să facă mai mult decât ştiu că nu le-ar fi dificil şi mai ales să nu îi oprească din a-şi dezvolta talentele, hobby-urile etc.”, a mărturisit un învăţător al unei clase a II-a.

Recomandările ar fi ca un elev să înveţe despre gestionarea timpului şi despre organizare, să îşi pregătească activităţile pentru ziua următoare pentru a fi motivat să îşi îndeplinească toate activităţile zilnice, dar şi mai important lucrând independent, copilul învaţă despre autodisciplină, astfel că trebuie încurajat să se descurce singur în cât mai multe situaţii.

Comentarii