De Business

Punem punctul pe știi

Cum va fi 2024? Prognoze interesante ale oamenilor de afaceri ieşeni pentru un an cu multe incertitudini

luni, 29 ianuarie 2024, 02:49
25 MIN
 Cum va fi 2024? Prognoze interesante ale oamenilor de afaceri ieşeni pentru un an cu multe incertitudini

„Anunț că anul 2024 va fi tot despre economie și viața românilor” a spus în primul său discurs din acest an Marcel Ciolacu, prim-ministrul României. Că anul 2024 va fi despre economie, o pot confirma mai toți oamenii de business, care așteaptă cu înfrigurare să vadă cum le vor fi influențate afacerile de diversele modificări legislative și fiscale, dar și de evoluția conflictelor din Ucraina și Israel sau de alegerile electorale din România și din lume. Între timp, Banca Mondială și-a revizuit în minus estimările de creștere economică făcute în luna iunie pentru anii 2024 – 2025, iar un barometru de opinie în rândul a peste o mie de oameni de afaceri din România indică mai degrabă o atitudine prudent-pesimistă a managerilor din România față de evoluția economiei în acest an.

 

 

Pe 4 ianuarie, în prima Ședință de Guvern, prim-ministrul României a vorbit pe larg despre planurile pentru economia românească în 2024. Am extras zece cele mai importante idei din discursul său:

1. Anunț pentru anul 2024: Concentrarea pe economie și viața românilor.

2. Performanțe economice notabile în 2023: Cea mai mare creștere din regiune și gestionare eficientă a dificultăților.

3. Perspective europene: Comisia Europeană estimează scăderi economice pentru zece țări UE în 2023, dar România a avut o creștere sănătoasă bazată pe investiții.

4. Investiții publice: Creștere semnificativă a volumului investițiilor publice cu 33%, generând peste 75.000 de locuri de muncă.

5. Absorbția fondurilor europene: Record de absorbție la peste 93%, atrăgând peste 13,7 miliarde de euro, inclusiv din PNRR.

6. Managementul inflației: Colaborare cu Banca Națională pentru aducerea inflației sub 5% în 2024.

7. Reforma aparatului bugetar: Cea mai ambițioasă reformă din ultimii 30 de ani pentru eficiență și economii, cu accent pe sănătate și educație.

8. Proiecții pentru 2024: Creștere economică de 3,4%, investiții record de 120 de miliarde de lei, cu contribuția semnificativă a investițiilor la creșterea economică.

9. Focus pe producția internă: Investiții masive în construcții și agricultură pentru stimularea producției interne.

10. Progres în privința Schengen: Decizie politică privind ridicarea granițelor aeriene și maritime, cu eforturi continue pentru integrarea completă în Schengen și beneficii economice.

Câteva zile mai târziu, pe 9 ianuarie, Banca Mondială a publicat raportul „Perspectivele Economice Globale” (Global Economic Prospects) în care și-a revizuit în jos prognozele pentru România și estimează că economia noastră a crescut cu numai 1,8% în 2023 (în scădere cu 0,8 puncte procentuale față de prognoza anterioară, din iunie), iar pentru 2024 estimează o creștere cu 3,3%. Anul trecut, în iunie, la precedentele proiecții ale Băncii Mondiale, creșterea economiei românești era prognozată să fie de 3,9% în 2024 (cu 0,6% mai mult decât în prognoza actuală) și de 4,1% în 2025 (cu 0,3% mai mult decât în prognoza actuală).

Cea mai lentă jumătate de deceniu de creștere a PIB-ului din ultimii 30 de ani

„În timp ce lumea se apropie de jumătatea a ceea ce se dorea a fi un deceniu transformator pentru dezvoltare, economia mondială va înregistra un record regretabil până la sfârșitul anului 2024 – cea mai lentă jumătate de deceniu de creștere a PIB-ului din ultimii 30 de ani”, se arată în Global Economic Prospects.

Raportul preconizează “o încetinire a creșterii globale pentru al treilea an consecutiv – de la 2,6% anul trecut la 2,4% în 2024, cu aproape trei sferturi de punct procentual sub media anilor 2010” și estimează că până la sfârșitul anului 2024, persoanele din aproximativ una din patru țări în curs de dezvoltare și aproximativ 40% din țările cu venituri mici vor fi în continuare mai sărace decât erau în ajunul pandemiei COVID în 2019. Între timp, în economiile avansate, creșterea va încetini până la 1,2% în acest an, de la 1,5% în 2023”.

"Fără o corecție majoră a cursului, anii 2020 vor rămâne în istorie ca un deceniu de oportunități irosite", a declarat Indermit Gill, economist-șef și vicepreședinte senior al Grupului Băncii Mondiale.

Cum cred însă oamenii de afaceri din Iași că va fi anul 2024 pentru economie? Care sunt riscurile pe care le vor avea de înfruntat și care sunt soluțiile pentru a rezista în fața unui an incert, la începutul unei perioade de la care mulți spun că nici nu mai știu la ce să se aștepte? Am pus față în față opiniile managerilor din mediul de afaceri ieșean, cu cele ale unor cunoscuți profesori de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iași. Împreună, toți acești specialiști conturează profilul anului economic 2024 în Iași, și în România.

Marian Berdan, fondator și CEO Grupul de firme Electra

“Din punctul nostru de vedere, al grupului de firme Electra, considerăm anul 2024 un an imprevizibil, din trei motive. În primul rând, din motive interne – în Romania, Guvernul are un deficit bugetar destul de mare, pe care nu ştiu cum o să-l acopere pe durata anului 2024. Al doilea motiv ține de contextul internațional, cu cele două războaie, din Ucraina și din Fâșia Gaza. Apoi, tot internațional, e un an al alegerilor pe jumatate din glob. E un an dificil, pentru că nu știm ce fel de partide vor câștiga alegerile, iar consecințele alegerilor electorale din întreaga lume vor începe să se facă simțite din 2025. De fapt, 2025 va fi un an poate și mai complicat, din  punctul ăsta de vedere.

Revenind la motivele interne – la acel deficit bugetar, sunt foarte multe cheltuieli cu salarii și promisiuni pe care le face Guvernul. Nu ştiu cum se va reduce deficitul bugetar, prin urmare cred că vom asista la niște creșteri de prețuri și creșteri de taxe și impozite. Și, cu siguranță, guvernanții nu vor avea curajul anul acesta să le enunțe direct, ci vor fi cumva mascate.

Din punctul de vedere al firmei Electra, noi ne poziționăm pe așteptări moderate. Ușor–ușor în creştere, dar foarte puţin optimiste. Vom încerca să ne adăpam, astfel încât să trecem anul acesta cu bine. Ceea ce aveam în prospectare, anumite afaceri, colaborări internaţionale, în special din Germania, au fost amânate, și nici acum nu avem o certitudine că în primul semestru vor porni aceste colaborări. Pentru că și partenerii germani sunt reticenți, în contextul în care în Germania, ca și în Franța, se anunţă greve. Asta e o consecinţă a perioadei de pandemie, când oamenii s-au obișnuit cu creșteri de salarii din subvenții, s-au obișnuit să le primească firesc, ca pe ceva normal.

Ori, cu alegerile care vor avea loc în acest an, se poate duce la anumită stare de impredictibilitate. Daca suprapunem toate acestea cu războiul din Ucraina, care e mai aproape de noi, tabloul se complică, devine mai pesimist.

Tot din zona internațională, iată, războiul din Israel a dus la creşterea cu peste 17% costurilor de transport din China (care e furnizor mondial de materiale, subansamble și produse). Toate acestea vor avea ca consecinţă creşterea de prețuri atât pentru populaţie, cât și pentru industrie. Nu numai în România, cât și în restul Europei. Iar anul 2025, așa cum se vede acum, va fi și mai imprevizibil decât 2024.

Colac peste pupăză, în China și-a anunţat falimentul, cu o datorie de 64 de miliarde de dolari, o mare firmă care a susţinut sectorul imobiliar. Și tot acolo situația Taiwanului devine problematică. Trebuie spus că Taiwanul produce cam 60% din totalul de componente electronice din întreaga lume. Un război acolo, ar fi un dezastru pentru viaţa economică. Iar după criza Covid-19, China si-a exprimat tot mai insistent dorinţa de a prelua Taiwanul.

Privitor la Covid – aceste componente electronice susţin industria de produse electronice, care are o pondere foarte mare în bugetele țărilor dezvoltate. În 1990, se produceau în Europa cam 40% din componentele electronice fabricate la nivel global. În 2020, se produceau doar 4%. După pandemie, guvernele țărilor dezvoltate și-au dat seama de greşeală și atât America, dar și statele europene,  au început să se retragă din China. Apoi s-au deschis într-un regim alert fabrici de componente electronice atât în Europa, iar în 2023 producția a crescut la 9%. Și va mai crește atât pe continentul european, cât și pe cel american.

Eu, personal, cel mai tare mă tem de acest deficit bugetar imens pe care îl are România, pentru că va influența negativ dezvoltarea programelor din PNNR. Noi trebuie să contribuim cu o parte din bani, iar Guvernul nu are acești bani. Ceea ce înseamnă că se pot întârzia proiecte, se pot pierde proiecte, sau există riscul să nu putem utiliza întreaga sumă alocată pe programe structurale. De exemplu, o investiţie precum autostrada este foarte importanta pentru zona Moldovei. Dar va fi gata proiectul la timp? 2024 nu mă face chiar optimist. Ar putea fi, totuşi, un an nu chiar rău”.

Cristian Diaconu, fondator grupul de firme Fidelia Casa

„Preţul apartamentelor va continua să crească și în 2024 din cauza a trei motive :

1. Primul este «Drumul Golgotei», drumul birocratic extrem de lung și greoi pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie pentru locuinţe colective;

2. Creşterea TVA ului cu 4% la locuințele noi;

3. Reintroducerea CASS-ului și a impozitului pe venit pentru salariaţii din construcţii.

Toate acestea vor duce la o scădere a apetitului pentru dezvoltare imobiliară și, în același timp, la o creştere a preţului de construcţie pentru imobilele noi. Totuşi, să nu uităm că preţul de tranzacționare va fi dictat de cerere și ofertă.

Totodată, situaţia geopolitică actuală și schimbările bruște ale climatului fiscal de anul trecut aduc pentru antreprenori/investitori lipsa de predictibilitate. În 2024 vom vedea o diminuare a activităţilor economice ale micilor antreprenori, poate falimentul unora, dar, în același timp, cred că vom asista și la o creştere a numărului de oameni mai responsabili în căutarea unui loc de muncă.

Deschiderea noului terminal de la aeroport transmite speranţa de mai bine și pentru ieșeni și vine ca un ghiocel vestitor în așteptarea autostrăzii A8!”

Adrian Butucă, fondator& CEO Polirom Packaging

„Pentru noi, 2023 a fost un an bun. 2024 se anunță însă, în general vorbim, un an incert pentru mediul de afaceri. Va fi un an dificil, cu două războaie care continuă și în care vor avea loc alegeri în foarte multe țări de pe tot mapamondul”.

Bogdan Pițigoi, fondatorul şi preşedintele Tester Grup

„Din punctul meu de vedere, anul 2024 va fi un an destul de imprevizibil și provocator. Unele industrii vor fi afectate mai mult, altele mai puțin, însă eu cred ca va continua panta descendentă pe care s-a înscris consumul intern încă din anul 2023. Inflația va continua să scadă lent, ceea ce va face ca dobânzile să rămână ridicate încă o perioadă, întârziind reluarea creșterii evidente a creditării pentru a doua parte a anului viitor.

Tester Grup va continua să investească mult în digitalizare, în ridicarea nivelului de cunoștințe al tuturor colegilor pentru a ne ridica la nivelul așteptărilor clienților, precum și în implementarea măsurilor ESG la nivelul întregului grup”.

Florin Mindirigiu, fondator Share Architects

„2023 a fost un an bun pentru construcţii, pentru arhitectură, cu multe concursuri. În România a fost un boom pe zona rezidențială, de proiectare rezidențială pe arhitectura industrială și pe domenii specializate, cum ar fi construcțiile din domeniul medical. Multe proiecte au venit din investiții publice. S-a stopat însă partea de proiectare pe birouri si afaceri.

În 2024 lucrurile se vor duce mai mult pe partea de sustenabilitate în arhitectură. Se va pune mai mult accent pe partea de energie verde și pe obținerea de energie din surse regenerabile și cred că ne putem aștepta la o încetinire a activităţii de construcţii și de proiectare. Ne așteptăm să se termine multe dintre lucrările începute și există o anumită temere faţă de stoparea activităţii de proiectare pe proiecte noi. Situația însă depinde foarte mult de investiţiile publice”.

Adrian Mînzat, manager general Leier – Brikston Construction Solutions (fosta Ceramica)

„La mijlocul anului 2023, toate capacitățile de producție ale producătorilor din piața de cărămidă funcționau, dar depozitele erau pline, iar cererea din piață era foarte scăzută. Cererea a scăzut din cauza efectelor războiului, care au dat sentimentul de neîncredere în zona în care ne aflăm, iar neîncrederea este dată în special zecilor de mii de cumpărători tineri, cum sunt cei din industria IT, o forță de muncă importantă în Iași. Costul creditelor a crescut, după ce în 2022 s-a construit cu cel mai mare preţ posibil la materiale. În momentul în care preţul construcţiilor a trecut de 2.000 de euro pe mp, băncile au înăsprit condițiile, iar cumpărătorii și-au pus problema dacă să ia credit sau să mai amâne achizițiile de locuințe. Cei care dezvoltă proiectele imobiliare s-au oprit și ei. Nici în 2008 – 2009 nu s-a întâmplat asta.

Toate acestea, ne-a făcut să căutăm soluții. Iar soluţia pe care am găsit-o a fost să ajutăm piața și să dam o reducere de preț – am dat totul la jumătate de preț. Și ne-a reusit. În încercarea noastră de a resuscita piaţa imobiliară, ne-ar fi bucurat să facă și alţi producători același lucru. Patronatul și-a asumat această pierdere, care nu a fost mică. Per ansamblu, nu putem spune că ne-a mers bine. Dar am supraviețuit.

Din informaţiile pe care le avem, ar mai fi una sau două fabrici de cărămidă deschise în țară. Unele fabrici s-au oprit în septembrie – octombrie. De obicei, opririle pentru mentenanță se întâmplă doar în perioada de iarnă, nu din septembrie, când sezonul de zidărie e în toi. Dacă oprești cuptoarele, riști să pierzi personal, pentru că e greu să-ți asumi salariile atât timp cât nu produci. Iar lipsa de personal e la rândul ei, o mare problemă.

Dacă ne uităm spre anul 2024, din perspectiva a ceea ce se întâmplă în zona asta, nu s-a schimbat nimic. Mă refer la conflictul din Ucraina. Mi-e foarte greu să spun ce va fi, infrastructura blochează transportul, legislaţia nu e favorabilă, apar mereu schimbări, asta face să fie probleme cu predictibilitatea”.

Ciprian Otea, fondator Misavan

„Din punct de vedere al provocărilor, anul 2023 nu a fost cu mult diferit de precedenții. Provocarea noastră este să fim mai buni cu fiecare an ce trece și atunci ștacheta e mereu sus. Sigur, demararea construcţiei unei noi fabrici Misavan la Miroslava a presupus mult efort din partea noastră, atât administrativ, financiar cât și de resursă umană. Pe de altă parte, toate proiectele pe care le-am început anul acesta sau le-am continuat, au implicat resurse de tot felul. Am tras mult să dezvoltăm echipa, a fost o provocare să găsim specialiști pe domeniul nostru, oameni care să se integreze în actuala echipă.  Probabil, mulți ani de aici încolo, capitalul uman va fi cea mai mare provocare pentru companii. Iar noi ne mândrim că am reușit să avem o echipă închegată, cu oameni cu vechime în Misavan.

Noile modificări fiscal-bugetare vor fi provocările începutului de an, iar noi vom face tot posibilul ca angajații Misavan să nu fie afectați negativ de schimbările fiscale la nivel de impozitare a bonurilor de masă. Probabil că, raportat la partea birocratică, vom putea răspunde mai bine după primul semestru al anului când modificările vor fi deja implementate.

În ceea ce privește Misavan, noi ne-am propus să continuăm trendul ascendent al companiei (în ultimii ani, Misavan a crescut cu cel puțin 10% de la an la an), să investim în continuare în oameni și în valorile în care credem. Avem în derulare o investiție mare, fabrica de la Miroslava, cea mai modernă fabrică de produse profesionale de curățenie din Europa de Est, fabrică ce odată finalizată va influența pozitiv dezvoltarea grupului. Suntem o companie dedicată pieței locale, vrem să oferim produse de calitate clienților, am mizat mereu pe acest lucru și faptul că suntem printre cei mai importanți producători și distribuitori de produse de curățenie din România, înseamnă că ne-am ținut promisiunea”.

Paul Butnariu, președinte Camera de Comerț și Industrie Iași

“Anul 2024 reprezintă o provocare pentru antreprenori. În primul rând, adaptarea mediului de afaceri la noile măsuri fiscale și găsirea de soluții inteligente pentru a putea să depășim impactul acestor măsuri în viaţa economică. După părerea mea, vor avea în continuare probleme sectorul construcţiilor, industria și, într-o oarecare măsură, sectorul IT.

Am spus că în opinia mea vor avea în continuare dificultăți sectoarele construcțiilor, IT și industrie pentru că sunt domeniile în care modificările legislative și trendurile au cel mai mare impact negativ, și mă refer la creşterea TVA-ului, creşterea preţului la materiale, modificările salariale.

Anul acesta vom avea o creştere economică. Dar nu este foarte bine, în opinia mea, dacă această creștere vine din exacerbarea consumului. Ar trebui să fie o creştere economică din investiții, sustenabilă și folositoare viitoarei dezvoltări a României. Însă suntem de trei ani în noul sezon bugetar și nu am cheltuit niciun leu pentru investiții. Insist pe ideea de a utiliza fondurile europene și de investiții pentru dezvoltare în contrapartidă cu creşterea consumului de bunuri. Este dezastru cât putem să importăm, de unde și ce putem să importăm.

Sperăm că lucrurile în viaţa economică mondială vor fi normale, fără noi conflicte, pentru că depindem și noi mult de ceea ce se întâmplă în restul lumii. Suntem atenți la ceea ce putem bănui că se va întâmpla cu alegerile. Măsurile fiscale vor afecta firmele mici și mijlocii, care vor trebui să facă un efort ca să supraviețuiască. Ca de obicei, mă bazez pe inteligenţa oamenilor de afaceri care au dovedit în lungul șir de crize pe care le-au depășit că își găsesc resurse să se adapteze. Și mă mai aștept la o inflație care să nu fie atât de mare”.

Industria IT din Iași nu ar trebui să aibă motive de îngrijorare în 2024, crede Gabriel Mardarasevici, fondatorul companiei Focality SRL, firmă cu o cotă de peste 80% din piața locală de telecomunicații prin rețele cu cablu. Previziunea este însă valabilă doar în condițiile în care nu ne vom confrunta cu noi evenimente imposibil de prevăzut, cum au fost pandemia sau declanșarea conflictului din Ucraina, subliniază Mardarasevici. Marea majoritate a companiilor IT au în momentul de față comenzi suficiente, explică Gabriel Mardarasevici. Lipsa resursei umane va rămâne însă o problemă, nu doar în 2024, ci și în anii viitori, iar IT-iștii nu trebuie încă să se teamă că Inteligența Artificială le va lua “fura” locurile de muncă.

Gabriel Mardarasevici, fondator& CEO SC Focality

În general, companiile IT, ca și companiile care de obicei lucrează, să zicem, în zona de infrastructură, lucrează pe proiecte multianuale. În momentul de față, marea majoritatea a lor sunt acoperite de comenzi aproape mai mari decât ceea ce pot să ducă.

Deci, din punct de vedere a comenzilor, cred că anul care urmează o să fie în regulă. Nu putem să prezicem peste încă un an, peste încă doi ani de zile. Dar asta în contextul explicit în care nu se întâmplă lucruri excepționale în lume. Acum sunt prudent, pentru că au trecut vreo 2-3 ani de zile în care s-au tot întâmplat astfel de lucruri excepționale care au influențat piața. Și trebuie să vedem cum putem să facem cu managementul în situații de acest gen. Chiar și într-o lume de asta, dacă nu sunt lucruri excepționale, lucrurile vor fi decente. Nu excepționale, nu într-un mod excepțional, dar vor fi decente”.

Slăbirea economiei, în ansamblu, poate influența piața IT

“Generic, ar putea să fie o altă discuție: comenzile de bunuri, spre exemplu, scad. Comenzile de bunuri scad pentru că a fost inflație. Inflația, de fapt, a redus salariile oamenilor. Scad comenzile, se cumpără mai puține mașini, se construiesc mai puține case. Toate lucrurile acestea duse în cascadă vor influența orice fel de domeniu, inclusiv cel IT. Iar în Iași, unde sunt mulți tineri în acest domeniu, ar putea însemna o scădere, de exemplu, a numărului de locuințe cumpărate”.

Lipsa resursei umane și scăderea calității educației vor afecta piața IT în următorii ani

  • “Cea mai mare problemă rămâne pentru industria IT lipsa resursei umane, cel puțin de aici din Iași,  dar e o problemă de fapt globală. Asta este cea mai resursei umane specializate, mai ales în lumea occidentală. Și acum fac o mică paranteză, pentru că are cumva legătură cu subiectul. De ce zic în lumea occidentală? Pentru că în lumea asiatică ei nu au această problemă, nici măcar în zona tehnologiilor. Chinezii au învățat foarte mult IT în ultima vreme. Indienii erau deja prezenți în industria asta, coreenii au învățat și ei și sunt deja din ce în ce mai prezenți”.
  • „Dacă suprapunem această problemă pe ceea ce s-a întâmplat cu, de exemplu, ce se întâmplă și vedem cu toți, că întâmplător a fost un topic în ultimele săptămâni de zile cu testele PISA, are legătură și cu ceea ce spun eu acum, cu resursa umană. Pentru că dacă vă uitați, noi am vorbit doar de România, dar uitați-vă de curiozitate și veți vedea că testele PISA urmează acest profil descrescător relativ puternic în ultimii șapte-opt ani de zile în toate țările participante la acest sondaj. În țările din OECD plus cele care sunt asociate. Nu este inclusă China, spre exemplu, în zona aceasta. Dar veți descoperi că și cele mai performante țări de fapt au scăzut în performanța copilului. Asta e o problemă nu pentru anul viitor, dar cu siguranță, ușor-ușor, ne va influența”.

Ruxandra Rață Bucevschi, manager general grupul de firme Twinkle Star

„În perioadele de criză, companiile tind să reducă bugetul alocat instruirii și dezvoltării, însă oamenii reacționează diferit când vine vorba de educația propriilor copii. În sectorul educațional privat, estimez că vom observa cel mult o stagnare, iar planurile de dezvoltare/expansiune probabil vor fi reluate după 2026”.

Florin Mare, fondator și consultant de brand și comunicare la agenția Boomerang Media SRL

„Anul 2024 va fi anul diferențierii între brandurile neconsacrate încă, din România. Accesul facil la platformele de promovare online va continua să alimenteze vacarmul făcut de mesajele publicitare pe care le primim. Consider că vor avea de câștigat cei care își vor formula și comunica clar beneficiile unice și sustenabile pe care le pot oferi clienților, iar pentru aceasta ies din confortul utilizării online-ului și, cel puțin, și se vor manifesta și pe canalele clasice sau vor inventa unele noi. O importanță tot mai mare va fi acordată construirii de experiențe de brand memorabile pentru consumatori.

Pentru Iași, 2024 va fi un an în care se vor coagula mai multe echipe de strategie și creație pentru comunicare, în special pentru online, dar nu numai. Acest lucru se bazează pe creșterea experienței unor oameni care ies din companii mai mari și a entuziasmului celor care sunt la început și caută să facă parte din echipe. Companiile mature vor colabora pentru a deservi clienții mai mari, urmând ca fiecare să se ocupe de zonele pe care le stăpânesc cel mai bine. Dezvoltatorii web se vor ocupa de site-uri, marketerii specializați în digital vor optimiza campanii, oamenii de branding vor clarifica strategii, creativii vor construi idei menite să producă impact și tot așa”.

Tiberiu Stoian, fondatorul Exonia, producător de ambalaje biodegradabile din hârtie:

„Tendințele anului 2024 în industria de producție a ambalajelor reflectă o creștere a conștientizării ecologice și a cererii pentru soluții prietenoase cu mediul. La Fabrica De Ambalaje EXONIA, avem provocarea de a inova, adaptându-ne la nevoile pieței prin utilizarea în procesele de producție a materialelor biodegradabile, dar și reciclate.

Focusul pe economia circulară, respectarea principiilor ESG (Environmental, Social and Governance) și reducerea amprentei de carbon devin esențiale, atât pentru noi, dar și pentru alți industriași din alte domenii de activitate. Tehnologiile emergente, precum imprimarea 3D și materialele inteligente, deschid noi posibilități pentru designul și funcționarea ambalajelor, îmbunătățind eficiența și sustenabilitatea. Parteneriatele între diferite sectoare, cum ar fi tehnologia și reciclarea, sunt cruciale pentru a crea soluții inovatoare care să răspundă atât cerințelor de mediu, cât și celor de accesibilitate ale consumatorilor. Antreprenorii vor trebui să fie proactivi, integrând sustenabilitatea, dar și optimizarea costurilor în fiecare etapă a procesului de producție,pentru a rămâne competitivi în acest peisaj dinamic și în continuă evoluție”.

Matei Grădinaru, directorul general al Grupului Sandra

„Având în vedere că anul 2024 este un an electoral, acest an se va încadra, cel mai probabil, în cele mai optimiste așteptări. Principala provocare a acestei industrii rămâne în continuare alegerea făcută de client privind mașina electrică versus mașina clasică. În același timp, se pune problema dacă mărcile pe care noi le reprezentăm, respectiv Volkswagen, Audi, Toyota, Lexus, vor avea modelele cele mai atractive pentru clienții noștri, atât ca performanță, cât și preț.

O altă problemă ar fi susținerile din partea Fondului de Mediu, cât și durata acestor susțineri privind achiziționarea mașinilor noi. Pentru a face față concurenței, care este din ce în ce mai profesionistă, și a modelelor de autoturisme din ce în ce mai performante, vom continua în 2024 investițiile pe care ni le-am programat. Urmează o perioadă intensă de implementare a noilor măsuri fiscale în ceea ce privesc noile programe informatice, cât și a dotărilor hardware. Suntem pe piață de peste 25 de ani, împreună cu o mare parte dintre colegii cu care lucrăm. Pentru mărcile Volkswagen și Audi, suntem singurii din Moldova care au Service Autorizat pentru mașinile electrice și bateriile acestora.

Cristian Stanciu, fondatorul Fundației Ecologice Green (FEG)

„Cred că anul 2024 va fi un an cu presiune socială mare pe Guvern și administrațiile locale, având în vedere că avem în față un an electoral, cu mai multe runde de alegeri și afectat de situația economică globală.

Referitor la domeniile noastre de activitate (învățământ privat, horeca, imobiliare), consider că segmentul serviciilor va fi cel mai afectat de o anumită depreciere a puterii de cumpărare, iar coșul de cheltuieli al anumitor categorii de populație se va redimensiona raportat la priorități și necesități. Știm cu toții că în piață există foarte multe credite generate de dezvoltarea imobiliară din ultimii ani, iar acest lucru, luând în considerare și rata inflației, va genera o recalibrare a veniturilor, cheltuielilor și economiilor multor persoane.

Este evident că noile măsuri fiscale afectează mediul de afaceri, fie că vorbim de facturare, fie că vorbim de impozitare, dar, pe de altă parte, consider că nivelul acestora este suportabil de către cei care în mod curent își achită obligațiile bugetare, iar în acest context țin să subliniez că toate afacerile în care sunt implicat au plățile la zi. Sigur că aceste măsuri vor genera din partea antreprenorilor mai multă atenție, precauție și optimizare a fiecărei afaceri, însă nu sunt imposibil de respectat. În ceea ce privește anul care tocmai s-a încheiat, pot spune că a fost un an destul de bun din punct de vedere economic pentru că am reușit să ne menținem activitățile în parametrii optimi și chiar să ne dezvoltăm, în ciuda contextului dificil, care a presupus, din mers, modificări de strategie și adaptare la contextul economic internațional.”

Adrian Mironescu, strateg și designer de brand, WIRON

În Iași și în România avem nevoie de viziune, de branding și design, de o schimbare pozitivă în business și în societate, crede designerul de brand Adrian Mironescu, care este convins că anul 2024 va fi “un an plin cu proiecte de impact”. Mironescu se descrie ca „un designer de brand ce și-a făcut o misiune din a aduce schimbări în comunitate folosind brandingul și designul ca unelte de impact”. Iar proiectele sale s-au bucurat de recunoaștere internațională: medalie de aur la Transform Awards pentru brandingul de oraș al Buzăului în 2021, unde a primit și titlul de Cetățean de Onoare, bronzul în 2022, pentru un proiect cu Banca Mondială dedicat protejării la inundații și un nou premiu la Londra, în 2023, pentru “Acolad – gentle dentistry”, realizat împreună cu soția sa, dr. Andreea Mironescu.

„Ca optimist de meserie, privesc spre un viitor mai bun. Spun un «optimist de meserie», căci rolul designului este de a contribui la o lume mai bună, iar România, cel puțin, ne oferă din plin lucruri de îmbunătățit! Aceasta este și oportunitatea, faptul că avem o țară care are mare nevoie de design, chiar de re-design, de viziune. Așadar văd și un nou an plin cu proiecte de impact, căci asta îmi și doresc, să folosesc designul și brandingul ca unelte de schimbare pozitivă în business și în societate.

Am și bucuria de a fi adunat alături o rețea de prieteni colaboratori cu valori comune, cu care oferim tot ce e nevoie în proiecte complexe, de la strategie de brand la naming și design de brand, ilustrație, copywriting, animație, cât și tech. Iar pe lângă proiectele de business să ne putem implica și în proiecte pentru comunitate. Facem asta alături de organizațiile nonprofit pe care le sprijinim și de un întreg ecosistem format din People of Design, People of Tech, Civic Heroes, PIN sau Fab Lab Iași. Și vrem să adunăm cât mai mulți optimiști care acționează, căci doar așa putem crea impact în jurul nostru. Fiind optimist dar și acționând împreună. Doar statul să nu ne pună bețe în roate”.

Dora Morhan, manager Hotel Pleiada Iași

„Privind spre 2024, este esențial să rămânem agili și rezilienți pentru a păstra un echilibru între oferirea de experiențe memorabile oaspeților noștri și menținerea sustenabilității afacerii. Adaptabilitatea este vitală în acest context economic fluctuant. Suntem optimiști în privința calității produsului nostru și avem încredere că echipa Pleiada, prin dedicarea și preocuparea sa constantă pentru creștere și perfecționare, va continua să joace un rol esențial în performanța hotelului. Ne așteptăm ca dinamica noastră să urmeze o traiectorie pozitivă, menținând angajamentul de a oferi servicii excepționale și de a contribui activ la dezvoltarea turismului local, poziționând Iașul ca un loc de referință pe harta destinațiilor turistice din România. În anul 2023, într-un mediu economic post-pandemic, sectorul ospitalității a fost nevoit să se adapteze rapid la noile realități. Acest context ne-a determinat să continuăm și să ajustăm strategia noastră de a crea experiențe de excepție, prin dezvoltarea de noi tipuri de produse. Am diversificat gama de servicii atât pentru clienții corporate, cât și pentru cei din sfera de «leisure». Modernizarea spa-ului, amenajarea noilor săli de masaj, dinamica meniului la restaurantul Novella și promovarea brunch-ului duminical ne-au permis să răspundem mai flexibil cerințelor oaspeților, indiferent de natura sau amploarea evenimentului. Organizarea spectacolului cu maestrul Horațiu Mălăiele a fost un punct culminant al acestui an, cererea mare din partea oaspeților făcând să mutăm evenimentul în aer liber cu doar câteva zile înainte, dar datorită eforturile echipei și ale partenerilor noștri acesta a fost un real succes.

În același timp, cele două festivaluri de vin, lansarea albumului foto al Iașului la târgul de carte Gaudeamus în București și continuarea parteneriatul nostru peren cu Opera Națională Română Iași sunt activități ce fiecare în parte au reprezentat provocări, dar au subliniat angajamentul nostru de a fi mai mult decât un hotel, de a servi ca ambasadori ai Iașului și de a ne implica activ în peisajul social cultural local.Iar pentru că nu putem discuta despre Horeca fără capital uman, poate unul dintre aspectele care pun în dificultatea întreaga industrie este cel legat de forța de muncă. Costurile de recrutare și formare a angajaților, în special în primele 3-6 luni, sunt semnificative, incluzând atât trainingul, cât și adaptarea la cerințele specifice ale locului de muncă. Aceste provocări necesită strategii eficiente pentru a asigura succesul în sectorul Horeca, cu precădere fiindcă peste tot se resimte lipsa de specialiști calificați.”

Sondaj: 47% dintre oamenii de afaceri cred că abia în 2026 vom reveni pe o creștere economică solidă

“47% dintre oamenii de afaceri chestionați în perioada 15-26 noiembrie 2023 în cadrul unui barometru de opinie în rândul investitorilor, dezvoltat de Frames la comanda Sierra Quadrant, au menționat anul 2026 ca fiind anul în care vom reuși să revenim pe o creștere economică solidă și în care inflația să nu mai influențeze decisiv rezultatele. Ceva mai puțini (32%) speră că acest lucru se va întâmpla în anul 2025, și doar 11% cred că încă din 2024 se va reveni la o creștere solidă a economiei, în timp ce 10% dintre respondenți au declarat că nu pot face o estimare (nu știu/nu răspund). În cadrul Barometrului au fost chestionați 1067 de antreprenori, manageri și angajați cu funcții de răspundere din in domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente, Materii prime, Energie, FMGC sau Turism”.

Comentarii