De ce se opreşte apa la toţi când e un singur datornic în bloc? De ce alţii cu datorii mai mari au totuşi apă? Situaţii şi explicaţii

joi, 29 februarie 2024, 08:38
4 MIN
 De ce se opreşte apa la toţi când e un singur datornic în bloc? De ce alţii cu datorii mai mari au totuşi apă? Situaţii şi explicaţii

Apartamentele de pe una din scările blocului I3 de pe strada Stejar au stat „pe uscat” timp de patru zile. Ei ne-au reclamat că e nedrept să fie pedepsită toată lumea la un loc, arătând că în scara vecină sunt datorii mai mari şi că apa nu a fost oprită. „Să-şi achite la timp întreţinerea!”, ne-a spus, scurt, administratorul asociaţiei. Furnizarea apei a fost reluată doar după ce asociaţia de proprietari din Tătăraşi a plătit către ApaVital o tranşă de 10 mii de lei.

 

Nu mai puţin de 14 acţiuni de recuperare a datoriilor a deschis Asociaţia de Proprietari PT 21 din Tătăraşi în ultimii doi ani. Din asociaţie fac parte patru blocuri, toate pe strada Stejar, unde locuiesc aproximativ 260 de familii. Practic, media ar fi un caz la fiecare scară de bloc – însă unii restanţieri au fost chemaţi şi de două ori în instanţă. Listele cu cheltuielile de întreţinere conţin pe coloana „Restanţe” chiar şi sume de cinci cifre, la care se adaugă penalităţi pe măsură.

Cititi si: Plătesc sau nu penalitățile afișate pe listele de întreținere?

Am ajuns la asociaţia respectivă după ce un locatar ne-a semnalat că una dintre cele 15 scări de bloc (A, de la blocul I3) a rămas fără apă, furnizarea fiind sistată de către ApaVital pentru neplata datoriilor. Omul era nemulţumit că, pentru un datornic cu 5000 de lei la întreţinere, a fost pedepsită toată scara, în vreme ce alte scări de bloc cu restanţe „mai grele” au scăpat. Într-adevăr, pe lista de la scara vecină, B, datoriile totale trec de 25 de mii de lei, iar penalităţile sunt de şapte ori pe-atât.

O parte din locatarii blocului I3 de pe strada Stejar au cărat apă de unde au putut timp de patru zile

„Să-şi plătească întreţinerea”, ne-a spus foarte concis administratorul asociaţiei. Preşedintele e pe picior de plecare, pentru că nu mai are timp să se ocupe şi de bunul mers al Asociaţiei PT 21, iar de treburile celor patru blocuri se ocupă practic doar administratorul. Până nu demult, preşedinte era un pensionar care se putea ocupa pe îndelete de toate. Cel nou e tânăr şi trebuie să meargă şi la serviciu, ne-au spus oamenii cu care am stat de vorbă.

Prin urmare, problemele au început să se ţină lanţ. Şi procesele în instanţă se îndesesc, dat fiind că, potrivit legii, asociaţia trebuie să intervină punctual când restanţele ajung la trei luni. Însă, la cât de mari sunt sumele pe care le-am văzut pe listele afişate, chemările în judecată sunt şi puţine, şi fără un efect consistent. Potrivit legii (196/2018), acţiunile în instanţă sunt scutite de taxa de timbru.

Un angajament de plată după o altă eşalonare care n-a fost respectată

Între timp, furnizarea apei la scara A a fost reluată după patru zile. „Asociaţia nu a achitat consumul pentru trei facturi lunare, în valoare de 67.492,41 lei, precum şi penalităţi de întârziere de 1.693,38 lei, aceasta deşi asociaţia a fost notificată în mai multe rânduri, ultima dată pe 29 ianuarie 2024”, ne-au explicat cei de la ApaVital motivul pentru care oamenii nu au avut apă tot weekendul.

Marţi, societatea de apă şi administraţia au încheiat un angajament de plată, în aceeaşi zi fiind reinstalat apometrul de scară. Nu este prima eşalonare de acest fel a datoriilor, sistarea intervenind după nerespectarea unui angajament similar încheiat în noiembrie. În decembrie erau deja lipite pe uşile blocurilor preavize, însă ApaVital a recurs la metoda opririi apei abia săptămâna trecută.

Cititi si: Tot mai multe asociaţii de locatari din Iaşi, amendate: au pus la avizier numele datornicilor

Sistarea s-a făcut în condiţiile Legii 241/2006, ne-au răspuns prompt cei de la ApaVital la solicitarea noastră. Dar legea menţionată e încă şi mai drastică: „Operatorii au dreptul să sisteze furnizarea/ prestarea serviciului acelor utilizatori care nu îşi achită contravaloarea serviciilor furnizate/ prestate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor, prin debranşarea de la reţelele publice de distribuţie a apei ori de la reţelele publice de canalizare, şi să solicite recuperarea debitelor în instanţă”.

Cum reluarea furnizării apei se poate face doar în condiţiile achitării debitelor şi penalităţilor, asociaţia a mai plătit 10.651 de lei. Pe de altă parte, ApaVital a deschis la rândul său o acţiune în instanţă pentru recuperarea sumei de 9.538,72 de lei. 

Comentarii