Din New York la Brădiceşti – O incredibilă poveste despre dăruire şi dragoste de şcoală: profesoara de matematică Doina Platon
Într-un colţ liniştit al comunei Dolheşti, satul Brădiceşti găzduieşte o şcoală care nu ar atrage atenţia cu uşurinţă. Însă, în acest loc se desfăşoară o poveste impresionantă despre pasiune şi dăruire: povestea profesoarei de matematică Doina Platon. A muncit ani de zile în poziţii de top în USA şi Marea Britanie, apoi a venit acasă la Iaşi.
Ar fi avut şansa să predea la orice altă şcoală din oraş, însă a preferat Şcoala Brădiceşti din comuna Dolheşti, în urma examenului de Titularizare, pentru că visează la o schimbare şi vrea să îmbunătăţească traiectoria vieţii elevilor din mediul rural. S-a decis când a văzut că majoritatea de aici au luat sub 2.00 la Evaluare. Vrea să-i ducă pe toţi peste 5, şi pare să reuşească. De unde vine toată această dăruire profesională? Care sunt planurile de viitor şi ce schimbări a produs până acum? „Ziarul de Iaşi” a luat legătura cu profesoara de matematică pentru a afla mai multe informaţii. Povestea ei este de-a dreptul impresionantă.
Intersecţia dintre matematică, sociologie şi comunicare
Doina Platon a descoperit dragostea pentru matematică încă din clasa a VIII-a, sub îndrumarea profesoarei sale de matematică. Ajunsă în primul an de liceu, aceasta ştia deja care este visul său: să devină profesoară şi să-şi împărtăşească cunoştinţele şi pasiunea pentru matematică.
Cu încă alte două facultăţi finalizate – Sociologie şi Ştiinţele Comunicării – Doina Platon a găsit punţi între aceste domenii şi matematică. „În primii ani de carieră am fost repartizată la o şcoală din mediul rural, la Şcoala Aroneanu. Aveam multe cazuri sociale şi acolo am găsit intersecţia dintre matematică, sociologie şi ştiinţele comunicării. Am descoperit nevoia de a şti mai mult decât matematică pentru a putea practica acolo educaţia”, a explicat profesoara.
Profesorul de matematică ideal
Doina Platon spune că un profesor bun de matematică trebuie să poată transmite informaţia către orice copil. „Trebuie să îşi poată gestiona modul de prezentare şi explicaţia în aşa fel încât fiecare elev să poată înţelege o anumită noţiune. Bineînţeles, trebuie să şi cunoască noţiunile respective din punct de vedere ştiinţific şi să aibă o relaţie strânsă cu elevii, pentru că aceştia trebuie să se simtă ca într-o echipă”, a menţionat aceasta.
Din România în Statele Unite şi Anglia: experienţe şi diferenţe
Experienţa didactică a Doinei Platon s-a extins dincolo de graniţele României. A fost plecată 5 ani în străinătate – 3 ani în Statele Unite ale Americii şi 2 ani în Marea Britanie. S-a întors din anul 2004, iar din 2005 până în 2022 a fost manager de proiect. Astăzi, a adunat 13 ani în învăţământul românesc şi 15-16 ani în managementul de proiecte. Înainte de a pleca în străinătate, a predat 7 ani în învăţămânutul preuniversitar – a fost profesoară la Şcoala Aroneanu şi directoare la Şcoala Dorobanţi din comuna Aroneanu – şi 2 ani în învăţământul universitar.
În State a plecat din cauza salarizării precare din sistemul de învăţământ românesc. „Acolo am întâlnit un alt sistem, am învăţat foarte multe, mult mai multe decât aici în ceea ce priveşte predarea şi relaţionarea cu elevii. În SUA este o cu totul altă viziune care este centrată pe elev, nu pe nişte standarde la care toţi copiii trebuie supuşi”, a declarat Doina Platon.
Cu toate acestea, şi-a reîntors atenţia către România, pentru că şi-a dorit să producă schimbări semnificative în sistemul nostru de învăţământ. „Chiar am crezut că voi putea implementa la noi foarte multe lucruri pe care le-am văzut acolo”, a precizat cadrul didactic.
Când s-a întors a dat examen, însă, deşi a obţinut nota 8,75 nu a reuşit să găsească niciun post în urma Titularizării. Prin urmare, a intrat în managementul de proiect şi s-a axat pe proiecte din domeniul social şi din educaţie, unde a putut folosi atât experienţa, cât şi ce a învăţat de-a lungul anilor. A decis să revină în învăţământ după ce a luat contact cu Şcoala Brădiceşti din comuna Dolheşti, în urma unui proiect coordonat chiar de ea. Şi-a propus să predea la acea şcoală şi să poată schimba lucrurile în bine pentru elevii din acel sat. A ştiut că nu este necesară o medie exagerată la Titularizare pentru a putea alege această şcoală, astfel încât printr-un minim efort a reuşit să obţină un post aici. Anul şcolar 2023-2024 este cel de-al treilea an în care va preda la Şcoala Brădiceşti.
Şcoala de suflet
După anii petrecuţi în străinătate şi în alte domenii, Doina Platon s-a întors la Şcoala Brădiceşti cu dorinţa de a face o diferenţă în viaţa elevilor săi. A ales această şcoală din mediul rural pentru a vedea oportunitatea de a schimba vieţile copiilor, chiar şi cu resurse limitate. Deşi a avut ocazia să fie cadru didactic la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”, aceasta a ales întotdeauna şcoala din comuna Dolheşti.
„Din momentul în care am decis să revin în învăţământ am avut această şcoală ca target. Am dat concurs şi anul trecut, dar şi în urma cu doi ani. Anul trecut chiar am avut oportunitatea să predau la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”. Însă, în total, orele de la Liceul Cuza şi de la şcoala din mediul rural erau 22, iar cei de la Inspectorat mi-au explicat că programul le permite doar 20 de ore, fiind nevoie dă renunţ la una dintre şcoli. Aceştia au crezut că voi renunţa la şcoala din sat, dar eu am renunţat la Liceul Cuza”, a explicat profesoara.
Doina Platon spune că a observat nevoile şcolii în perioada în care a coordonat un proiect privind activitatea de afterschool la această unitate de învăţământ. „Nu am fost mulţumită de faptul că au numit educatori şi învăţători pentru a lucra cu elevi de clasa a VIII-a. Modul în care au utilizat resursele din proiect pentru a rezolva afterschool-ul nu au fost în interesul copiilor, ci în interesul cadrelor didactice. Am considerat că un educator care să lucreze cu elevi de clasa a VIII-a, în contextul în care majoritatea dintre ei aveau sub 2 la Evaluarea Naţională, nu a fost cea mai potrivită alegere. Acelaşi lucru pot spune şi despre felul în care au lucrat, ei realizând activităţi de desenat. În acel moment i-am spus directorului că voi veni şi voi lucra eu cu elevii”, a povestit aceasta.
O schimbare treptată şi semnificativă
Profesoara recunoaşte că schimbările nu apar peste noapte, dar este mândră să vadă progresul pe care elevii săi de la Şcoala Brădiceşti îl fac. Ea a reuşit să influenţeze viziunea elevilor asupra viitorului lor, să îi încurajeze să urmeze studii superioare şi să creadă în potenţialul lor.
„Am schimbat viziunea elevilor despre ce se întâmplă după ce termină opt clase şi ce înseamnă pregătirea din timpul gimnaziului pentru viaţa lor ulterioară. Este o regulă nescrisă ca în mediul rural doar 2-3 elevi să ajungă la un oarecare liceu tehnologic. S-a creat o stare în care copilul consideră că nu are nevoie de mai mult, crezând că aceea este singura opţiune”, a explicat Doina Platon.
Aceasta a precizat că mulţi părinţi din zonă nu au posibilităţi financiare să susţină educaţia copiilor dincolo de gimnaziu, mai ales dacă trebuie să meargă la liceu în oraş, la o distanţă de 50 de kilometri. Însă, Doina a reuşit să convingă părinţii să participe la Evaluarea Naţională şi să sprijine pregătirea copiilor pentru alegerea unui liceu adecvat. „Este o chestiune legată de mentalitate. Paşii sunt prea mulţi pentru ei, nu îi înţeleg şi a trebuit să explic fiecărui elev şi fiecărui părinte. Încerc să le ofer viziunea a ceea ce pot face după ce termină şi unde pot ajunge. Le explic chiar că vor putea face o facultate”.
De exemplu, unul dintre elevii săi are părinţii în străinătate, iar aceştia i-au făcut procură pentru a-l putea înscrie la liceu. Altul se află într-o situaţie mai nefericită, fiind abandonat de asistenţii maternali chiar cu două luni înainte de sfârşitul clasei a VIII-a. Cu sprijinul celor de la Direcţia de Asistenţă Socială a reuşit să îl ducă în fiecare zi la şcoală pentru a finaliza anul şi pentru a putea participa la examen.
„O altă schimbare pe care am produs-o a fost în ceea ce priveşte matematica. Mulţi copii mi-au spus că la geometrie nu făcuseră nimic altceva decât să copieze din carte. Au învăţat să lucreze riguros, să gândească şi să se concentreze. Aştept rezultate mult mai bune în anii următori, pentru că aceste schimbări s-au produs înainte de a ajunge în clasa a VIII-a”, a povestit Doina Platon.
Anul acesta, profesoara le-a dăruit elevilor şi o adevărată festivitate de absolvire a clasei a VIII-a, marcând această etapă importantă din viaţa lor. Le-a oferit un curs festiv ca la orice altă şcoală din Iaşi.
Dăruirea din adâncul sufletului
„Mă bucur să văd că în fiecare an reuşesc să pregătesc elevi care reuşesc să îşi facă un viitor. Păstrez relaţia cu foştii elevi, iar ei mai apelează la mine pentru un sfat sau pentru o opinie şi mă bucur să văd că progresează”, a spus Doina Platon. Este dedicată şi pune pasiune în meseria ei. Inspirată de mama sa, care şi-a dedicat viaţa educaţiei, Doina crede că fiecare dintre noi poate face o schimbare, indiferent de mediul în care se află.
„Sunt 5 ani de zile de când am avut proiectul şi m-am ataşat cumva de şcoala aceasta. Faptul că am văzut şi am cunoscut copiii m-a determinat să îmi doresc să schimb ceva aici. Vreau să realizez ceva care să rămână. Este uşor să criticăm pe Facebook că nu se face. Acolo unde suntem, dacă noi chiar ne dorim, putem să facem o schimbare”, a menţionat profesoara de la Şcoala Brădiceşti.
Viitorul înseamnă promisiune
Profesoara de matematică are planuri mari pentru Şcoala Brădiceşti. Ea visează ca fiecare elev să aibă o şansă reală de a atinge succesul, să depăşească barierele şi să se pregătească pentru viaţă. În fiecare zi, aduce entuziasm, cunoaştere şi inspiraţie în clasă, transformând simplul act de a preda într-o adevărată misiune de transformare a vieţilor.
„În momentul acesta am o elevă care a ajuns la Liceul Teoretic „Alexandru Cuza” la profilul Matematică-Informatică, adică la o şcoală la care nu se gândea că ar putea ajunge. Vreau ca în anii următori să nu mai ia niciun elev de la Şcoala Brădiceşti note sub 5 la Evaluarea Naţională, să fie cel puţin un elev care să ia peste 9 şi să aibă încredere că dacă vor învăţa, vor putea face ceva în viaţă”, a precizat Doina Platon.
Profesoara Doina Platon este un exemplu de dăruire şi pasiune pentru educaţie. În inima satului Brădiceşti, ea construieşte viitorul elevilor prin cunoaştere, încredere şi o relaţie strânsă cu fiecare dintre ei. Povestea ei ne aminteşte că prin dăruire şi efort orice se poate schimba, pornind chiar de la o sală de clasă modestă din mediul rural. În plus, aceasta a spus că ultimii opt ani pe care îi va petrece în învăţământ, până va ieşi la pensie, vrea să îi petreacă schimbând vieţile copiilor din comuna Dolheşti.
Publicitate și alte recomandări video