Rețeaua analfabeților ieșeni care au spoliat zeci de milioane. Cum funcționează? Cum se împart banii? Cine e în spate?
Evazionistii fiscali par sa se fi concentrat în doar trei localitati din judet. Cei mai multi (...)
citeste totmarti, 09.03.2021
Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, în valoare de circa 30 miliarde de euro alocaţi de Bruxelles României, a fost pus aseară de Guvern în consultare publică. Prima constatare la o primă lectură: Iaşul este pomenit doar cu un mic tronson de centură. Asta în timp ce oraşe comparabile primesc sume remarcabile. Zona Cluj, de exemplu, primeşte un miliard de euro pentru metrou, 1,8 mld. pentru electrificare linie Cluj - Episcopia Bihor, dar şi 2,1 mld. la Autostrada Transilvania, de la Cluj spre vest. Reacţiile liderilor liberali au lipsit aseară
Mult aşteptatul Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă a intrat în consultare publică pentru zece zile. Este vorba de 30 de miliarde de euro, bani alocaţi de Bruxelles exact pentru asta, pentru redresare economică, pe care administraţia centrală de la Bucureşti propune să îi cheltuiască pe proiecte de anvergură din toate domeniile, de la mediu până la infrastructură rutieră. La acest ultim capitol figurează şi Iaşul, dar fără niciun cent în plus faţă de propunerea iniţială a programului: 88 de milioane de euro pentru 14,9 km dintr-o nouă centură a municipiului reşedinţă: Leţcani Vest - Centura Iaşi – Iaşi Dacia, parte a autostrazii A8, o prelungire a centurii de trafic uşor Dacia-Nicolina.
Judeţul mai este menţionat la capitolul A7, cu segmentele Bacău-Paşcani (865 milioane de euro, pentru 81,2 km) şi Paşcani-Suceava-Siret (638 de milioane de euro, pentru 101,5 km). În privinţa A8, dat fiind că tronsonul ieşean al Autostrăzii Unirii ar putea să aibă un executant desemnat în cel mai fericit caz la sfârşitul anului 2024, finanţarea ei excede în mod cert durata de acoperire a PNRR, după cum estima Adrian Covăsnianu, de la asociaţia „Moldova Vrea Autostradă”. Asta nu l-a împiedicat însă să propună finanţarea a două tronsoane din sectorul montan: segmentul de 23 km Moţca-Tg. Neamţ şi cei 15 km cât înseamnă conexiunea A3-A8, între Tg. Mureş-Acăţari. Împreună, ar costa 170 de milioane de euro, a estimat Covăsnianu, care este şi consilier onorific la Ministerul Transporturilor. Nu se ştie însă defalcarea sumelor din PNRR altele decât cele din domeniu transporturi şi sănătate.
Nici judeţele din jur nu stau bine
Judeţele din regiune au la fel de puţine referiri în PNRR. Bacăul, de exemplu, apare de asemenea pe viitoarea A7, dar şi cu drumul expres de 62,1 milioane de euro pentru 74,2 km până la Vaslui. Aceasta e şi singura investiţie pentru Vaslui, la fel cum Botoşani figurează doar cu modernizarea drumului spre Suceava. Drumul expres promis aici este mult mai scurt, doar 26,2 km, dar mult mai scump, 148,2 milioane de euro. În fine, judeţul Neamţ apare doar cu o legătură la segmentul de A7 Bacău-Paşcani.
Institutul Cardio de la Miroslava: ieri în PNRR, azi nicăieri
Cu o zi înainte de publicarea PNRR pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene, în şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean Iaşi era invocată finanţarea din Planul de redreasare a viitorului Institut Regional pentru Medicină Cardiovasculară de la Miroslava, estimat la un cost de 300 de milioane de euro. Preşedintele Costel Alexe a menţionat chiar şi un termen de finalizare, august 2026. Aseară însă, până la închiderea ediţiei, liderul PNL Iaşi nu ne-a furnizat nicio explicaţie privind absenţa viitorului institut din conţinutul planului.
Vestul şi Capitala iau partea leului
Alte oraşe şi judeţe din ţară ies incomparabil mai câştigate dacă acest plan va fi aprobat la Bruxelles în forma publicată aseară. Cluj-Napoca are alocat miliardul de euro pentru proiectul metroului, dar şi 1,8 miliarde de euro pentru electrificarea liniei feroviare până la graniţa de vest (Episcopia Bihorului). În plus, 2,1 miliarde de euro vor merge la Autostrada Transilvania, de la Cluj spre vest.
Un alt judeţ comparabil cu Iaşul, Timişul, apare cu aproape 2 miliarde de euro, bani destinaţi modernizării legăturii feroviare dintre Caransebeş şi Arad.
La Craiova ajung 22 de milioane de euro, cât este estimată legătura de 4,3 km între drumul expres care se construieşte acum dinspre Piteşti şi centura oraşului.
Braşovul stă destul de bine la infrastructură rutieră, astfel că va primi 179 de milioane de euro pentru dezvoltarea reţelelor de apă şi canalizare.
Alte oraşe mari, precum Constanţa sau aglomeraţia urbană Galaţi-Brăila, nu apar cu nicio investiţie în program. În schimb, pentru Capitală sunt prevăzute 960 de milioane pentru Centura Nord, 124 de milioane pentru drumul expres spre Târgovişte şi 500 de milioane de euro pentru garnituri noi la metrou.
Istoria se repetă
Situaţia aminteşte de momentul lansării memorandumului pe care guvernul îl foloseşte la elaborarea proiectului de buget pe anul viitor, în august. O întrebare banală a pus în dificultate oameni importanţi din Cabinetul Orban şi i-a dat prilejul primarului Chirica să ofere un spectacol ridicol. Reporterul „Ziarului de Iaşi“ a întrebat de ce lipsesc autostrăzile A7 şi A8 din documentul respectiv. Vicepremierul a spus că bugetul de stat e una şi proiectele UE altceva ; ministrul Mediului, că investiţiile sunt trecute separat ; ministrul Fondurilor Europene nu ştia unde e lista ; primarul a profitat de ocazie să ne acuze de „răutăţi“ şi „dezinformare“. După câteva ore, în debutul şedinţei de guvern din aceeaşi zi, premierul Ludovic Orban a rezolvat situaţia, punând la loc A7 şi A8 în memorandumul respectiv şi contrazicându-i astfel jenant pe toţi.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Cristi Berea, senator USRPLUS: "Liderii sindicali vă reprezintă?" (P)
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gard
Serviciul de Ambulanţă îşi propune să deschidă o substaţie în Păcurari
Tulpina britanică a virusului umple spitalele ieşene. Secţiile ATI sunt pline
Un "tuns" de 620.000 dolari. Hoţul de criptomonede prins la Iaşi are frizerie în Craiova
Ieşenii din Dancu vor merge din nou spre casă pe traseul Tomeşti – Holboca
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri s-a mutat la sediul din Copou
Situaţia din învăţământ este staţionară: unii elevi merg acasă, alţii revin la şcoală
Tâlhărit la poarta mănăstirii Galata. A cerut ajutorul preotului, dar n-a fost crezut
Propuneri ca medicii să poată acorda mai multe consultaţii la distanţă
Primăria Ţuţora şi Salubris se judecă pentru o taxă de 100.000 de lei
Încă o întrerupere a apei şi a încălzirii în zona centrală a Iaşului
Moartea bruscă a unui cunoscut profesor ieşean. Răpus de COVID la 45 de ani, fără alte boli
Fiica criminalului din Onești voia ca poliţia să-i dea bani falşi tatălui ei
Un judecător, suprins fără mască la protestul AUR privind obligativitatea vaccinării împotriva covid
Sporul angajaţilor din prefecturi implicaţi în activităţi anti-COVID, eliminat
British Petroleum anunţă că va adopta programul de muncă hibrid 3 cu 2 după pandemie
George Clooney: "Frizele din Partenon trebuie redate Greciei"
IPS Teodosie, despre posibilitatea unor noi restricţii: Biserica nu se va închide
Nelu Tătaru intervine şi el în disputa dintre Cîţu şi Voiculescu pe tema datelor despre pandemie
Peste 43.000 de persoane au fost vaccinate împotriva COVID-19 în ultimele 24 de ore
Oprah neagă o parte dintre informaţiile oferite de Meghan Markle în interviul bombă
Klaus Iohannis a promulgat Legea bugetului de stat pentru anul 2021
Ofiţer de la Penitenciar, trimis în judecată după ce a luat de mai multe ori mită
Cîţu şi Voiculescu, ceartă pe datele publicate de Ministerul Sănătăţii în privinţa pandemiei
După 25 de ani, Mercedes nu mai este singurul safety car din Formula 1
Porsche îşi creşte participaţia de la 15 la 24% la producătorul croat de automobile electrice Rimac
Cazul nou-născuților care au murit la spitalul Suceava în 2015: apa era otrăvită
Tatăl celebrei gimnaste Cătălina Ponor a fost arestat. A bătut doi polițiști
Temperaturi de până la 15 grade și variații termice. Cum va fi vremea în următoarele două săptămâni
Mesajul furios lăsat de o mămică pe o mașină parcată pe trotuar
VIDEO Ia priviți ce jandarm ”viteaz” are România. Dă cu sete într-un copil
Cursă aeriană spre Dublin de la Iași, operată de HiSky. Cât costă biletul
Mai avem de așteptat implementarea sistemului de e-ticketing. Faza de studiu
În două zile, şase ieşeni au fost răpuşi de COVID. Numărul total al deceselor: 614
27 de şcoli din județul Iași sunt în scenariul roşu. Numărul ar putea crește
Livadă de cireși distrusă de hoţi. Păgubitul a cerut un milion, instanţa i-a dat 2.200 lei
Traficanții cu nume ciudate, Losangeles, McDonald’s şi Barcelona, vor să fie liberi
Favor pentru un hoț: a furat o sacoşă plină de pastă de dinţi din centrul Iașului
Și-a pus amicul la pământ, apoi i-a furat adidaşii din picioare şi telefonul din buzunar
Pedeapsa unui asistent medical beat care a şicanat în trafic o ambulanţă
De unde așteptăm salvarea! Ambulanța Iași - 13 intervenții pe oră. 60% dintre mașini trebuie casate
S-au înmulţit cazurile de copii cu arsuri grave. Șapte internați la Iași zilele trecute
Cătălin ONOFREIOperaţiunea „Gunoiul” |
Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)
Briscan ZARASuper-mega |
Ciprian IFTIMOAEISituaţia femeii reflectată în statisticile oficiale |
Mihai DORINComemorarea unui martir |
Iată care e noua socoteală politică cu vicii! Mihăiţă a dat cu oiştea-n gardUna la rece pe azi din cotloanele fierbinţi ale politichiei de Bahlui, stimaţi telespectatori. |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.