Nicio alternativă până în 2022 la blocajele din Podu Iloaiei

marți, 19 mai 2020, 01:50
3 MIN
 Nicio alternativă până în 2022 la blocajele din Podu Iloaiei

Campania de asfaltare care a ajuns în cel mai mic oraş din judeţ a reamintit că orice intervenţie în trafic în această zonă duce imediat la blocaje şi cozi kilometrice de maşini.

Prima zi a stării de alertă le-a reamintit ieşenilor că nu s-a schimbat nimic în ultimele două luni, de când epidemia i-a închis în case. „Eliberarea“ s-a blocat, ca de obicei, în Podu Iloaiei, acolo unde magistrala europeană are doar o bandă pe sens.

Ieri, blocajul s-a ivit pe fondul traficului crescut din prima zi a săptămânii, dar nu pentru că ar fi avut loc vreun accident, ci pentru că în oraş se fac asfaltări.

Este finalul unei campanii care a profitat de restricţii şi, aşa cum am relatat şi săptămâna trecută, a terminat de aşternut un covor asfaltic de la intersecţia cu E85 (Doi Lei) până în Budăi.

Săptămâna aceasta se va încheia şi refacerea carosabilului pe raza oraşului Podu Iloaiei. Ziua de ieri a demonstrat că nu se pot face asemenea lucrări ziua, iar Regionala de drumuri naţionale şi-a retras utilajele şi a anunţat că va lucra doar noaptea.

Situaţia, care a provocat cozi lungi de câţiva kilometri de o parte şi de alta a oraşului, este cauzată nu doar de segmentul îngust la intrarea dinspre Iaşi, dar şi de lipsa unei alternative. O rută ocolitoare putea să fie Axa rutieră judeţeană Iaşi-Suceava.

Traseul mai lung cu aproximativ 35 km, practic o dată şi jumătate cât distanţa Iaşi-Paşcani, ar fi o soluţie de avarie atunci când va fi gata, cel mai devreme peste un an şi jumătate. Este vorba de primele două loturi, aflate deja în lucru: Iaşi-Gropniţa, respectiv Gropniţa-Belceşti.

Ca să ajungi de la Belceşti la Cotnari, e nevoie şi de o bucată din Lotul 3 al Axei de pe raza judeţului, tronson unde licitaţia a dat chix, iar termenul de reevaluare a ofertelor a fost prelungit până la mijlocul verii.

De altfel, şi pe primul lot, Iaşi-Breazu-Movileni-Gropniţa, lucrările au stagnat timp de o lună – pe motivul întârzierii unor avize de la Mediu pentru tăierea unor copaci, ne-a spus preşedintele CJ, Maricel Popa.

Localnicii din zonă nu ştiu dacă vor avea şi sectoare cu asfalt anul acesta, dar termenul de finalizare a celor aproximativ 50 km de drum prevăzut în contract este de 24 de luni, respectiv până la sfârşitul anului viitor. Cât priveşte drumul de la Cotnari până la intrarea în Paşcani, prin Coasta Măgurii-Hărmăneşti, a fost modernizat deja, prin PNDL.

Cealaltă alternativă ar fi Autostrada Iaşi-Tg. Mureş. În privinţa acestui proiect, nu există niciun orizont de finalizare. În vreme ce pesediştii regretă anularea licitaţiei de proiectare şi execuţie prin parteneriat public privat pentru sectorul Leţcani-DE85, iniţiatorul Legii Autostrăzii Unirii ţine evidenţa fiecărui segment:

„Pe tronsonul Tg. Mureş-Tg. Neamţ, este în derulare contractul de actualizare-completare a studiului de fezabilitate, care trebuie să fie gata până în ianuarie viitor. De la Tg. Neamţ la Iaşi urmează să fie lansată licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectării autostrăzii, cu finanţare europeană. Cât priveşte segmentul Iaşi-Ungheni, am convenit cu miniştrii Lucian Bode (Transporturi, n.r.) şi Costel Alexe (Mediu, n.r.) să desemneze câte un reprezentant pentru fixarea, odată pentru totdeauna, a amplasamentului podului de peste Prut“, ne-a explicat Petru Movilă.

El a precizat că licitaţia pentru SF-ul acestui segment, lansată cu 9 luni în urmă, ar putea să se încheie cu semnarea contractului în zilele următoare.

În lipsa acestor alternative, toţi participanţii la trafic pe direcţia Iaşi-Tg. Frumos – peste 16 mii, uneori chiar 20 de mii de autovehicule pe zi, conform ultimului recensământ rutier – vor continua să se înghesuie încă cel puţin un an şi jumătate pe cele două benzi înguste de la intrarea în Podu Iloaiei.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii