Noile tramvaie, blocate în depou de birocrație. Promiseseră că le scot la stradă pe 16 august

joi, 26 august 2021, 02:03
3 MIN
 Noile tramvaie, blocate în depou de birocrație. Promiseseră că le scot la stradă pe 16 august

De ce nu pot ieşenii circula cu tramvaiele noi sosite cu mare alai în oraş încă de pe 2 august? În euforia momentului, şi printre postările elogioase şi bogate în imagini de pe Facebook, edilii Iaşului, de la primar la şefi ai Companiei de Transport, spuneau că, în două săptămâni, noile vehicule de 2 milioane de euro bucata vor putea transporta pasageri. Acel termen, de 16 august, a trecut, au trecut şi alte 10 zile de la scurgerea acelui termen, iar şefii CTP spun acum că mai au nevoie de încă alte 10 zile ca să poată pune pe trasee tramvaiele. Ei vorbesc de trei motive pentru care se întârzie: instruirea vatmanilor, realizarea testelor, “rapoartele de încercări” elaborate de echipe din care fac parte experţi inclusiv de la producătorul polonez PESA. Cât de mult a întârziat refacerea peroanelor din staţii ieşirea la stradă a tramvaielor noi? Pe larg, în răndurile de mai jos:

Noile tramvaie PESA vor ieşi la stradă, cel mai probabil, abia la începutul lunii septembrie. Iniţial, şefii CTP au oferit un termen de două săptămâni pentru ca primele două vehicule ajunse la Iaşi (2 august) să poate fi utilizate de ieşeni. Aceasta ar fi însemnat să le fi văzut deja circulând cu călători încă din data de 16 august, adică de acum 10 zile. Întrebaţi ieri de ce întârzie punerea tramvaielor în folosinţă, şefii CTP au invocat mai multe motive, iar principalele trei vizează necesitatea instruirii personalului CTP în manevrarea tramvaielor, realizarea testelor şi întocmirea unor formalităţi de către producătorul PESA. În acelaşi timp, oficialii operatorului de transport spun că tramvaiele ies la stradă în fiecare noapte pentru efectuarea de probe pe toate traseele din municipiu.

Citește și: FOTO Tramvaiele noi PESA, plimbate pe întuneric la Iași

Conduse de vatman român cu asistent din Polonia

„Trebuie să fie gata toate documentele care au fost impuse prin contract. În plus, vorbim despre tramvaie noi, iar personalul trebuie instruit”, a declarat Cristian Stoica, directorul CTP. Un exemplu oferit de acesta vizează aşa-numitele „rapoartele de încercări”: la efectuarea testelor pe trasee au participat reprezentanţi ai producătorului PESA, ai CTP şi experţi independenţi, iar aceştia din urmă trebuie să analizeze rezultatele probelor şi să formuleze concluzii în ceea ce priveşte parametrii de funcţionare a vehiculelor şi dacă sunt respectate toate condiţiile impuse prin contractul semnat între Primărie şi producător. „Şi în cazul tramvaielor second-hand a durat între trei săptămâni şi o lună până când le-am scos la stradă”, a spus Cristian Stoica. El a adăugat că tramvaiele noi prezintă unele particularităţi în cazul cărora personalul de mentenanţă şi vatmanii trebuie să fie instruiţi astfel încât să se acomodeze cu acestea, cu scopul de a preîntâmpina probleme ce se pot ivi în momentul în care vor fi utilizate pentru transport public. „În principiu, în zece zile ar trebui finalizate aceste lucruri, dar şi ei (polonezii de PESA, n.r.) trebuie să aibă gata toate documentele”, a mai spus Cristian Stoica. Nu în ultimul rând, directorul CTP a precizat că, în momentul în care tramvaiele PESA vor fi scoase la stradă, vatmanii vor continua, pentru o anumită perioadă, să manevreze vehiculele sub supravegherea unor experţi ai producătorului polonez.

S-au micşorat unele peroane

Amintim că PESA a livrat Iaşului primele 4 tramvaie dintr-un lot de 16, celelalte 12 urmând a ajunge până la sfârşitul acestui an. Pentru a putea fi utilizate pe unele trasee, CTP a fost nevoită să micşoreze 16 peroane din oraş, ceea ce a stârnit nemulţumiri inclusiv la nivelul unor consilieri locali, care au arătat că, în unele cazuri, peronul are o lăţime mai mică decât cea recomandată. Potrivit lui Cristian Stoica, vehiculele PESA au circulat în condiţii de siguranţă pe fiecare traseu unde au fost făcute lucrări la peroane. În luna septembrie sunt aşteptate la Iaşi şi primele vehicule Bozankaya, în contextul în care între Primărie şi producătorul turc a fost încheiat un contract pentru furnizarea tot a 16 tramvaie. Costul unui vehicul, atât în cazul PESA, cât şi în cazul Bozankaya, ajunge la circa 2 milioane euro, iar bani sunt asiguraţi din fonduri europene.

Citește și: Au ajuns încă două tramvaie noi la Iaşi. Când ies la stradă?

 

Comentarii