Premieră: Mitropolia, partener al Romanian Creative Week Iași. Va fi sau nu declarat oficial „eveniment strategic al României”?

marți, 30 aprilie 2024, 03:00
8 MIN
 Premieră: Mitropolia, partener al Romanian Creative Week Iași. Va fi sau nu declarat oficial „eveniment strategic al României”?

Mai sunt două săptămâni până la debutul celui mai mare festival al creativității, Romanian Creative Week. În acest an, RCW va avea cu două zile în plus față de ediția din 2023 și se va desfășura în perioada 15 – 26 mai. Peste 170 de evenimente vor avea loc pe parcursul celor 12 zile, iar Romanian Creative Week vine cu noutăți, a dezvăluit Irina Schrotter, președinta Federației Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC).

Între acestea se numără: o aplicație de mobil a festivalului, care va face mai ușoară navigarea între evenimente, dar și faptul că din ediția 2024 atât Mitropolia Moldovei și Bucovinei, cât și universitățile ieșene, se alătură RCW. Irina Schrotter a dezvăluit, de asemenea, de ce crede că Romanian Creative Week ar trebui să fie inclusă pe lista evenimentelor strategice din România și ce înseamnă acest lucru.

Cum a crescut Romanian Creative Week în 2024

„Romanian Creative Week a mai crescut cu două zile în acest an, va dura 12 zile, între 15 – 26 mai, și a mai adăugat două domenii creative: Teatru și Conferințele Creativității. Anul acesta avem peste 170 de evenimente în program. Până acum. Foarte mulți organizatori ai unor evenimente care au loc în același timp au apelat la noi să intre sub ”pălăria” Romanian Creative Week. Aceasta este secțiunea ”HUB”. Deci, oriunde vedeți în programul nostru scris HUB înseamnă că este un eveniment găzduit de noi, dar nu finanțat de noi”, e explicat Irina Schrotter, președinta FEPIC, care este organizatorul Romanian Creative Week.

Aplicație mobilă creată de o firmă de IT din Iași

Navigarea între 170 de evenimente poate fi dificilă pentru ieșenii sau pentru vizitatorii străini care vor să participe la cât mai multe dintre acestea. De aceea, spune Irina Schrotter, cu ajutorul unei companii de IT cu sediul în Iași, festivalul creativității are din acest an o aplicație mobilă. Odată instalată e telefon, aceasta permite o selecție mai rapidă a programelor care ne interesează din festival:

„E o aplicație pe care o facem împreună cu compania Centric IT, o companie care are sediul în Iași, în Palas. Aplicația Romanian Creative Week, RCW, e chiar prima aplicație care apare în magazinul de aplicații. Toți cei care au încercat să o descarce, au trecut inițial peste ea. Nu-și imaginau că este chiar într-o poziție atât de sus. Acolo cei interesați pot vedea programul pe zile sau pe piloni: dacă te interesează Arta, Muzica, sau orice alt pilon din cadrul festivalului, poți da click pe el și poți vedea programul acelei secțiuni. În felul acesta, evenimentul nostru își propune să fie și mai sustenabil, pentru că sustenabilitatea este un deziderat cu care noi încercăm să ne aliniem de la prima ediție. În primele trei ediții am avut hărțile acelea care circulau prin oraș și anul trecut chiar m-am bucurat s văd foarte multă lume cu harta în mână, mergând și bifând evenimentele la care au asistat”.

Mitropolia, partener Romanian Creative Week

„O noutate este faptul că anul acesta deschidem o colaborare cu Mitropolia prin brandul lor, Doxologia. Am avut o discuție cu echipa de consilieri de la Mitropolia care au oferit pentru Romanian Creative Week Turnul Golia, care este închis pentru vizitatori. În timpul festivalului RCW va fi deschis pentru o expoziție curatoriată de Marlene Herbert, care se numește „Eternity as Atempt”

În Turnul Golia accesul va fi destul de restricționat – acolo nu pot intra mai mult de 25 de vizitatori o dată, drept pentru care publicul va trebui să aibă un pic de răbdare. Atenție, nu e pentru cei care au probleme cu inima, pentru că turnul are, cred, 129 de trepte care sunt în formă de melc, sunt înalte, se urcă greu. Acesta este începutul, la anul sper să extindem expoziția centrală și să o ducem și în spațiul Muzeului Mitropoliei. După părerea mea, asta înseamnă, până la urmă, modernizare. Și Biserica are nevoie de modernizare, și noi avem nevoie de mai multă apropiere de zona spirituală. Eu cred că e un câștig de ambele părți”.

Piața Unirii va deveni platformă pentru performance artistic

Dacă în anii trecuți instalațiile din Piața Unirii nu au fost înțelese sau primite foarte bine de o parte a publicului, ediția 2024 va aduce în centrul orașului o platformă colorată care va permite exprimarea prin dans.

Irina Schrotter: “În Piața Unirii în acest an am invitat un studio de arhitectură din Rotterdam, se numește Ossidiana. După ce au confirmat participarea la Iași și au refuzat participarea la alte evenimente din România, au fost nominalizați la premiul pentru cel mai bun studio de arhitectură European. CV-ul lor este impresionant. Aduc o instalație foarte poetică, spunem noi, se numește Drawing Theatre. Practic va crea o serie de platforme pentru performance. Noi vom invita și studenți de la Coregrafie, de la Dans, de la Teatru, de la Operă să improvizeze, dar invităm și publicul să-și aducă copiii, să danseze, să improvizeze. E o instalație foarte frumos colorată, pe care noi, și cei de la Ossidiana, am dori ca la finalul RCW să o dăruim unei grădinițe. Sper să apară și grădinițele care să își dorească acest obiect, pentru că noi îl dăruim cu mare drag ulterior”.

Egologia și premiere de film la Baia Turcească

“Baia Turcească a fost recepționată, a fost dată în folosință și o vom putea folosi pentru prima oară în întregime, deși noi facem pentru a treia oară expoziție acolo. La parter și etaj va fi expoziția centrală, Egologia. Programul va fi prelungit, probabil îl vom face 12:00 – 20:00 sau 12:00 – 22:00. Sper că veți fi surprinși de ceea ce veți vedea acolo.

La subsol avem trei echipe de curatori. Va fi Expoziția Fashion & Film, prin care curatorii încearcă să explice influența pe care moda a avut-o în film și filmul în modă. E o experienţă nu doar interesantă, dar care va genera și multă meditație. De câte ori ne-am uitat la un film clasic, să spunem, și nu am știut că acel film a influențat o etapă din moda internațională? Sau invers, că un designer mare din moda internațională a generat un look special unui anumit film.

Sala Octogonală, din mijloc, va găzdui un film, “Ceea ce ne unește” semnat de Irina Păcurariu, al cărei protagonistă este Ada Lupu. Acolo vom avea prilejul să luăm contact cu toate știrile care ne “bombardează” și să medităm la cât de agresați suntem de știrile care ne bombardează în fiecare zi. Și că uneori trebuie să fim mai atenți la sursele din care ne luăm știrile și la modul în care le dăm voie să ne impacteze emoțional în fiecare zi.

Ultimele încăperi de la subsol, din dreapta, vor găzdui Festivalul de Cinema, curatoriat de Caterina Pruteanu. Avem o serie de selecții foarte interesante de proiecții. Avem o avanpremieră, este vorba de filmul regizat de Catrinel Marlon (Menghia). E un film care va fi în același timp pe ecrane la Cannes, Roma, Milano și la Iași”.

Hackathon FinTech la FEEA

“În RCW suntem parteneri cu toate universitățile din Iași, ne oferă spații, ne găzduiesc. Studenții pot lua contact cu o lume care pare departe de zona lor de interes academic, dar care deschide niște perspective de care fiecare student poate beneficia, îi poate inspira. Iar anul acesta am avut o surpriză foarte plăcută din partea Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor (FEEA). Doamna decan Cristina Roman ne-a rugat le permitem să găzduiască la FEEA Hackathonul de Fintech, pe care îl organizăm împreună cu UniCredit Bank. Ne-au arătat sălile, două amfiteatre, trei săli de lucru cu computere. Ca atare am mutat evenimentul acolo. Și îi provocăm pe studenți, pe tineri, să înțeleagă că pot face și pot propune proiecte în România. Pentru că ceea ce încă poți face în România, nu vei putea face în străinătate decât într-o mai mică măsură”.

RCW – posibil eveniment strategic al Românei

Romanian Creative Week îndeplinește condițiile pentru a fi inclusă pe lista evenimentelor strategice din România, spune Irina Schrotter, care descrie această listă scurtă ca fiind una cea a ocolit până acum Moldova:

„Eu sper să reușim să convingem Ministerul Culturii că evenimentul nostru este un eveniment strategic și să îl adauge în lista celor șapte evenimente strategice care beneficiază de buget nelimitat de la Ministerul Culturii. Și aici e o chestiune care merită menționată: pe această listă de evenimente strategice există evenimente cum e Festivalul de Teatru de la Sibiu, TIFF-ul, Festivalul George Enescu, dar toate sunt evenimente care au loc în București sau în partea de vest a țării. Niciun eveniment din Moldova nu are statutul de eveniment strategic și aici cred că trebuie echilibrată puțin balanța. Noi îndeplinim condițiile. Singurul lucru care ar trebui făcut ar fi ca ministrul Culturii să dea un ordin de ministru prin care acest eveniment este strategic pentru industriile creative din România, să-l includă pe acea listă. Pentru că altfel Ministerul Culturii este restricționat la maxim 100.000 de euro susținere financiară pe care o poate oferi. Anul acesta primim un sprijin de 70.000 de euro de la Ministerul Culturii, deci suntem mult sub sprijinul pe care îl oferă altor evenimente majore din România”.

De ce este important Romanian Creative Week?

“Evenimentul nostru e al doilea ca număr de vizitatori, după Sărbătorile Iașului, e un instrument de creștere pentru oraș, e un atu pentru orașul nostru, e un vector care poate să aducă mult interes investițional aici. Și nu numai în turism. Oamenii vin, descoperă un oraș curat, cu populație primitoare, deschisă. Cred că Iașul a greșit cel mai mult, și greșește cel mai mult, pe zona de marketing. Noi nu am vorbit până acum despre orașul nostru. Pe undeva, în acest moment este un avantaj, pentru că avem timp să ne pregătim. Lumea începe să vorbească despre Iași, vine la Iași, iar cei care vin rămân șocați de cât de frumos este Iașul. Din păcate, nu avem în Iași o strategie coerentă de promovare”, mai crede președinta FEPIC, Irina Schrotter.

FEPIC, singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul Industriilor Creative din România, s-a înființat în Iași, în august 2011, și a organizat până acum mai mult de 50 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative românești în domenii precum designul vestimentar, industria cinematografică și de televiziune, publicitate, IT sau muzică.

Vezi aici mai multe despre Romanian creative Week

Comentarii