#şîeu la Iaşi: Sute de firme au oprit lucrul, mii de oameni în stradă

sâmbătă, 16 martie 2019, 02:50
4 MIN

Protestul de ieri a avut o anvergură nebănuită, atât la Iaşi, cât şi în restul ţării. Numai la Iaşi, zeci de mii de oameni au ieşit în stradă în tot oraşul, din capăt CUG în Copou şi Doi Băieţi. La nivelul ţării, circulaţia pe şosele şi pe puţinele segmente de autostradă s-a oprit, în timp ce locuitorii mai multor oraşe au răspuns „Şî eu!“ la strigătul „Vreau autostradă!“. Surprins de amploarea protestului, Liviu Dragnea a avut o ieşire mai nervoasă ca oricând: „nişte şmecheri care urlă; ei fac circ, noi facem autostrăzi“.

Zeci de mii de ieşeni, practic toţi cei care s-au aflat în trafic vineri la amiază, cărora li s-au alăturat alte zeci de mii, care au întrerupt lucrul sau pur şi simplu au ieşit din locuinţe, şi-au manifestat revolta faţă de dezinteresul administraţiei centrale de la Bucureşti de a investi în infrastructura rutieră din Moldova. De altfel, protestul iniţiat de constructorul primului metru de autostradă din Moldova, suceveanul Ştefan Mandachi, a luat o amploare nebănuită. Oamenii s-au oprit să strige „Vreau autostradă! – Şî eu!“ inclusiv în Cluj-Napoca, Sibiu, Bucureşti, ba chiar şi în afara localităţilor, pe Autostrada Soarelui, de exemplu. De asemenea, multe societăţi comerciale şi companii, la nivelul întregii ţări, şi-au sistat activitatea pentru un sfert de oră, între orele 15 şi 15:15, alăturându-se astfel protestului naţional. „Este prima dată când românii protestează public, la nivel de ţară, altfel decât în pieţele oraşelor. S-a trecut la un nou tip de frondă. Zilele acestea se coace şi o altă idee importantă, care va schimba faţa protestelor antiguvernamentale – cea a nesupunerii civice“, a afirmat jurnalistul Dan Radu, unul dintre membrii Asociaţiei „Moldova Vrea autostradă“.

Hora Unirii pentru autostrăzi

La Iaşi, tonul protestului a fost dat de clopotele ceasului din turnul Palatului Culturii, care a bătut ora 3 după-amiaza după o Horă a Unirii parcă mai mobilizatoare ca niciodată în ultima sută de ani. Imediat, circulaţia pe strada Anstasie Panu s-a oprit, maşinile au început să claxoneze în solidar, iar sutele de oameni adunaţi pe trotuare au coborât în stradă purtând steaguri şi bannere ale asociaţiilor pro-autostradă sau cu sloganuri în favoarea construirii de autostrăzi. Protestul a durat fix 15 minute şi s-a încheiat în aplauzele participanţilor.

VEZI MAI MULTE IMAGINI AICI

Nicio oficialitate a oraşului nu a fost prezentă la protest, cu excepţia primarului, care a profitat de ocazie să facă unele declaraţii pentru mass-media împotriva celor care nu dau drumul construirii autostrăzilor în Moldova.

L-am sunat şi pe directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, „reprezentanţa“ din Moldova a Companiei Naţionale de Administrare a Drumurilor şi Podurilor, dar nu ca să-l întrebăm dacă angajaţii Regionalei au oprit lucrul la ora 15. Aflat la Bacău, unde abia au început lucrările la centura oraşului – şantier despre care se spune că ar conţine primii câţiva kilometri din viitoarea autostradă A7, paralelă cu actualul E 85 – Ovidiu Laicu ne-a declarat că pe segmentul Tg. Neamţ-Tg. Mureş se lucrează în continuare la documentaţie. Celălalt segment, Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ se află în lucru la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, „de la care aşteptăm în continuare documentaţia pentru partene­riatul public-privat propus“.

A8, ignorată de stat, Centura, strâmtată de Primărie

Legea Autostrăzii Unirii, adoptată de mai bine de trei luni, prevede însă că întreaga autostradă A8 este responsabilitatea Ministerului Transporturilor. Iniţiatorul ei, deputatul Petru Movilă, a remarcat că legea nu este respectată şi că statul trebuie obligat să ţină cont de prevederile ei. Cât priveşte şoseaua de centură a Iaşului, şeful Regionalei de drumuri naţionale n-a scăpat prilejul să-i reproşeze din nou primarului Mihai Chirica aprobarea construcţiilor prea aproape de axul străzii, ceea ce va face ca bd. Poitiers (tronsonul III al Centurii Iaşului) să aibă doar două benzi pe sens în loc de trei.

Şefului PSD i-a fugit asfaltul de sub picioare

Pe de altă parte, amploarea protestului de ieri a arătat românilor un Liviu Dragnea scos din minţi, dar şi un PSD complet surd la revendicarea oamenilor, amintind de zilele de după tragedia Colectiv, când pesediştii – pe atunci strâns uniţi în jurul lui Victor Ponta şi al lui Gabriel Oprea – au evitat orice ieşire publică. Actualul lider al PSD, Liviu Dragnea, i-a reproşat în termeni de mahala suceveanului care a construit din banii lui prima fâşie de un metru al autostrăzii A7 (Suceava-Bacău-Ploieşti) că e un „şmecher“ şi că „face circ“ tocmai când „încep lucrările la Autostrada Moldova“. „Ca să ţipe unii acum că nu fac autostrăzi. Şi nişte şmecheri să urle că au făcut un metru de autostradă, când astăzi încep lucrările la Autostrada Moldova. Ei fac circ, noi facem autostrăzi. Ei ţipă, noi dezvoltăm România. Acel om de afaceri care am înţeles că a cheltuit 100.000 de euro pentru acest circ; dacă tot avea banii ăştia, putea să îi doneze“, a izbucnit Dragnea la conferinţa de alegere a condu­cerii PSD Dâmboviţa.

În ceea ce-l priveşte pe „şmecherul“ care a realizat acel metru de autostradă, el a fost mult mai concis: „Eu n-am trăit niciodată un asemenea moment de solidaritate. Avem o şansă unică să restartăm România. Eu vreau autostradă, eu vreau o Românie unită“, li s-a adresat Ştefan Mandachi oamenilor strânşi la Suceava, răspunsul mulţimii fiind: „Şî eu!“.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii