De Business

Punem punctul pe știi

Un start-up din Iaşi văzut la început ca o ciudăţenie a devenit business de succes

luni, 16 aprilie 2018, 02:02
5 MIN
 Un start-up din Iaşi văzut la început ca o ciudăţenie a devenit business de succes

Un start-up din Iaşi, văzut la început ca o ciudăţenie, s-a extins în şcolile din întreaga ţară. Catalogul electronic al Adservio, plecat de la Iaşi, are acum oraşe mari în care este folosit în absolut toate şcolile. Cei doi tineri ieşeni care au gândit afacerea, verişori, au început totul imediat ce au terminat liceul, la 18 ani.

Odată cu majoratul, Alexandru a devenit şi antreprenor. Acum are 32 de ani şi manageriază de 10 ani plat­forma Adservio, pe care a creat-o împreună cu verişorul său, şi care există acum în 100 de şcoli din România. Cu ajutorul catalogului electronic, părinţii pot vedea, de acasă, situaţia şcolară a copiilor, cu ajutorul unei parole, iar profesorii pot încărca materiale pentru şcoală şi pot ţine legătura mai bine cu părinţii. În plus, părintele vede nota copilului său, dar şi celelalte note din clasă, fără nume, pentru a putea face comparaţii. În prezent, platforma are circa 150.000 de utilizatori, iar profesorii s-au obişnuit să pună absenţe sau note printr-un singur click.

Totul a început la Liceul „Alecsandri“

Start-up-ul Adservio a luat naştere în cancelaria Liceului „Vasile Alecsandri“ din Iaşi, aceasta fiind prima şcoală care a implementat acest sistem, iar acum s-a extins şi în ţară. Alexandru şi Ştefan Holicov au ajuns să aibă în prezent o cifră de afaceri de 400.000 de euro pe an, însă investiţiile au ajuns la 1,7 milioane de euro. Primii bani investiţi în afacere au fost 30.000 de euro, la Liceul „Alecsandri“, bani care s-au dus în echipamente, infrastructură şi soft. O parte din banii investiţi în cei 10 ani de când au această afacere sunt şi din împrumuturi bancare şi fonduri europene. Cei doi tineri antreprenori speră ca anul acesta să-şi dubleze cifra de afaceri.

„Ideea Adservio îmi aparţine mie şi vărului meu, şi a apărut din dorinţa de a revoluţiona educaţia din România şi de a schimba modalitatea de lucru, de a avea parte de lecţii interactive în sala de clasă, de a avea în şcoală posibilitatea de a lucra cu instrumente familiare pe care elevii le utilizează  acasă şi de a îmbunătăti modalitatea de comunicare dintre profesori, elevi şi părinţi. Consider că e proiectul care poate schimba educaţia din România, dacă va fi implementat în cât mai multe şcoli. Are o putere ex­traordinară de schimbare, de re­vo­luţionare a mode­lului de predare, de comunicare, de gestionare a informaţiilor. Dacă ar fi implementat la o scară mai largă, cred că ar avea loc pentru prima dată o adevărată reformă în educaţie“, povesteşte Alexandru Holicov, CEO şi cofondatorul Adservio.

Acesta îşi aminteşte că, atunci când a implementat platforma la primul liceu, profesorii erau reticenţi faţă de această metodă, care presupune abilităţi de operare a calculatorului. Părinţii însă au primit-o cu entuziasm. Cu elevii e mai greu, însă cei doi spun că încearcă să se împrietenească şi cu ei, şi că elevii respon­sabili recunosc utilitatea platformei.

„Adservio a fost prima aplicaţie de acest gen din România. La momentul la care am avut ideea acestei platforme nu ne inspirasem de nicăieri, a fost o idee originală, dezvoltată pentru nevoile sistemului educaţional din România. Acum există cataloage electronice, mai mult sau mai puţin complexe, în multe ţări din lume, dar ca nivel de dezvoltare Adservio se situează mult deasupra majorităţii platformelor de acest gen din lume. În cei 10 ani de activitate compania a dezvoltat mai multe idei, care ne-au poziţionat în primele trei platforme de management educaţional din Europa în 2017“, ne mai explică Alexandru. 

Pe lista celor mai bune proiecte „Made în Romania“

Înainte să se apuce să investească în platformă, ieşeanul a mai avut două business-uri în domeniul leasing-ului auto şi în real state, adică imobiliare.

Costul mediu pentru accesarea catalogului electronic variază între 4 lei şi 10 lei pe lună de elev, adică de la 40 la 100 de lei pe an pentru fiecare copil. O realizare mare este faptul că, anul acesta, Alba Iulia a fost primul oraş integral Adservio, adică toate şcolile folosesc această platformă. O altă realizare a avut loc tot anul acesta, când au fost nomina­lizaţi pe lista celor 50 de companii semifinaliste în proiectul Made în Romania: Liga Bur­sa de Valori Bucureşti.

La rândul său, Ştefan Holicov mărturiseşte că acesta este un proiect care se va dezvolta în viitor, în măsura în care lumea înţelege că siste­mul educaţional trebuie să accepte tehnologia şi ino­va­ţia.

„La început a fost o idee, o idee solicitantă, la care mă gândeam foarte mult. Mai aveam şi alte proiecte pe rol, dar acesta era prio­ritar pentru că era de perspectivă. Cred că lucrurile se îndreaptă în direcţia aceas­ta a obiectivismului, a seriozităţii şi transpa­renţei şi platforma Adservio ajută foarte mult siste­mul de educaţie în acest sens. Cred foarte mult că, după 10 ani de când a debutat proiectul, avem matu­ri­tatea necesară să credem că este cea mai bună solu­ţie pentru sistemul educaţional românesc. Aceeaşi ener­gie şi acelaşi suflu şi obiective le au toţi colegii ca­re pun umărul la acest proiect de viitor“, a declarat Ştefan Holicov, vărul şi partenerul de afaceri al lui Alexan­dru.

Întâmplarea face ca acesta să fie absolvent al liceului unde au implementat platforma. La capitolul studii universitare, ambii au studiat Economia. Pe lângă Adservio, Ştefan mai deţine din 2006 şi Wink Public Multimedia, care oferă servicii de publicitate video în mijloacele de transport public, retail şi corporaţii.

Comentarii