De Business

Punem punctul pe știi

CROCHIURI ECONOMICE

Curtea de Conturi a UE: Cercetarea banilor Cercetării

luni, 19 august 2013, 01:50
3 MIN
 Curtea de Conturi a UE: Cercetarea banilor Cercetării

Prin dimensiunea sa financiară, Cel de-al şaptelea Program-cadru pentru activităţi de cercetare al UE (PC-7), care acoperă perioada 2007-2013, nu putea să rămână în afara preocupărilor de auditare ale Curţii Conturi Europene (CCE).

 

 

Fiind prin­cipalul instrument prin care UE sprijină cercetarea şi inovarea, bugetul său total se ridică la peste 50 de miliarde de euro. Această sumă nu include bugetul Euratom pentru PC-7, care pune la dispoziţie un cuantum suplimentar de 5,3 miliarde de euro, în acelaşi interval. O privire asupra trendului în materie ne indică faptul că efortul bugetar anual al UE creşte de la an la an, fiind estimat la aproape 11 miliarde de euro în 2013. Cea mai mare parte a bugetului este cheltuită sub forma granturilor acordate beneficiarilor finali din Statele Membre (SM), dar şi din afara UE, pentru atingerea unor obiective grupate în patru programe specifice (14.000 de acorduri): „Cooperare”, „Idei”, „Oameni” şi „Capacităţi”. Întotdeauna, pentru a putea beneficia de resurse din cadrul PC-7 (de administrarea cărora se ocupă 2.500 de funcţionari europeni), se impune formarea de consorţii de parteneri, pe baza acordurilor de grant încheiate cu Comisia Europeană (CE). Contribuţia medie a UE per proiect este de 1,75 milioane de euro, iar un proiect tipic implică o colaborare transnaţională între 5-6 participanţi, care provin atât din mediul academic, cât şi din sectorul privat. Auditul CCE şi-a propus, în principal, să vadă în ce măsură normele de participare au permis punerea eficientă în aplicare a PC-7 şi dacă CE a reuşit să raţionalizeze procesele aferente fără să compromită calitatea cheltuielilor. Referirile privesc perioada cuprinsă între 2007şi prima jumătate a anului 2012. Însă, ceea ce aflăm, lecturând Raportul special nr. 2/2013 al CCE (http://eca.europa.eu/portal/page/portal/publications/auditreportsandopinions), vine să arate pe acest plan existenţa anumitor deficienţe. CCE a remarcat că accentul a fost pus mai ales pe asigurarea calităţii cheltuielilor, şi mai puţin pe eficienţă. Apoi, chiar dacă au fost introduse anumite măsuri de armonizare, pentru a asigura o implementare mai coerentă, rămân valabile cerinţele creării unui serviciu de înregistrare electronică, ca instrument unic de înregistrare. Dificultăţi există şi când e vorba de selectarea experţilor. Înregistrarea acestora se face pe bază voluntară, apărând riscul ca experţii să introducă informaţii nefiabile cu privire la experienţa lor pro­fesională sau ca aceste informaţii să nu mai fie de actualitate. Oricât ar părea de grav, este o realitate că CE nu dispune de informaţii complete şi sigure cu privire la cazurile în care s-a constatat că experţii nu au respectat normele de evaluare sau codul de conduită. Alte constatări care arată depărtarea faţă de perfecţiune sunt legate de faptul că acţiunile de control financiar nu se bazează încă pe riscuri, deşi obiectivul acestora este unul important. şi anume, de a verifica dacă operaţiunile din cadrul PC-7 respectă cerinţele în materie de eligibilitate şi în ce măsură costurile suportate au legătură directă cu obiectivul proiectului. Aducând în discuţie cheltuielile, s-a remarcat că există situaţii când costurile suportate de beneficiari nu sunt eligibile, deşi acestea se bazează pe principiile şi practicile de contabilitate şi de gestiune (PPCG) aplicate de par­ticipant. Mai exact, de moment ce în cadrul PC-7 TVA nu este eligibilă, PPCG ale majorităţii beneficiarilor din sectorul public includ TVA. Explicaţia este simplă: deoarece aceasta nu poate fi recuperată. De altfel, lucrurile stau în mod similar şi când e vorba despre alte tipuri de costuri neeligibile incluse în PPCG, cum ar fi costurile de promovare şi marketing ori cele legate de finanţarea prin îndatorare. Concluzia trasă este că practicile curente rămân departe de a fi conforme cu criteriile de eligibilitate afe­rente PC-7. Cât priveşte diferenţele considerabile între direcţiile CE a duratei procedurii de efectuare a plăţilor, s-a constatat că doar 85% dintre plăţile legate de granturile pentru cercetare sunt efectuate în graficele convenite. 

 

 

Comentarii