FOTO Fenomen vulcanic de proporții gigantice observat pe Io

miercuri, 06 august 2014, 22:47
3 MIN
 FOTO Fenomen vulcanic de proporții gigantice observat pe Io

Mai multe noi fotografii ale lui Io, unul dintre sateliții naturali ai celei mai mari planete gazoase din sistemul nostru solar, Jupiter, au surprins unele dintre cele mai puternice erupții vulcanice observate vreodată, conform Live Science.

Astronomii au obținut fotografii de la trei erupții de proporții gigantice, produse în august 2013, într-un interval de timp de trei săptămâni. Aceste fotografii au fost date publicității luni. Oamenii de știință au fost surprinși de frecvența de producere a acestor erupții, după ce, în perioada 1978 – 2006 nu au fost înregistrate decât 13 erupții majore pe Io.

"Ne așteptam la o erupție majoră o dată la unu sau doi ani și de obicei aceste erupții nu sunt atât de strălucitoare", a comentat Imke de Pater de la Universitatea California din Berkeley, coordonator al unuia dintre cele două noi studii care descriu aceste erupții. "De această dată am avut trei erupții extrem de strălucitoare, ceea ce ne face să credem că dacă vom continua să derulăm observații mai frecvente ale lui Io, am putea vedea și mai multe", a mai adăugat el.

Cu un diametru de 3.630 de kilometri, Io are aproximativ aceleași dimensiuni ca Luna. Astronomii au botezat acest satelit drept "luna de pizza" pentru că numeroșii vulcani de la suprafața sa îi conferă aspectul acestui fel de mâncare.

Io este influențată puternic de forța gravitațională gigantică a lui Jupiter, precum și de gravitația lunilor din apropiere. Sub aceste influențe, miezul lui Io se încinge foarte puternic, declanșând numeroase manifestări vulcanice. Dacă pe alți sateliți ai planetelor din sistemul nostru solar au fost descoperiți criovulcani – vulcani care erup materii volatile, cum ar fi apă, amoniac sau metan, Io este singurul corp din sistemul nostru solar, în afară de Pământ, pe care vulcanii erup rocă topită.

Două dintre aceste trei mari erupții s-au produs la 15 august 2013, iar cea de-a treia, și cea mai puternică, a avut loc la 29 august. Oamenii de știință au observat și studiat aceste erupții cu ajutorul mai multor telescoape din Hawaii, printre care Keck II și Gemini North.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că erupțiile din 15 august au generat scurgeri de lavă ce au acoperit 310 kilometri pătrați, în timp ce a treia a acoperit cu un strat de lavă cu grosimea de 9 metri o suprafață de 130 de kilometri pătrați. De altfel, erupția din 29 august este și cea mai strălucitoare observată vreodată pe Io.

"Pentru noi, Io este un adevărat laborator vulcanic, locul pe care putem să-l observăm pentru a înțelege mai bine ce s-a întâmplat în trecutul planetelor telurice, așa cum este și Pământul, trecut marcat de manifestări extreme de vulcanism", a precizat și Ashley Davies, de la Jet Propulsion Laboratory din Pasadena, California, coautor al studiului.

Detaliile despre aceste erupții sunt prezentate în ultimul număr al revistei Icarus. (Agerpres)