Heavy metal-ul, indicatorul prosperitatii economice

vineri, 06 iunie 2014, 12:47
3 MIN
 Heavy metal-ul, indicatorul prosperitatii economice

In aprilie 2012, Richard Florida, geograf si editorialist pentru revista „The Atlantic“, a calculat numarul de formatii heavy metal prezente in fiecare tara din lume, iar harta realizata de el arata ca acest gen muzical este foarte „prizat“ in Europa de Nord, mai ales in Scandinavia. In Suedia, de exemplu, exista 50 de formatii de heavy metal la 100.000 de locuitori.

„Europa de Nord, in special Suedia, Norvegia, Islanda, Danemarca, dar si Germania si Olanda si mica Estonia bat la numarul de trupe metal SUA si Anglia“, scria Richard Florida. „E surprinzator, nu? La urma urmei, in SUA si Marea Britanie s-a nascut acest gen extrem de influent, cu trupe precum Iron Butterfly, Metallica, Black Sabbath sau Iron Maiden.“

La vremea respectiva, Richard Florida a incercat sa gaseasca o explicatie, afirmand ca „geografia si personalitatea par a juca un rol insemnat“, invocand mai multe studii psihologice care stabileau o legatura intre heavy metal si tipurile de personalitate „rebele“ sau „aggressive“. In SUA, genul pare a fi preferat mai ales in state precum Montana, Wyoming, Nebraska, dar si in New Mexico, Nevada sau Missouri, in special in zonele cu populatie majoritar alba. „Sa numim asta efectul «grunge», fiindca cea mai mare concentrare de metal se regaseste in zonele cu ierni lungi si depresive“, comenta cineva pe Twitter.

Anul acesta insa, Richard Florida a incercat sa afle motivele pentru care genul este preferat in Nordul Europei. In articolul „How Heavy Metal Tracks the Wealth of Nations“, publicat de „The Atlantic“, Florida sustine ca „muzica deziluziei si disperarii este, straniu, mai apreciata in tarile cu cea mai mare calitate a vietii“.

El crede ca, in primul rand, trebuie luat in calcul sistemul de educatie din aceste tari nordice. Elevii scandinavi au cursuri de educatie muzicala de la varste foarte fragede, iar cunoasterea unui instrument este incurajata. (Asta, scrie „The Atlantic“, face ca regiunea sa exceleze si in muzica pop, nu numai  in heavy metal.)

Mai mult, Florida si colegii lui au gasit o asociere intre heavy metal si sanatatea economica a tarii. Cu cat o tara are un PIB si un Indice al dezvoltarii umane (IDU – o masura comparativa a sperantei de viata, alfabetizarii, invatamantului si nivelului de trai) mai mari, cu atat in tara respectiva va fi un numar mai mare de „metalisti“. Norvegia, de exemplu, este tara cu cel mai mare IDU si al treilea PIB mondial, cu cei mai multi absolventi de studii superioare (in Suedia sunt ceva mai putini, doar 66% din totalul populatiei).

„Concluzia?“, scrie Richard Florida. „Desi metalul este, poate, muzica preferata a barbatilor alienati din clasa muncitoare, el este cel mai popular in cele mai avansate, cele mai tolerante medii si in locurile cu cea mai educata populatie. Este cumva logic: cele mai avansate si mai bogate societati au mass-media si companiile de divertisment care isi pot permite sa promoveze noile «sound-uri» si genuri muzicale, dar si marea masa de consumatori cu suficient de mult timp liber pentru a da bani pe ele.“

 

Comentarii