Inovart Consulting – „GO WEST!”
În căutarea clientului mulţumit prin jungla vizuală ieşeană
„Suntem pe creştere”, spune Andrei Apetrei, managing partner în cadrul Inovart Consulting Iaşi, o firmă specializată în producţia şi creaţia publicitară. Iar previziunile pentru anul 2016 (şi dincolo de acesta) pentru business-ul lor sună optimist. Anii din urmă nu au fost însă tocmai simpli, trecând prin fluctuaţii de echipă, dar şi probleme financiare generate de clienţi care au uitat să mai plătească. În prezent, cei de la
Inovart se mândresc cu faptul că au început să lucreze şi pentru pieţele externe – Marea Britanie, Olanda, Irlanda, „anul acesta am exportat produse chiar şi în Australia”.
Andrei Apetrei este absolvent de Informatică şi continuă să se bazeze pe fundamentele teoretice deprinse în şcoală. „Ce am făcut în soft m-a ajutat foarte mult în tot ceea ce am nevoie acum, fie că ţine de proiectare sau modelare 3D ori grafică”. Inovart înseamnă în acest moment o echipă stabilă de opt oameni. Şi-ar dori, pe viitor, să îşi permită luxul de a îndeplini în companie fiecare roluri specializate, „dar la noi graficianul face de toate”.
Au fost nevoiţi să îşi sisteze vreme de circa un an activitatea în 2012. „Ţepe”. „Clienţii nu şi-au achitat lucrările, nu am rămas cu datorii la furnizori sau în privinţa salariilor, dar cineva tot a fost păgubit”, spune domnia sa, care adaugă că lecţia a fost asumată şi învăţată: „acum facem mai atent analiza clientului, ne uităm la vechimea firmei şi la vârsta celor cu care negociem, se pare că în general oamenii tineri sunt cei care nu plătesc”. O lecţie a trecutului îl face pe Andrei Apetrei să abordeze prudent evoluţa firmei, în sensul unei „creşteri organice”, încercând să gestioneze toţi clienţii şi toate situaţiile neprevăzute din prezent în echipa de opt şi nu de a face angajări într-un moment care pare foarte bun, dar care s-ar putea să fie mai târziu infirmat.
Deşi crede că nu există client important în Iaşi care să nu fi luat contact măcar o dată cu Inovart, gândul lui Andrei Apetrei e în clipa de faţă la pieţele externe, în special la exportul de standuri. 70-80% dintre clienţii de acum sunt din Iaşi, iar pe direcţia „Vest” paşii sunt destul de înceţi. „Sunt mulţi clienţi de afară care ne spun că au avut experienţe neplăcute cu firme din România, lucru care acum ne afectează şi pe noi”.
„Nu considerăm că avem o concurenţă directă”
Inovart concepe şi produce „orice ţine de personalizare” – indoor şi outdoor, dar sunt activi şi pe zona de online. „Avem clienţi din zona IT, din industria auto, hoteluri, magazine, chiar şi unul care fabrică piese pentru Airbus”, declară Andrei Apetrei. Şi zona de producţie publicitară a resimţit pozitiv creşterea industriei IT la Iaşi, din care provin unii dintre cei mai buni clienţi ai Inovart.
În acelaşi timp, toate minusurile de la capitolul infrastructură ale Iaşului se traduc automat şi în mai puţini clienţi pentru firma de creaţie şi producţie publicitară. O autostradă care să lege Moldova de Vestul de ţării ar genera automat costuri mai mici de transport a materialelor dinspre şi înspre Iaşi. Andrei Apetrei se gândeşte şi la oportunităţile pe care piaţa din Republica Moldova le-ar putea oferi în domeniul său, dar reaminteşte că o infrastructură bine pusă la punct l-ar ajuta să îşi poată exporta produsele într-un timp care ar putea fi mulţumitor pentru partenerii externi, parteneri care pun pe loc principal rapiditatea cu care le este livrată comanda.
„Noi nu considerăm că avem o concurenţă directă, deoarece ne axăm pe produse atipice”, spune Andrei Apetrei, care şi-ar dori ca firma sa să se îndrepte tot mai mult spre nişa produselor premium. „Extraordinar la munca noastră este că nu facem niciodată de două ori acelaşi lucru, tot timpul o luăm de la capăt”.
De ce aspectul general al oraşului „împânzit” de reclame nu este unul unitar, de unde vine impresia de haos? Andrei Apetrei atrage atenţia asupra unui paradox: deşi domeniul nu doar că este reglementat, ci poate chiar suprareglementat, iar dosarul de autorizare al unei casete luminoase, spre exemplu, este unul stufos, trece prin mai multe compartimente ale Primăriei Iaşi, inclusiv pe la Instituţia Arhitectului-şef, în fapt situaţia din teren se prezintă altfel. „La noi nu există limite de dimensiuni, fiecare vrea să aibă o firmă cât mai mare. Vedem numai reclame şi nu mai înţelegem nimic din arhitectura oraşului. Ar trebui făcută o campanie, de văzut care dintre reclame sunt autorizate, care nu sunt, eliminate cele care nu respectă minime standarde.
Publicitate și alte recomandări video