Inovart Consulting – „GO WEST!”

În căutarea clientului mulţumit prin jungla vizuală ieşeană

joi, 04 februarie 2016, 02:50
4 MIN

„Suntem pe creştere”, spune Andrei Apetrei, managing partner în cadrul Inovart Consulting Iaşi, o firmă specializată în producţia şi creaţia publicitară. Iar previziunile pentru anul 2016 (şi dincolo de acesta) pentru business-ul lor sună optimist. Anii din urmă nu au fost însă tocmai simpli, trecând prin fluctuaţii de echipă, dar şi probleme financiare generate de clienţi care au uitat să mai plătească. În prezent, cei de la
Inovart se mândresc cu faptul că au început să lucreze şi pentru pieţele externe – Marea Britanie, Olanda, Irlanda, „anul acesta am exportat produse chiar şi în Australia”.

Andrei Apetrei este absolvent de In­formatică şi continuă să se ba­ze­ze pe fundamentele teoretice de­prin­se în şcoală. „Ce am făcut în soft m-a ajutat foarte mult în tot ceea ce am nevoie acum, fie că ţine de proiectare sau modelare 3D ori grafică”. Inovart înseamnă în acest moment o echipă stabilă de opt oameni. Şi-ar dori, pe viitor, să îşi per­­mită luxul de a îndeplini în com­­­­panie fiecare roluri specializate, „dar la noi graficianul face de toate”.

Au fost nevoiţi să îşi sisteze vre­me de circa un an activitatea în 2012. „Ţepe”. „Clienţii nu şi-au a­chi­tat lucrările, nu am rămas cu da­torii la furnizori sau în privinţa sa­lari­ilor, dar cineva tot a fost păgubit”, spune domnia sa, care ada­u­gă că lecţia a fost asumată şi învăţată: „a­cum facem mai atent analiza cli­entului, ne uităm la vechimea firmei şi la vârsta celor cu care negociem, se pare că în general oamenii tineri sunt cei care nu plătesc”. O lecţie a trecutului îl face pe Andrei Apetrei să abordeze prudent evoluţa firmei, în sensul unei „creşteri organice”, încercând să ges­tioneze toţi clienţii şi toate si­tu­aţiile ne­pre­văzute din prezent în e­chipa de opt şi nu de a face angajări într-un moment care pare foar­te bun, dar care s-ar putea să fie mai târziu infirmat.

Deşi crede că nu există client im­portant în Iaşi care să nu fi luat con­tact măcar o dată cu Inovart, gân­dul lui Andrei Apetrei e în clipa de faţă la pieţele externe, în special la ex­por­tul de standuri. 70-80% dintre cli­enţii de acum sunt din Iaşi, iar pe direcţia „Vest” paşii sunt destul de înceţi. „Sunt mulţi clienţi de afară care ne spun că au avut experi­en­ţe neplăcute cu firme din România, lu­cru care acum ne afectează şi pe noi”.
 
„Nu considerăm că avem o concurenţă directă”

Inovart concepe şi produce „orice ţine de personalizare” – indoor şi outdoor, dar sunt activi şi pe zona de online. „Avem clienţi din zona IT, din industria auto, hoteluri, magazine, chiar şi unul care fabrică piese pentru Airbus”, declară Andrei Apetrei. Şi zona de producţie publicitară a resimţit pozitiv creşterea industriei IT la Iaşi, din care provin unii dintre cei mai buni clienţi ai Inovart.

În acelaşi timp, toate minusurile de la capitolul infrastructură ale Iaşului se traduc automat şi în mai puţini clienţi pentru firma de creaţie şi producţie publicitară. O autostradă care să lege Moldova de Vestul de ţării ar genera automat costuri mai mici de transport a materialelor dinspre şi înspre Iaşi. Andrei Apetrei se gândeşte şi la o­por­tunităţile pe care piaţa din Repu­blica Moldova le-ar putea oferi în domeniul său, dar reaminteşte că o infrastructură bine pusă la punct l-ar ajuta să îşi poată exporta produsele într-un timp care ar putea fi mulţumitor pentru partenerii externi, parteneri care pun pe loc principal rapiditatea cu care le este livrată comanda.

„Noi nu considerăm că avem o concurenţă directă, deoarece ne axăm pe produse atipice”, spune Andrei Apetrei, care şi-ar dori ca firma sa să se îndrepte tot mai mult spre nişa produselor premi­um. „Ex­traordinar la munca noastră este că nu facem niciodată de două ori acelaşi lucru, tot timpul o luăm de la capăt”.

De ce aspectul general al oraşului „împânzit” de reclame nu este unul unitar, de unde vine impresia de haos? Andrei Apetrei atrage atenţia asupra unui paradox: deşi domeniul nu doar că este regle­men­tat, ci poate chiar suprareglementat, iar dosarul de autorizare al unei ca­­sete luminoase, spre e­xem­plu, es­te unul stufos, trece prin mai mul­­te compartimente ale Primări­ei Iaşi, inclusiv pe la Instituţia Arhitectului-şef, în fapt situaţia din te­ren se prezintă altfel. „La noi nu există limite de dimensiuni, fiecare vrea să aibă o firmă cât mai mare. Vedem numai reclame şi nu mai înţelegem nimic din arhitectura oraşului. Ar trebui făcută o cam­pa­nie, de văzut care dintre reclame sunt autorizate, care nu sunt, e­li­minate cele care nu respectă minime standarde.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii