De Business

Punem punctul pe știi

N

Preţul carburanţilor s-a apropiat sensibil de 7 lei litru

N

miercuri, 02 aprilie 2014, 01:50
2 MIN

\N

 După valul de scumpiri de pe 1 aprilie, care a cuprins şi combustibilii, cel mai ieftin litru de benzină din Iaşi a ajuns să coste 5,95 lei, iar la polul opus, cel mai “piperat” preţ pentru o cantitate similară de benzină este de 6,86 lei.

Astfel, la benzinăria Socar Petroleum de pe Bulevardul Poitiers din municipiul Iaşi, un litru de benzină fără plumb 95 scotea din buzunarul şoferilor 5,95 lei, iar cea fără plumb 98 6,45 lei per litru. La aceeaşi benzinărie, un litru de motorină de tip euro 5 costa 6,05 lei, iar o cantitate similară de motorină super euro 6,45 lei. La staţiile Lukoil, un litru de Euro L Diesel ajungea la preţul de 6,13 lei, iar Ecto Sport-ul 98 se comercializa cu 6,9 lei. La benzinăria Petrom din Baza 3, benzina standard 95 costa 6,15 lei, iar cea extra 99 ajungea până la 6,61 lei. Litrul de motorină comercializat de Petrom varia între 6,13 lei (standard) şi 6,4 lei (extra). Carburanţii de la benzinăriile MOL din municipiul Iaşi costau 6,20 lei (EVO Diesel), respectiv 6,21 lei/litru (benzina Tempo Plus 95). La staţia Rompetrol un litru de benzină 98 ajungea până la 6,86 lei, iar cel de motorină 6,22 lei. Austriecii de la OMV pregătiseră ieşenilor următoarele preţuri la carburanţi: 6,22 lei/litru la Diesel, 6,53 lei/litru Maxx Motion, 6,22 lei/litru Maxx Motion 95, iar un litru de Maxx Motion 100 era cotat la 6,86 lei. Începând cu data de 1 aprilie, “tăvălugul” scumpirilor a cuprins România. Preţul gazelor, carburanţilor şi ţigărilor s-a majorat ca urmare a creşterii accizelor. Motorina şi benzina s-au scumpit în medie cu 40 de bani, ţigările cu 50 bani pachetul, iar gazele cu 2% pentru populaţie, respectiv 5% pentru firme.

Ca să exemplificăm cum este afectată economia de scumpirea carburanţilor luăm exemplul lucrărilor de la Aeroportul Iaşi. Utilajele folosite la obiectiv consumă zilnic între 12 şi 14 tone, iar în perioada de vârf vor ajunge să consume 20 de tone. Considerăm că pentru următoarele 200 de zile cât vor mai dura lucrările consumul mediu va fi de 15 tone. În acest caz costurile suplimentare ce vor trebui suportate de constructor se vor ridica la aproximativ 200.000 de euro.

 

Comentarii