De Business

Punem punctul pe știi

Bulgarizarea masinilor

Subtitlu

vineri, 19 februarie 2010, 21:30
5 MIN
 Bulgarizarea masinilor

Odata cu reintroducerea obligativitatii taxei auto pentru masinile Euro 4, fenomenul inmatricularilor autoturismelor in Bulgaria incepe sa ia amploare si in Iasi.

Paginile ziarelor, dar mai ales site-urile sint pline de astfel de anunturi. In schimbul a citorva sute de euro, binevoitorii se ofera sa ii ajute pe iesenii care vor sa scape de plata taxei auto. "Inmatriculez orice auto Bulgaria, indiferent de capacitatea cilindrica. Masina ramine in proprietatea dumneavoastra. Cele mai mici costuri si seriozitate maxima", asa suna unul din anunturile postate pe internet.

La o metoda similara a apelat si Regia Autonoma de Transport Public (RATP) Iasi. Mai exact a inchiriat de la o firma din Bulgaria 20 de autobuze si a reusit astfel sa scape de plata a citorva mii de euro pentru fiecare masina.

"Totul se face la vedere in aceeasi zi"

Reporterii "Ziarului de Iasi" au stat de vorba incognito cu doi dintre cei care au postat anunturi. Povestile sint trase la indigo. Singura diferenta este comisionul perceput de acestia.

Pentru a inmatricula masina in Bulgaria, Bogdan Chirosca, dupa cum se recomanda, cere 600 de euro. Ieri cind a fost contactat telefonic se afla in Bulgaria pentru inmatricularea a trei masini. "In perioada aceasta ramin foarte mult in Constanta. Veniti dumneavoastra cu masina aici. Mergem si o inmatriculam pe numele unui cetatean bulgar, dupa care se face la notar un contractul de vinzare-cumparare pe numele dumneavoastra. Masina insa ramine inmatriculata in Bulgaria,  iar dumneavoastra sinteti proprietarul. Totul se face la vedere in aceeasi zi", ne-a explicat Chirosca.

Pina aici pare foarte usoara procedura. La fel de simplu este si cu Inspectia Tehnica Perioadica (ITP) dupa cum se lauda intermediarul. "Pai ITP-ul se face in Bulgaria prin fax sau prin mail. Nu trebuie sa veniti cu masina pina in Bulgaria. Imi puneti in cont 180 de euro sau puteti sa platiti cind va dau ITP-ul. Imi trebuie doar copie xerox a cartii de identitate a masinii", sustine Chirosca, mentionind ca totul se face legal.

Verisoara din spatele afacerii

Constantin, dupa cum s-a recomandat urmatoarea persoana contactata telefonic ne-a explicat ca el este doar un intermediar. Verisoara lui care este casatorita cu un bulgar se va ocupa de inmatriculare. Traseul este acelasi, taxa creste in schimb la 650 de euro.

"Masina va fi inmatriculata pe numele unui bulgar dupa care se face contract de vinzare-cumparare si procura pe numele dumneavoastra. Actele se fac la un notariat in Ruse, iar taxele: ITP-ul, asigurarea si cartea verde pe un an de zile sint incluse in taxa de 650 de euro. Toata operatiunea dureaza in jur de de 3-4 ore maxim", poveste Constantin.

Dupa ce trec cele 365 de zile de la inmatricularea masinii beneficiarul trece la scos bani din buzunar. Dupa ce reporterii i-au spus ca vor sa inmatriculeze un Pegeout 407, Constantin a inceput sa ne explice ce taxe vom avea de achitat. "Dupa un an de zile preturile la asigurare si ITP-ul depind de capacitatea masinii. O sa va coste in jur de 170-180 de euro pe an asigurarea, inca 50 de euro ITP-ul si cartea verde vreo 10 euro. Imi trimiteti banii si se rezolva cu toate actele. Daca vreti sa mergeti cu masina pina in Bulgaria pentru ITP pe mine nu ma deranjeaza", a spus rizind ieseanul.

Pentru a ne asigura ca afacerea este una sigura Constantin ne-a pus in vedere si faptul ca nu exista nici un risc. "Ma suna lumea si ma intreaba daca cetateanul bulgar nu le poate radia masina sau tot felul de alte temeri. Riscurile sint zero pentru ca fara placutele rosii, fara certificatul de inmatriculare nu poate face nimic. Nici nu o poate radia nici nu o poate vinde", a incheiat Constantin.

Marele avantaj la inmatricularea in Bulgaria este ca nu se mai plateste taxa auto. De exemplu, la un autoturism cu motor de 2000 de centimetri cubi, euro 4, taxa se ridica la aproximativ 1.100 de euro. Se poate usor observa ca este cu 450 de euro mai mare fata de preturile cerute la inmatriculare in tara vecina de intermediari. In plus, metoda este cu atit mai avantajoasa cu cit masina este dotata cu un motor mai mare.

Ce riscuri pot apare

Potrivit site-ului www.inmatriculari-bulgaria.ro sint trei metode prin care o masina poate fi inmatriculata in tara vecina: pe persoana fizica cu procura notariala, pe o firma inregistrata in Bulgaria cu actionariat romanesc cu procura notariala sau o firma cu contract de inchiriere. Autorii site-ului sugereaza ca inmatricularea pe persoana fizica este mai ieftina, dar comporta anumite riscuri. In schimb, pe firma este mai sigura, dar si mult mai scumpa.

"Teoretic proprietarul (din acte) poate radia masina, chiar daca va ofera masina spre folosinta cu procura sau contract. El poate folosi diferite pretexte. In fapt «teparii» percep un tarif minim, iar apoi dupa radiere recupereaza contravaloarea politei de asigurare. In schimbul a citorva sute de euro, uneori a citeva zeci (in genul acesta de afaceri imparti cu altii comisionul, pentru ca nu le poti face pe toate de unul singur!), ofertantul serviciilor se angajeaza ca pe viata (fara vreun avantaj financiar ulterior!) sa stea cu grija ca anual sa i se plateasca impozitul si sa remita catre utilizatorul numerelor amenzile care vin pe adresa lui. Ca sa nu mai spun de eventuala fuga de la locul accidentului, care il poate scula pe proprietarul din acte din pat in miez de noapte. Ginditi-va ca bulgarul are sute de masini inmatriculate", sustine Marc Vornicu pe site-ul mentionat.

O problema poate apare si in momentul in care persoanele cu masini inmatriculare in Bulgaria vor sa faca acte pe Romania. "Conform legilor romanesti si directivelor europene, cetateanul roman poate folosi o masina inmatriculata in alta tara pe numele unui rezident din acea tara, pe durata a cel mult trei luni. Acest aspect poate fi fentat usor, dar in cazul in care la un moment dat vreti sa inscrieti masina in Romania, va trebui sa prezentati actul de proprietate, care are inscrisa data incheierii la notariat, astfel se vede ca ati depasit durata maxima de doua luni si veti suporta amenzi", arata aceeasi sursa.

Fenomenul nu poate fi evaluat

Autoritatile locale sustin ca nu pot evalua amploarea fenomenului. "Nu cred ca va poate spune cineva din Iasi cite masini inmatriculate in Bulgaria circula pe strazile judetului. E ca si cum ne-ati intreba cite masini inmatriculate in Romania circula prin Germania sau Franta", a sustinut Octavian Varvara, director Registrul Auto Romani (RAR) filiala Iasi.

In schimb, in sudul tarii, in Giurgiu, autoritatile se pling ca jumatate din masinile nou inmatriculate au numere de Bulgaria. Primarii se pling ca masinile respective circula pe drumurile din Romania, dar platesc taxe in Bulgaria.

Filiera Olandeaza cu ramificatii in Bulgaria, via RATP

Pe strazile municpiului pot fi vazute si mijloace de transport in comun cu numere bulgaresti, pe linga autoturisme. Este vorba despre cele 20 de autobuze inchiriate de RATP. Desi autobuzele au circulat in Olanda, contractul a fost incheiat prin intermediul unei firme din Bulgaria.

"Autobuzele le-am luat prin intermediul unei filiale a distribuitorului de autobuze Van der Hool, din Bulgaria. Mijloacele de transport sint inchiriate, iar dupa terminarea contractului, vom cauta o posibilitate de a le achizitiona", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP. Acesta a specificat ca mijloacele de transport in comun sint scutite de la plata impozitelor indiferent unde ar fi inmatriculate, insa in cazul in care se va lua decizia achizitionarii autobuzelor, va trebui achitata taxa de prima inmatriculare.

Comentarii