De Business

Punem punctul pe știi

Iata de ce modificari fiscale vor avea parte contribuabilii

marți, 20 septembrie 2011, 17:36
3 MIN
 Iata de ce modificari fiscale vor avea parte contribuabilii

 Legislatia fiscala va suferi o serie de modificari, ce vor fi aplicate incepind de luna viitoare sau din 2012. Seful Fiscului iesean sustine ca schimbarile au in vedere sporirea gradului de colectare si reducerea birocratiei. Ramine insa de vazut daca acestea vor avea efectul scontat sau vor incurca si mai tare itele.

"Continuarea crizei economice este o provocare majora pentru Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si implicit pentru Directia Generala a Finantelor Publice Judetene (DGFPJ) Iasi deoarece colectarea veniturilor este tot mai dificila in conditiile restringerii activitatii economice, a unei conformari voluntare fragile si a unei evaziuni fiscale in crestere“, a precizat Corneliu Durdureanu, directorul executiv DGFPJ Iasi, ieri in cadrul unei conferinte de presa.

Declaratia 112 va putea fi depusa trimestrial

Incepind din 1 octombrie 2011 o parte dintre contribuabili care au obligatia de a depune online, lunar, declaratia 112 pot opta pentru inregistrarea documentului trimestrial. "Pentru a putea beneficia de aceasta facilitate trebuie sa fie indeplinite anumite conditii. Asociatiile, fundatiile si microintreprinderile trebuie sa fi avut in anul anterior un numar mediu de pina la trei salariati exclusiv. Si societatile comerciale platitoare de impozit pe profit pot beneficia de aceasta facilitate dar trebuie sa fi avut anul trecut un numar mediu de pina la trei salariati si venituri totale anuale mai mici de 100.000 de euro“, a detaliat Durdureanu.

O alta modificare se refera la fisele fiscale "S-au eliminat fisele fiscale completate si depuse de catre platitorii de salarii incepind cu anul viitor. Totusi pina in ultima zi a lunii februarie 2012 acestia trebuie sa depuna fisele fiscale aferente anului 2011“, a mentionat Durdureanu.

Data de 25 a fiecarei luni va fi data limita pentru depunerea oricari declaratii si pentru realizarea platilor catre stat. Acelasi regim se va aplica si in cazul declaratiilor privind impozitul pe venit, care vor avea termen limita de depunere 25 mai si nu 15 mai ca pina in prezent.

Norme de venit pentru taximetristi

De noi reglementari vor avea parte si taximetristii. Daca pina acum acestia achitau taxele si impozitele catre stat in baza contabilitatii tinute in partida simpla, de anul viitor impozitarea activitatii acestora se va face in urma venitului net anual realizat pe baza normelor de venit, a explicat seful Fiscului. Nici cei cu datorii catre stat nu au fost uitati astfel, contribuabilii care solicita si primesc unda verde pentru reesalonarea datoriilor pot scapa de penaliatile si dobinzile aplicate pentru intirzierea la plata.

"Conform noului regim, pe perioada de esalonare a obligatiilor fiscale principale si a eventualelor dobinzi aferente acestora, penalitatile urmeaza a fi aminate la plata in vederea anularii, daca esalonarea la plata se finalizeaza conform graficelor de plata stabilite de administratia fiscala. In acest regim se include si un procent de 50% din majorarile de intirziere corespunzator componentei de penalitate din continutul majorarii de intirziere“, a precizat directorul DGFPJ Iasi.

Celor care isi vor achita datoriile catre stat din propria initiativa pina la finele anului, DGFPJ Iasi le va anula penalitatile de intirziere aferente acestora. Institutia va acorda o reducere de 50% din cuantumul penalitatilor celor care vor reusi sa se achite de obligatii pina la mijlocul anului viitor, masura fiind aplicata si pentru un procent de 50% din majorarile de intirziere corespunzator componentei de penalitate din continutul majorarii de intirziere. "Pentru a  evita acumularea de noi penalitati incepind de luna viitoare s-a modificat ordinea de stingere a datoriilor. Mai intii se vor sterge obligatiile fiscale datorate in ordinea vechimii lor si abia apoi se vor scadea accesoriile (dobinzi plus penalitati), pina acum situatia fiind invers“, a comentat Durdureanu.

Obligativitatea de a colecta TVA-ul la expirarea unei perioade de un an de zile de la data inceperii lucrarilor sau de la ultima decontare, a fost eliminata. "Declararea contribuabililor inactivi, precum si reactivarea acestora se va face de catre organul fiscal prin decizie emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordinul presedintelui ANAF, care comunica contribuabilului. Ori de cite ori se constata ca un contribuabil a fost declarat inactiv din eroare, organul fiscal emitent anuleaza decizia de declarare a contribuabilului ca inactiv, cu efect pentru viitor si trecut“, a detaliat Durdureanu.

Comentarii