O sosea care spune multe despre Iasi

luni, 07 mai 2007, 20:42
3 MIN
 O sosea care spune multe despre Iasi

Aglomeratie, zgomot, miros de benzina, mizerie, trepidatii. (Plus un carosabil care arata, in fiecare primavara, ca dupa razboi.) Asa se prezinta cele doua artere rutiere principale din vestul municipiului Iasi: Pacurari si Canta, de dimineata pina seara. La orele de virf e si mai si. A traversa strada atunci, chiar prin zonele marcate, mai ales in Canta, care nu este semaforizata, reprezinta un risc dintre cele mai indraznete. Aglomeratia nu-i impiedica pe soferii "macho" sa se poarte ca niste descreierati.
Solutia descongestionarii traficului din Canta-Pacurari se cunoaste de ani buni. O sosea ocolitoare ar rezolva, probabil, toate problemele. In plus, noua artera rutiera ar pune in valoare si terenurile de linga riul Bahlui. Poate de aceea soseaua de centura a facut parte din promisiunile multor politicieni de marca ai Iasului. Printre ei, Constantin Simirad, Ion Solcanu, Gheorghe Nichita, Dan Carlan, Relu Fenechiu etc. Si totusi, astazi, cind Simirad si Solcanu nu mai inseamna mare lucru in politica ieseana, soseaua este inca in stadiul de proiect. Se spune ca va incepe la toamna, intr-o varianta insa mult prescurtata. Sa-i mai credem?
Povestea acestei sosele este, intr-un anume fel, chiar povestea Iasului. Ea caracterizeaza o anumita stare de spirit specifica politicienilor acestor locuri. In primul rind, la toate nivelurile de autoritate, se vorbeste mult, dar se face extraordinar de putin. Despre aceasta sosea de centura se povesteste inca din 1990, cind politicienii Iasului promiteau "cotidiene saptaminale", metrou, trenuri suspendate ori recupererea tezaurului confiscat de rusi. Dar cum am ramas fara tezaur si toate celelalte, asa am ramas si fara sosea. Totusi, dupa 2004, ideea soselei de centura a revenit cu si mai mare avint in discursurile politicienilor. Cu fiecare prilej, in fata oamenilor, la televizor ori in presa scrisa, Nichita, Fenechiu, Carlan, Vosganian au facut vorbire despre ea. La un moment dat, chiar ex-ministrul de Externe Mihai Razvan Ungureanu anunta bucuros ca a rezolvat problema finantarii acestui proiect, dar tot nu s-a intimplat nimic. Intre timp, traficul din zona de vest a Iasului a devenit de-a dreptul sufocant.
Apoi, povestea acestei sosele scoate la iveala inca un aspect, care-l completeaza perfect pe primul: incapacitatea principalilor actori politici de a se intelege intr-un proiect comun ce vizeaza binele public. De doi ani de zile, Nichita, Fenechiu si Carlan se dueleaza in variante ale soselei de centura, fiecare incercind sa-si aroge intregul merit pentru acest proiect. Pentru ca banii vin de la Guvern, Nichita se teme ca aceasta realizare nu va putea fi trecuta pe propria lista de infaptuiri, extrem de saraca dupa aproape patru ani de mandat.  Asa ca – mai bine fara. La fel, deoarece, nu cu mult timp in urma, Transporturile erau in miinile democratilor, senatorul Dan Carlan a incercat sa profite de situatie, impunindu-si propria viziune. Si viziune a ramas, chiar daca parea cea mai sanatoasa dintre toate. Pentru ca, acum, guvernul este liberal, Fenechiu trage tare ca sa-si asocieze numele cu aceasta eventuala investitie. Numai ca liberalul vorbeste in vint, de vreme ce Primaria Iasi, care pune o parte din terenul necesar la dispozitie, se face ca ploua. 
Interesanta in acest context este mai ales relatia Fenechiu-Nichita. Desi, din punct de vedere tehnic, Cabinetul Tariceanu supravietuieste doar datorita marinimiei PSD, la Iasi, pesedistii si liberalii nu se inteleg deloc. Proiectul soselei de centura subliniaza, poate cel mai bine, ca intre cei doi lideri de partid sint putine punti de legatura. Ce va fi in viitor?
La sfirsit, inca un element important: desi nu se stie mare lucru despre soarta soselei ocolitoare, pe sesul de linga riul Bahlui (adica exact pe unde ar trebui sa treaca drumul) se construieste, de citeva saptamini, in ritm alert. Apar mai multe semne de intrebare: ale cui sint, in acest moment, terenurile de acolo? Exista sau nu un PUZ al acelei zone? Nu vor ingreuna aceste investitii proiectul soselei de centura? Daca da, cine-i vinovat? Daca nu, cum de unii afeceristi au ponturi atit de bune? De unde le primesc?

In concluzie, desi Iasul are atita nevoie de acest proiect, despre care se vorbeste de 17 ani si pentru care acum sint bani, habar n-avem cind va incepe, in cele din urma, construirea soselei de centura. Astia ne sint politicienii.

 

Comentarii