Peisaj dupa batalie

duminică, 20 mai 2007, 20:39
6 MIN
 Peisaj dupa batalie

Imediat dupa anuntarea rezultatelor estimate ale referendumului de simbata, liderii coalitiei anti-prezidentiale s-au chinuit, secondati de citiva dintre obisnuitii analisti de serviciu, sa relativizeze la maximum votul final. Calul de bataie a fost, bineinteles, prezenta la vot pe care chiar cei cu pricina s-au straduit din rasputeri sa o saboteze cit mai mult cu putinta: punind ziua de vot intr-o simbata, ceea ce a avut drept efect o slaba participare electorala in mediul rural, deschizind putine sectii electorale in strainatate, refuzind sa prelungeasca ora de inchidere a urnelor si nu in ultimul rind facind tot felul de artificii care au dus la cresterea pina la un nivel suspect de inalt a numarului total de alegatori. Concluzia aiuritoare era fie ca toata lumea a pierdut, fie chiar ca, de fapt, Traian Basescu ar fi suferit pina la urma un esec.

Astfel de fumigene s-au consumat totusi destul de repede. Oricum ai intoarce lucrurile, un scor de 75% e unul coplesitor iar prezenta la vot consemnata in final e pina la urma comparabila cu cele care se inregistreaza curent in Statele Unite sau in multe tari europene. Asa ca a urmat, inevitabil, impactul cu o realitate politica modificata radical intre timp. Figurile livide ale lui Mircea Geoana si Ion Iliescu sau expresia dezorientata de pe fata lui Calin Popescu Tariceanu erau mai sugestive decit o mie de discursuri. Iar peste foarte putina vreme incriminarile, acuzele si contra-acuzele, au inceput sa curga in valuri. La fel ca in celebra poveste a lui Hans Christian Andersen, s-a vazut deodata ca imparatul era de fapt dezbracat.

Sorin Oprescu, invins de Mircea Geoana la ultimul congres PSD dupa ce chiar cel care il incurajase ca candideze, Ion Iliescu, il parasise pe ultima suta de metri, a tinut sa spuna ca cineva va trebui sa-si asume responsabilitatea esecului. Un fel de ghici ciuperca ce-i, pentru ca e limpede pentru toata lumea ca tintele principale sint Mircea Geoana si Ion Iliescu. La fel crede si colegul sau mai tinar, Victor Ponta. „In aceasta batalie am avut aliati tradatori si generali incompetenti. Acum, trebuie sa ne gindim si la unii, si la altii, sa facem o analiza si sa vedem cu cine pornim la urmatoarea batalie". Semn ca scaunul presedintelui Mircea Geoana se zgiltie serios iar liderul fondator al partidului, Ion Iliescu, cel care a fost si principalul promotor al demararii demersului de suspendare, se vede si el cu credibilitatea si forta politica serios erodate.

In PNL, lucrurile stau probabil si mai prost. Si la centru si in tara, sefii liberali si activul de baza par sa fi fost literalmente nauciti mai ales de proportia infringerii, pentru ca foarte putini scontau cu adevarat pe succesul demersului de demitere a presedintelui. Autosugestia si estimarile fanteziste creasera in ultima luna asteptari cu totul rupte de realitate in privinta rezultatului de la referendum. Un scor mai strins le-ar fi permis totusi liderilor liberali sa-si salveze cit de cit fata. Cum nu s-a intimplat asa, tensiunile, frustrarile si incriminarile par sa ia rapid amploare. Activul e demoralizat si incepe deja sa traga cu ochiul la alternativa PLD din tabara cistigatoare. Iar euforia cu totul nejustificata care pusese stapinire pe conducerea liberala de la centru si din teritoriu unde tocmai se faceau de zor planuri pentru eliminarea pedistilor ramasi in structuri s-a evaporat brusc.

In acest context, iesirea publica a lui Ludovic Orban care din calitatea de sef al organizatiei liberale din Bucuresti a avansat duminica propunerea ca PNL sa intre in opozitie nu face decit sa puna paie pe foc si sa mareasca confuzia in interiorul partidului. E vorba, dupa toate semnalele, de o initiativa punctuala neagreata de conducerea liberala in ansamblu. Ceea ce nu inseamna ca nu face deja multe valuri. E parte un atac la Calin Popescu Tariceanu, parte o incercare a actualului ministru al Transporturilor de a-si masca propriul esec in calitatea sa de sef al campaniei anti-Basescu pentru referendum. Desi stie ca in mare parte colegii sai nu agreaza parasirea guvernarii, Ludovic Orban vrea sa-si asigure un avantaj strategic atunci cind deznodamintul se va petrece oricum si inca, foarte probabil, intr-un moment si mai defavorabil pentru partid.

Exista impresia, oarecum asumata si de presa internationala, ca in ciuda succesului categoric al presedintelui nu se vor schimba prea multe dupa 19 mai. Din punct de vedere tehnic lucrurile chiar asa par sa stea. La urma urmei, raportul de forte din Parlament a ramas neschimbat. Or, asta inseamna ca, din moment ce nu exista nici o obligatie constitutionala care sa forteze dizolvarea Parlamentului si cum rigoarea morala si simtul responsabilitatii nefiind deloc generalizate printre politicienii romani, e putin probabil ca ei sa actioneze din proprie initiativa in acest sens, ne vom intoarce la situatia existenta inainte de 19 aprilie, ziua in care a fost decisa suspendarea presedintelui.

E doar o falsa senzatie. Impactul psihologic al victoriei zdrobitoare de la referendum e substantial. Iar aceasta perceptie e un atribut esential al puterii si al autoritatii reale. E vorba atit de reactia institutiilor, cit si de reactia formatiunilor politice din tabara anti-prezidentiala. Din multe puncte de vedere, momentul actual seamana cu situatia politica din Romania din anul 2000. Atunci, desi formal CDR era la putere, putini ii mai luau cu adevarat in serios pe guvernanti. Prin institutii, oamenii asteptau schimbarea de regim care avea sa si aiba loc la sfirsitul anului. La fel se va intimpla si acum. Chiar daca in teorie se va afla in continuare sub autoritatea liberalilor si udemeristilor administratia de stat se va uita in principal la semnalele date de la Cotroceni.

La fel, se va schimba comportamentul partidelor din alianta anti-Basescu. Pe de o parte pentru ca acuzele reciproce au inceput deja sa curga intre acesti parteneri conjucturali. Corneliu Vadim Tudor paseaza vina esecului catre liderul PSD, Mircea Geoana, despre care spune ca a gestionat prost problema referendumului si crede ca acesta va pleca din fruntea PSD. "A evitat sa se vada cu noi, s-a ascuns dupa niste masini si a evitat sa facem poze", s-a plins liderul PRM. De partea cealalta, Victor Ponta ii arata cu degetetul pe „tradatorii liberali" si tine sa precizeze ca el personal nu va fi de acord cu sprijinirea de catre PSD a unui guvern PNL, "de incompetenti". Toate sint semne clare ca aceasta coalitie ad-hoc e in plin proces de dezagregare. Mai mult, dupa cum transpare limpede din declaratii precum cele de mai sus mai ales in PSD si in PNL, se vor da in perioada urmatoare intense batalii interne pentru putere.

Paradoxul situatiei actuale e ca toata lumea fuge de guvernare, ceea ce din nou ii lasa pe liberali la cirma in Palatul Victoria desi unii dintre ei incep sa realizeze ca e un „privilegiu" care duce direct la dezastru. In acelasi timp, cu exceptia PD si, partial PLD si probabil PNG, toate partidele stiu ca nu pot iesi decit prost dupa niste eventuale anticipate. Ceea ce in contextul constitutional autohton e suficient pentru a bloca un astfel de demers imperios necesar pentru detensionarea crizei actuale. O dovada in plus a incapacitatii actualei legi fundamentale a tarii de a gestiona acest gen de situatii deloc rare in sistemele democratice. Asa ca e greu de spus daca se va ajunge sau nu la alegeri anticipate. Doar dinamica evolutiilor interne din PSD ne-ar putea duce catre un astfel de  deznodamint, lucru inca greu de anticipat in acest moment.

Peisajul politic romanesc va fi fundamental schimbat dupa referendum. Traian Basescu nu are evident mai multe pirghii de putere ca inainte, dar are initiativa, un imens avantaj psihologic, si adversari derutati si demoralizati. Problema e ca astfel de situatii de gratie nu tin decit un timp limitat. Citeodata gestionarea succesului poate fi cel putin la fel de complicata ca si gestionarea infringerilor. Marea provocare a presedintelui este aceea de a se mentine pe valul popular, in timp ce va construi in paralel un vehicul de putere, acel pol de dreapta de care se vorbeste tot mai mult, care in urma unor alegeri, la termen sau inainte de termen, sa fie capabil sa-i ofere cadrul institutional prin care sa poata reforma cu adevarat sistemul politic romanesc.

 

Comentarii