Prea mici pentru un val mare de turisti

marți, 06 decembrie 2011, 19:35
2 MIN
 Prea mici pentru un val mare de turisti

In vreme ce marile puteri din UE se zbat sa salveze euro, un bun comunitar cu alte cuvinte, marii potenti ai Iasului se fac si ei ca se zbat pentru salvarea orasului din izolare. De-atita timp de cind o fac, strategiile se nasc si se umfla cu tot mai mult talent. Totul, exclusiv pe hirtie. Practic, nu se intimpla nimic, desi toata lumea da din cap si afiseaza aerul acela preocupat atunci cind vine vorba de perspectivele de dezvoltare ale orasului stingher de la marginea UE.

Legarea terestra a Iasului de alte rute importante din tara este unul din obiectivele la care spera iesenii, indiferent daca se deplaseaza in scop de afaceri sau doar calatoresc de placere ori doar asteapta vizita unor eventuali parteneri de afaceri. Punctul de conexiune al unei sosele de la Iasi spre Vest ar urma sa fie undeva linga Tg. Mures, cu una din autostrazile care se construiesc dincolo de munti. Proiectul este scos din nou pentru reincalzire de cei care l-au mai plimbat pe sub nasul alegatorilor si in campania din 2004 si in cea din 2008. O merge si a treia oara, cita vreme nimic concret nu se vede? Studiile de fezabilitate vor fi gata abia la anul, dar, desi asta e o etapa importanta si inerenta oricarui proiect de anvergura, pentru cetateanul dotat cu volan si masina nu inseamna mai nimic. Daca, totusi, aceste studii vor fi gata la termen, lucrarile ar putea incepe in 2013. Deja ne-am indepartat prea mult: nu stie nimeni ce va fi miine, daramite in 2013!

Aeroportul va fi si el cal de bataie, dar in acest caz toti vor da din colt in colt, pentru ca este promisiunea cea mai irealizabila dintre toate, o masura a potentei politice locale mult diluate, din pacate, de alte interese. Ce aeroport e acela in care pista are toate sansele sa fie in continuare printre cele mai mici din tara (2500 de metri in prima faza)? Sibiul, de exemplu, una din tintele turistice preferate ale strainilor, si-a modernizat aeroportul prelungindu-i pista la 3090 de metri – comparabila cu cele de la Timisoara sau de la Cluj. Pe scurt, toate orasele cu pretentii au sau vor avea porti aeriene moderne – cum e cazul Sucevei, care abia a primit fondurile europene necesare.

Iar pentru ca amaraciunea iesenilor sa fie mai grea (dupa ce ultima companie aeriana straina tocmai si-a restrins numarul zborurilor de pe aeroportul local), INS a anuntat o crestere exploziva a transportului aerian, cu 37%, in octombrie 2011 fata de octombrie 2010. De altfel, Institutul National de Statistica arata in acelasi timp o crestere cu 10% a numarului cetatenilor straini care au venit in Romania si s-au cazat in unitati turistice in primele zece luni din acest an. Incluzind si turistii romani, procentul trece de 15%. Din pacate, cu o crestere de 6,7% obtinuta in plin sezon estival (conform DJS), Iasul arata in continuare ca e insuficient pregatit pentru a-si atribui o parte pe masura din acest cistig.

Comentarii