„Doamna profesoara, numai prostii mai citesc azi. Cei destepti se descurca”

vineri, 22 ianuarie 2010, 16:43
4 MIN
 „Doamna profesoara, numai prostii mai citesc azi. Cei destepti se descurca”

Programul incarcat al elevului de gimnaziu este vazut ca o problema cvasigenerala cu care se confrunta sistemul nostru de invatamint.

Articolul "Ziarului de Iasi" "Program de elev in Romania: 9 ore pe zi" a stirnit reactii dintre cele mai aprinse pe forumul de pe pagina de internet a cotidianului nostru.

Parinti, profesori cu vechime sau la inceput, absolventi au criticat modul in care se face educatie in Romania. Pe linga caracterul stufos si lipsit de aplicabilitate al programei scolare, cititorii au reclamat si incapacitatea celor din sistem de a-i mai motiva pe elevi, de a-i face sa invete cu drag.

Lipsa motivatiei

Scoala acapareaza tot mai mult timpul copiilor, intrucit sistemul nostru de invatamint mizeaza pe o pregatire "enciclopedica". Astfel, pentru a tine pasul cu ritmul alert, stresant, de a invata cit mai mult si din domenii cit mai variate, copiii nu mai au timp de ei. "30-40 de exercitii la matematica, 2 compuneri la romana si 2-3 pagini la istorie si geografie, de pe o zi pe alta. Pai deja cind e vorba sa ajunga la engleza sau franceza, tema aia o face sa fie facuta. Nu se mai poate concentra", se arata intrigat un parinte.

Un alt cititor, pe nume Marius, considera ca ar fi suficient un numar de 4-5 materii obligatorii. In rest, elevii sa aiba posibilitatea de a parcurge discipline pentru dezvoltarea unor competente. "Eu unul as pastra vreo 5-6 materii de baza –  romana, matematica, doua limbi straine, istorie si geografie, plus sport, restul sa fie optionale", spune el. Acelasi cititor e de parere ca nu ar trebui sa existe o diferenta de abordare a programei intre scoli, fiind esential ca absolventul sa aiba in final un bagaj de cunostinte util. "Eu as prefera ca la finalul clasei a VIII-a sa stie carte si unii si altii, ca de olimpici, sincer, nu prea avem nevoie, e mai mult o chestie de mindrie", completeaza el.

O alta problema existenta in sistemul romanesc pe care au semnalat-o si cititorii nostri este legata de lipsa de motivare a elevilor.

"Daca cei de la catedra nu fac eforturi si nu cauta solutii atractive pentru a-i cointeresa pe elevi, recordul de a trece prin nu stiu cite materii este nesemnificativ", remarca un cititor.

Unii parinti acuza faptul ca profesorii sint in continuare depasiti si ca apeleaza la metode de predare care nu mai corespund in primul rind cu asteptarile elevilor. Handicapul acestora consta mai ales in faptul de a compensa lipsa de creativitate si de spontaneitate cu foarte multe teme pentru acasa. "Profesori scoliti pe vremea lui Ceasca, intr-un regim mai mult decit bolnav. Copiii nu sint atrasi pentru a se perfectiona si a invata. Nu sint facuti sa inteleaga ca e pentru binele lor sa invete pentru un viitor. E destul de negru aici in Romania", concluzioneaza "Luc", un tinar trecut de 25 de ani.

Insa scoala si cadrele didactice nu sint singurele responsabile de "apatia" unor elevi in materie de invatat. "Elevii trebuie motivati serios si de acasa, nu numai de la scoala. Trebuie invatati de mici cu munca intelectuala, trebuie responsabilizati de catre parinti, trebuie educati in spiritul valorilor etern umane", a precizat "Gafina", o profesoara cu 20 de ani de experienta in invatamint.

Viitorul invatamintului romanesc nu suna bine, cel putin previziunile nu sint deloc optimiste. "Cine sa schimbe sistemul asta neperformant? Profesorii trag cu dintii de materiile pe care le predau si majoritatea oricum nu ar face fata trecerii la un sistem de invatamint performant. Elevii ajung sa fie terorizati de scoala, dar pe cine intereseaza treaba asta?", se intreaba Radu.

"Munca mea la catedra este inutila"

O reactie interesanta a avut si o cititoare care s-a prezentat „Camelia", profesoara. "Sint profesoara tinara si diriginta la clasa a IX-a. Nu am propria familie si tot timpul mi-l dedic scolii. Mereu caut metode noi, studiez, pregatesc materiale pentru a-i atrage, a-i interesa, a-i face sa inteleaga, sa indrageasca materia pe care o predau. Descriu o ora de clasa de ieri, ora pentru care am pregatit un filmulet deosebit de 10 minute gasit pe un site american, fise, muzica. In timp ce proiectam filmul cu videoproiectorul ii observam pe ei, asa cum fac de fiecare data: jumatate butonau pe sub banci telefoanele, vreo 5-6 picoteau pentru ca au stat noaptea pe net sau fac naveta, citiva chiulesc, doar 2-3 urmaresc filmul, dar la final nu stiu prea bine despre ce era vorba. Nici unul nu a citit vreo carte in ultimele 6 luni. Cind le spun ca este virsta romanelor de dragoste sau de aventuri, rid sau spun „Doamna, numai prostii mai citesc azi. Cei destepti se descurca". Am 28 de ani, mi-am ales profesia din pasiune, traiesc pentru asta, dar munca mea la catedra este inutila, lipsita de orice satisfactie. E lupta cu morile de vint!"

Schimbarea pare asadar dorita de toata lumea, dar, daca ea nu porneste din interiorul sistemului, va fi doar o iluzie.

Comentarii