Listele admiterii arata „trucajul” bacalaureatului

miercuri, 23 iulie 2008, 20:24
4 MIN
 Listele admiterii arata „trucajul” bacalaureatului

Primele liste cu rezultatele admiterii arata nu doar numele si notele admisilor si respinsilor, ci si slabiciunile sistemului de invatamint. La mai multe facultati se pot vedea diferente mari, de pina la patru puncte, intre mediile de absolvire a liceului si mediile de la bac, in favoarea acestora din urma. Decalajele readuc in actualitate suspiciunile exprimate adesea de liceeni, profesori si universitari, pe tema corectitudinii examenului de bacalureat si, implicit a sistemului de admitere la facultate pe baza de dosare. Intrucit e greu de crezut ca un licean de nota 5 in patru ani de liceu reuseste sa demonstreze la bac cunostinte de nota 9, raspunsurile pentru aceasta situatie le-ar putea oferi protocoalele platite de elevi la comisii, de zeci de milioane de lei pe clasa. Goana dupa note face din examenul de maturitate o caricatura, iar din admiterea la facultate o intrecere maraton a notelor, nu a competentelor. O parte a profesorilor universitari atrag atentia asupra situatiei si militeaza pentru reintroducerea examenului de admitere.

Medii mari, valoare scazuta

Admiterea la facultate pe baza de dosare, in urma rezultatelor obtinute in timpul liceului este acum metoda aplicata de cele mai multe universitati. In ultimii ani insa desfasurarea examenului de bacalaureat a stirnit numeroase discutii care promoveaza ideea reintroducerii examenului de admitere drept cea mai buna solutie, atit pentru evitarea decalajelor, dar si pentru cresterea calitatii invatamintului universitar.

La Universitatea "Al.I.Cuza" unele cadre didactice considera ca admiterea la facultate pe baza de examen ar putea fi solutia cea mai buna pentru cresterea calitatii studentilor. "Mediile din acest an sint mult mai bune decit in anii trecuti, probabil din cauza examenului de bacalaureat. Decalajele mari se pastreaza, insa nu intotdeauna mediile mari se regasesc in notele din anii de facultate. Nu e normal sa fie aceste decalaje. Calitatea studentilor este in scadere dramatica. Desi sint si studenti cu rezultate bune, valoarea in ansamblu este scazuta", a declarat prof.dr. Florin Platon, decanul Facultatii de Istorie.

Cauzele acestei situatii sint, spune prof.dr. Florin Platon, nivelul scolii, raspunderea mare a sistemului Bologna si finantarea invitamintului in functie de numarul de studenti. "Aplicarea sistemului Bologna a fost prea precipitata si nu foarte bine gindita, iar finantarea invatamintului in functie de numarul studentilor este efectul pervers al diminuarii calitatii sistemului.  Solutia ar putea fi o regindire a intregului sistem: rolul bacalaureatului, recrutarea in facultate prin reintroducerea examenului de admitere dar si schimbarea sistemului de finantare", a mai declarat prof.dr. Florin Platon.

Reintroducerea examenului de admitere este solutia propusa si de prof.dr. Adrian Neculau, de la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, pentru diminuarea importantei examenului de bacalaureat la admitere: "Bacalaureatul este inegal, un trucaj la care sintem cu totii complici pentru ca il acceptam. Vin elevi cu note foarte mari din licee mai putin prestigioase si ii devanseaza pe cei din liceele serioase. Ierarhia se schimba insa dupa primul semestru. Ideea ar fi examenul de admitere la facultate, dar un alt fel de examen, in care sa nu intervina nimeni", a declarat prof.dr. Adrian Neculau.

Absolventi de 5 si 6 timp de patru ani, cu 9,90 la bac

In urma afisarii primelor liste cu candidatii admisi la Universitatea "Al.I.Cuza" au putut fi remarcate diferente semnificative intre mediile din liceu si cele de la examenul de bacalaureat.

Cele mai mari decalaje au fost remarcate la Facultatea de Matematica. Aproximativ 20 dintre candidatii admisi pe locurile la buget au avut media generala la matematica din toti anii de liceu mai mica decit cea obtinuta la aceeasi disciplina, la examenul de bacalaureat, cu cel putin un punct si jumatate.

Cel mai elocvent exemplu este diferenta de patru puncte intre cele doua medii, de la 5,87 la 9,90, dar au fost sesizate si multe decalaje de trei puncte, respectiv de la 6,37 la 9,90, de la 7,12 la 10:00, sau de la 6,62 la 9,65. La Facultatea de Matematica, media la disciplina de profil din timpul liceului reprezinta 34% din total, iar nota de la bacalaureat – 33%, deci proportii aproximativ egale.

Decanul facultatii, prof.dr. Ovidiu Cirja, spune ca reintroducerea examenului de admitere ar putea fi o solutie foarte buna, pentru cresterea calitatii invatamintului, daca ar fi adoptata insa de toate universitatile. "Reintroducerea examenului de admitere ar fi o solutie extrem de buna, dar ar trebui reintrodusa simultan si peste tot, la nivel national. O reforma a invatamintului trebuie facuta insa de la baza, de la gradinita pina la nivelul universitar", a declarat prof.dr. Ovidiu Cirja.

La o prima vedere a listelor, el a spus ca nu a studiat diferentele dintre notele celor admisi. Exemple de diferente mari intre mediile din liceu si cele de la bac se gasesc la mai multe facultati. La Istorie, un candidat a absolvit liceul cu media  5,83, dar bacul l-a promovat cu  7,74. Ponderea mediei de la examenul de bacalaureat este insa mai scazuta, de doar 20% din media finala de admitere. La specializarea Geologie, alti doi candidati admisi pe locurile de la buget au medii mai mari cu aproximativ doua puncte la examenul de bacalaureat, comparativ cu media celor patru ani de liceu, respectiv 8,11 fata de 6,32 si 9,34 fata de 7,69. La specializarea Geologie, media de la bacalaureat reprezinta 25% din media totala de admitere, iar media pe cei patru ani-50%.

Rectorul universitatii, prof.dr. Vasile Isan este insa optimist. "Noi inregistram un proces de masificare a invatamintului superior. Pe elevi nu-i mai preocupa cunostintele pe care le dobindesc, iar nivelul mediu s-a diminuat sensibil. Putem remarca pe de alta parte ca numarul studentilor care fac performate a crescut", a declarat prof.dr. Vasile Isan. El sustine ca nu admiterea, ci iesirea din facultate ar trebui restrictionata. "In competitie, universitatile trebuie sa descopere singure calea", a declarat prof.dr. Vasile Isan.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii