Afacerea „Autofreza”

Subtitlu

marți, 22 februarie 2011, 11:49
4 MIN
 Afacerea „Autofreza”

Sefii Consiliului Judetean au grabit moartea propriei societati de constructii, SC Lucrari Drumuri si Poduri (LDP). Anul trecut, societatii de constructii a CJ i s-a taiat contractul privind deszapezirea drumurilor judetene motivat de faptul ca utilajele de care dispunea unitatea ar fi fost prea uzate pentru a putea fi folosite. La scurt timp insa, cinci dintre autofrezele LDP au fost inchiriate de catre grupul de firme care a cistigat licitatia de deszapezire a drumurilor judetene. Mai mult, Directia de Drumuri plateste 291,4 lei pentru fiecare ora in care se intervine cu autofrezele, iar asocierea plateste cu o treime din suma mai putin pentru utilajele inchiriate de la LDP.

In doua luni, „epavele" au devenit bune de utilizare

La inceputul lunii octombrie a anului trecut, seful SC LDP SA, Valentin Calin, sustinea ca societatea nu poate executa lucrari de deszapezire din cauza ca utilajele nu sint in regula din punct de vedere tehnic, motiv pentru care LDP a ramas fara contractul de circa trei milioane de lei. In schimb, o luna mai tirziu, grupul de firme care cistigase licitatia de deszapezire a drumurilor judetene avea sa inchirieze utilajele de deszapezire chiar de la societatea aflata in subordinea CJ. „Frezele sint inchiriate catre firmele care fac parte din comandamentul de iarna. Eu stiu ca au luat cinci autofreze. LDP ia bani doar cind ninge, doar daca se intervine. Pina acum nu au fost ninsori atit de mari incit sa fie nevoie de o interventie cu frezele. Nu stiu exact sumele, dar sint mici, nu sint semnificative. Sint micute", a declarat Valentin Calin, seful societatii din subordinea CJ. Conform reprezentantilor CJ, in cazul in care zapezile nu sint mari, asocierea plateste LDP doar 9.000 lei lunar pentru intretinerea utilajelor. In cazul interventiilor, LDP primeste 186 lei pentru fiecare ora in care este utilizat un utilaj. Contractul incheiat de Directia Judeteana de Administrare a Drumurilor si Podurilor (DJADP) si grupul de firme format din SC Test Prima SRL Suceava, care este si liderul grupului, SC Bitunova Romania SRL, SC Ted Construct SRL Iasi si SC Eky-Sam SRL Tirgu Frumos, prevede ca pentru fiecare freza utilizata judetul sa plateasca 291,4 lei pe ora. Conform fostului director al LDP, Liviu Tomulesei, intr-o iarna normala LDP intervenea cu autofrezele timp de aproximativ 120 de ore. Astfel, in conditiile unei ierni normale, doar pentru activitatea autofrezelor LDP ar fi incasat 35.000 de lei.

LDP a pierdut pe mina CJ 1,7 milioane de lei

Seful CJ, Constantin Simirad, nu ii da prea mari sperante societatii din subordine, fiind convins ca deszapezirea nu ar fi fost un contract care sa opreasca de la faliment societatea. „LDP isi urmeaza cursul. Dupa parerea mea, era greu ca firma sa reziste. Deszapezirea este o tema scoasa de consilieri. LDP nu mai putea face lucrari. La mijloc sint doar niste pasiuni politice", a spus Constantin Simirad.

Pe 6 octombrie 2010, in cadrul unei sedinte de CJ, consilierii PNL i-au solicitat un raspuns directorului LDP in legatura cu posibilitatea ca societatea pe care o conduce sa efectueze servicii de deszapezire. Atunci, atit Radu Judele, seful Directiei Judetene de Administrare a Drumurilor si Podurilor (DJADP), cit si Valentin Calin au negat o asemenea posibilitate. „LDP nu mai e in stare sa execute acest contract. Pentru acest an am propus aceeasi suma de anul trecut, la care am adaugat o indexare de 5%, cu cit s-a majorat TVA", a raspuns atunci Judele in locul lui Calin. La insistentele consilierilor, a oferit si seful LDP un raspuns. „La toate utilajele nu s-a facut mentenanta, nu s-au mai facut revizii tehnice de un an si jumatate. Fara ajutor financiar, nu putem face deszapezirea", a spus seful LDP. Tot la momentul respectiv, sefii CJ si ai LDP au spus ca firma nu are lichiditatile necesare pentru a face deszapezirea. „Are nevoie de bani sa plateasca muncitorii, bani pentru combustibil. Da, intr-o situatie ideala, LDP ar putea face deszapezirea, nu am nimic impotriva, dar cine il finanteaza ca sa-si cumpere combustibil, sa-si cumpere tot ce trebuie sa-si faca reviziile, sa-si puna masinile la punct?", a motivat Radu Judele. In urma raspunsului primit de la sefii celor doua societati, consilierii PDL si PNL au votat in favoarea renuntarii la contractul cu LDP, care se ocupa pina atunci de aceste servicii, si organizarea unei noi licitatii. Consilierii PSD au votat impotriva. La sfirsitul lunii octombrie, Calin anunta ca LDP „ar putea lucra" cu firma care va cistiga licitatia pentru deszapezire. „Sint niste presupuneri. Putem scoate niste bani. Banuiesc faptul ca oricare din firme ar cistiga licitatia nu ar avea freze pentru deszapezire. Noi (LDP – n.r.) am putea lucra cu firma cistigatoare", spunea acesta.

Oferta, aproape egala cu prevederea

Licitatia privind deszapezirea drumurilor judetene a fost cistigata de asocierea dintre SC Bitunova Romania SRL, SC Ted Construct SRL Iasi si SC Eky-Sam SRL Tirgu Frumos, liderul acesteia fiind SC Test Prima SRL Suceava. Asocierea are si doi subcontractanti, SC Euroconstruct Group SRL Iasi si SC Compania Quantum SRL Iasi. Prevederea bugetara a licitatiei pentru deszapezirea celor 1.047 de kilometri de drumuri judetene a fost de 3,043 milioane lei, fara TVA. Oferta depusa de asociere a fost aproape egala cu prevederea. Perioada licitata este 15 noiembrie 2010 – 15 martie 2011. Pina in prezent, asocierea a primit circa 1,7 milioane lei din totalul sumei. „S-au platit materialele antiderapante, 800 de metri de parazapezi si activitatea utilajelor. Pina acum, din 3,7 milioane lei cit avem prinsi in buget, am cheltuit circa 1,7 milioane lei. Nici iarna nu a fost grea. Sper sa raminem cu ceva economii", a precizat Radu Judele, seful DJADP.

Comentarii