Ministerul Educatiei ia din nou decizii imposibile

luni, 14 aprilie 2003, 23:00
3 MIN
 Ministerul Educatiei ia din nou decizii imposibile

Pretestarea probelor D si E ale examenului de bacalaureat ce s-a derulat simbata a dat un raspuns cit se poate de clar: multiplicarea subiectelor in cel mult o ora, asa cum doreste Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC), este, practic, imposibila. Din cele sase centre de simulare, doar unul singur, cel de la Colegiul National „Ferdinand I”, a reusit sa multiplice subiectele in 60 de minute. In rest, actiunea in cauza a durat, in medie, 75 – 80 de minute, ceea ce inseamna ca toate centrele de pretestare s-au incadrat in timpul alocat de catre Inspectoratul Scolar, care, insa, prevazator, a stabilit pentru multiplicarea subiectelor o perioada de o ora si jumatate. „Inspectoratul a luat aceasta decizie tinind cont ca acum e vorba de un experiment, dar se pare ca aceasta este perioada optima. Noi am terminat copierea subiectelor intr-o ora si 18 minute, dar trebuie sa tinem cont ca acum au fost 212 elevi, in timp ce, in vara, vor fi circa 350. Acum am lucrat cu doua copiatoare, unul bun si altul rau, insa acestea nu vor fi suficiente pentru examenul propriu-zis”, ne-a declarat profesorul Ovidiu Cojocaru, directorul Liceului Economic si presedintele comisiei de simulare de aici. Membru al comisiei de la „Economic”, profesorul Dragos Florescu, director adjunct al Colegiului National „Ferdinand I”, a spus ca „ideal ar fi ca la examenul de bacalaureat fiecare centru de examen sa aiba cite trei copiatoare, doua care sa lucreze si un al treilea de rezerva. Foarte importanta este insa si calitatea acestora, precum si priceperea secretarului de comisie, care se va ocupa efectiv de multiplicarea subiectelor. Apoi, sa ne fereasca Dumnezeu de vreo pana de curent. In 2001, la faza nationala a olimpiadei de informatica, am semnat un protocol cu ?Electrica?, prin care aceasta se obliga ca, pe perioda olimpiadei, sa asigure tensiunea necesara bunei functionari a calculatoarelor. Spre mirarea mea, cei de la ?Electrica? au acceptat foarte greu sa semneze acel protocol”. In atare situatie, profesorul Neculai Gruia, inspector de matematica in cadrul ISJ si secretar al Comisiei judetene de examen, a confirmat ca va propune MEC sa accepte o perioada de multiplicare a subiectelor de o ora si jumatate.
Subiectele clasice, preferatele candidatilor de la „matematica”
Subiectele in sine au primit din partea elevilor calificative ce au oscilat intre „accesibile” si „grele”, in timp ce prezentarea acestora sub forma testelor grila a fost catalogata de cei mai multi candidati ca fiind „interesanta”. S-au gasit insa, si niscaiva nostalgici, o parte dintre elevii care au dat simulare la matematica declarindu-se fani ai subiectelor clasice. „Nu stiu daca e mai usor, dar sigur e mai avantajos pentru noi sistemul subiectelor clasice. Pina acum, chiar daca greseai rezultatul final al unei probleme, aveai, totusi, sansa sa capeti citeva sutimi pe ceea ce ai rezolvat bine, pe cind, la testele grila, conteaza numai rezultatul final. Si un semn gresit poate schimba total rezultatul”, ne-a declarat Raluca, eleva intr-o clasa de-a XII-a cu profil „matematica – informatica” de la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”. De altfel, diferentele dintre subiectele clasice si testele grila au fost simtite din plin de elevi dupa numai citteva ore, cind au inceput „sa-si spuna cuvintul” gratarele de evaluare. Asezate, cuminti, peste raspunsurile elevilor, acestea au dovedit ca distanta dintre agonie si extaz poate fi una extrem de mica. Cu 13 raspunsuri exacte din 30 posibile, cite intrebari a cuprins testul de matematica, un elev primeste nota 4,90 si pica bacalaureatul, fara putinta de contestatie, pentru doar zece sutimi, in timp ce, pentru 14 raspunsuri bune, un candidat obtine nota 5,20. Altfel, subiectele de la psihologie au fost ori foarte simple, ori foarte grele. Cert e ca cei mai multi elevi care au dat pretestarea la acest obiect au iesit din sala dupa numai doua ore. (Eduard CUCU)

Comentarii