Hotaririle guvernului, votate si de consilieri

luni, 01 aprilie 2002, 23:00
4 MIN
 Hotaririle guvernului, votate si de consilieri

"Ce sa facem, domnu’ presedinte? Daca asa spune legea, trebuie sa adoptam si aceasta hotarire". Afirmatia apartine secretarului general al judetului, Nicolai Colesniuc si a fost facuta intr-o sedinta a Delegatiei Permanente a Consiliului Judetean, in care s-a infiintat Comisia pentru baza melifera si stuparit pastoral. Ea reflecta fidel starea actuala din administratia publica locala, unde o buna parte din munca executivelor si a consilierilor judeteni si locali nu inseamna altceva decit dublarea activitatii Parlamentului sau a Guvernului. Desi organismele centrale aproba acte normative valabile pentru intreaga tara, la Botosani, consiliile locale, dar mai ales Consiliul Judetean, adopta, la rindul lor, aproape aceleasi hotariri cu ale Parlamentului sau Guvernului.
22% dintre hotaririle pe care Consiliul Judetean le-a aprobat in acest an, sint acte normative, prin care s-au adoptat reglementari care, in mare parte, fusesera deja stabilite de Parlament sau Guvern.
Ca si in anii precedenti, si in 2002 Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL) a alocat judetului Botosani o anumita suma de bani din fondurile statului, pentru continuarea constructiei de locuinte. MLPTL nu a specificat numai suma alocata judetului, ci si impartirea ei pe orase si chiar pe blocuri. CJ a adoptat, la rindul sau, o hotarire, prin care imparte banii alocati de MLPTL pe orase si obiective, exact cum a stabilit Guvernul. Acelasi minister a alocat Botosaniului, pentru 2002, 7,5 miliarde lei, pentru pietruiri de drumuri si continuarea unor lucrari de alimentare cu apa in mediul rural. Ca si in cazul locuintelor si pentru obiectivele de la sate, cind a aprobat trimiterea acestor bani pentru Botosani, MLPTL a remis si o adresa CJ, in care se specifica foarte clar la ce localitati si pentru ce lucrari trebuie dati banii. CJ a aprobat din nou o hotarire prin care imparte banii alocati de MLPTL, desi acest lucru fusese deja facut. "Hotaririle de Guvern sint generale, fiecare judet are insa particularitatile sale si Consiliul trebuia sa ia hotariri pentru judetul sau. Pentru ca problema sa fie rezolvata in detaliu, este necesar ca si Consiliul Judetean sa adopte astfel de hotariri", explica Nicolai Colesniuc.
Dincolo de faptul ca aceste hotariri nu fac cel mult decit sa intareasca actele normative ale Parlamentului sau Guvernului, alesii locali sint practic pusi in momentul in care trebuie sa voteze in fata faptului implinit. Teoretic, ei ar putea sa voteze impotriva unei astfel de hotariri sau sa modifice modul de repartitie a banilor, insa acest fapt ar intirzia mult timp ajungerea banilor la Botosani sau chiar ar putea determina refuzul Guvernului de a mai aloca bani pentru acele lucrari. "Legal, se poate lua si o alta hotarire pentru ca, din punctul de vedere al autonomiei locale, se poate face si acest lucru, intrucit nimeni nu poate sa ii impuna unui consilier sa aprobe o hotarire. In acest caz, am ramine cu autonomia locala, dar fara acei bani", mai spune Nicolai Colesniuc.
In cea mai importanta hotarire de anul trecut, cea in care s-a adoptat bugetul pe 2001, CJ nu a avut nici o autonomie in ceea ce priveste repartitia banilor pentru echilibrarea bugetelor locale. Guvernul a stabilit o serie de criterii dupa care se impart sumele din bugetul de stat, iar CJ nu a facut altceva decit sa respecte acele criterii. Tot anul trecut, CJ a luat o hotarire care interzice schimbarea denumirilor strazilor timp de sase luni, in perioada recensamintului. Hotarirea a fost adoptata la numai doua luni si cinci zile dupa ce Guvernul interzisese deja sa se modifice denumirile strazilor in perioada mentionata. "La cit de ambiguu sint formulate unele acte normative, uneori este necesar sa fie intarite de hotariri ale Consiliului", este de parere Dorin Ciustea, vicepresedintele CJ.
Desi, intr-un procent mai redus, consiliile locale adopta, la rindul lor, hotariri care dubleaza acte normative ale Guvernului sau ale Parlamentului. Astfel, desi Executivul a hotarit ca fiecare institutie trebuie sa isi infiinteze un compartiment pentru relatiile cu presa si publicul larg, chiar in sedinta de vineri Consiliului Local i-a fost supusa spre aprobare o hotarire privind infiintarea amintitului compartiment. Practic, daca un consilier ar fi votat impotriva, inseamna ca ar fi votat impotriva unui act normativ al Guvernului, ori principala misiune a unui ales local este tocmai respectarea legalitatii actelor normative in vigoare. "Organigrama nu inseamna numai numarul de personal. Consiliul Local poate sa spuna ca respectivul compartiment sa aiba o suta sau sa aiba numai trei oameni. Aici intervine decizia autoritatii locale", afirma Ioan Apostu, secretarul municipiului. In intreg anul 2001 si in primul trimestru al lui 2002, nu s-a consemnat la CJ si CL Botosani nici o respingere a unei hotariri prin care se doreste intarirea unui act normativ al Parlamentului sau Guvernului, ceea ce arata ca autonomia locala ramine in mare parte doar un deziderat. (Sergiu BALASCAU)

Comentarii