24 de ore fara tramvaie

miercuri, 21 noiembrie 2001, 00:00
5 MIN
 24 de ore fara tramvaie

Incepind de luni, ora 13.00, pina ieri, la ora 14.00, tramvaiele nu au circulat in Braila. Cauza paralizarii transportului electrificat o reprezinta decizia societatii "Electrica" – Exploatarea de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Braila de a sista alimentarea cu energie electrica a societatii de transport "Braicar". Aceasta masura drastica a fost luata ca urmare a neincasarii debitelor restante de la "Braicar". Directorul general al societatii de transport in comun, Cornel Sandulescu, a declarat ca datoria neachitata se ridica la circa un miliard de lei, reprezentind energia electrica consumata in luna septembrie si, partial, in luna octombrie. "Braicar" mai datoreaza societatii "Electrica" Braila peste 5 miliarde de lei, la care se adauga majorari de 3 miliarde, pentru care beneficiaza de reesalonare.
Datoria, bat-o vina!
Referitor la cauzele sistarii livrarii energiei electrice catre "Braicar", directorul "Electrica", Dinu Lungu, a declarat: "Datoria «Braicar» se ridica la suma de 8,8 miliarde de lei, din aceasta suma, 3 miliarde reprezentind majorari de intirziere. In cursul lunii octombrie, am semnat cu «Braicar» un grafic de reesalonare la plata, in care toata datoria a fost impartita in 12 rate lunare, in valoare de circa 800 milioane de lei. In acest grafic, a fost prevazuta si obligatia «Braicar» de a plati factura curenta. Factura aferenta lunii septembrie, cu suma de 732 milioane de lei, nu a fost achitata. Ca urmare a acestui fapt, i-am preavizat si, apoi, am intrerupt alimentarea cu energie electrica". Directorul Lungu a mai declarat ca nu a primit nici o propunere viabila din partea "Braicar", pentru plata acestei facturi. "Li s-a propus sa vina cu un bilet la ordin, avalizat de banca, in valoare de un miliard de lei, cu termen scadent pe 23 noiembrie, dar nu au facut-o, pentru ca banca nu a acceptat", a declarat Dinu Lungu.
De cealalta parte, Cornel Sandulescu a declarat ca nu s-ar fi ajuns in aceasta situatie, daca societatea pe care o conduce si-ar fi incasat datoriile de la bugetele locale. Potrivit normelor in vigoare, Primaria trebuie sa subventioneze transportul in municipiu, cu pina la 50% din cheltuieli. Conform declaratiei directorului Sandulescu, "«Braicar» are de incasat de la bugetul local cu mult peste 15 miliarde de lei, apropiindu-se chiar de 20 miliarde". Pentru a elimina acest blocaj din transportul public, directorul "Braicar" a facut demersuri la autoritatile locale. "Am discutat si cu domnul primar Anton Lungu, care a promis ca va incerca sa discute cu reprezentantii «Electrica», precum si cu Ministerul Industriei", a declarat Sandulescu. Directorul "Braicar" a facut referiri si la faptul ca transportatorii privati fac concurenta neloiala principalei societati de transport public din municipiu.
Pentru ca au stat in depouri, vatmanii vor primi doar 75% din salariu
In cele doua depouri brailene, au fost paralizate 28 de tramvaie. Vatmanii sint nemultumiti de aceasta situatie, spunind ca populatia ii gaseste vinovati pe ei. Florica Culea, reprezentantul vatmanilor din depoul Vidin, in Sindicatul "Transloc", a declarat: "Vrem sa stim si noi care este problema. Daca Primaria, care trebuie sa ne dea subventie lunara de peste un miliard de lei, nu ne da acesti bani, noi de unde sa platim datoriile? Populatia ne acuza pe noi, dar nu stie ca noi vrem sa muncim, dar nu avem curent."
Colac peste pupaza, vatmanii sint nemultumiti si de faptul ca, neiesind pe traseu, vor primi doar 75% din salariu. Directorul "Braicar" a explicat ca vatmanii sint platiti in doua moduri: "Exista doua salarii. Cel de vatman, care se acorda pentru orele cind conduce tramvaiul, si cel pe care il primesc pentru activitati desfasurate in depou, care reprezinta 75% din cel de vatman", a declarat Sandulescu.
Vatmanii sint revoltati si de faptul ca nu au fost anuntati din timp de oprirea curentului electric si, luni, au ramas blocati in traseu, timp de cinci ore, suportind injuriile adresate de calatori. Ba, mai mult, ieri nu era de gasit nici un sef in depoul Vidin, vatmanii revoltindu-se pe faptul ca au venit la serviciu, dar nu era nimeni care sa le spuna ce sa faca. "Electrica" a decis, luni seara, realimentarea cu energie electrica, doar pentru citeva ore, pentru a oferi posibilitatea retragerii in depouri a tramvaielor.
Autobuzele au fost luate cu asalt
Necazul unora este, insa, fericirea altora. Datorita faptului ca nu au circulat tramvaiele, autobuzele "Braicar" au fost luate cu asalt de pasageri. Cornel Sandulescu a declarat ca detinatorii de abonamente pe tramvai au putut circula, in aceasta perioada, cu autobuzele. Aceasta decizie a fost luata pentru a nu exista nemultumiri din partea celor care calatoreau doar cu tramvaiul. Pentru a putea ajunge si in zonele in care circulau doar tramvaiele, "Braicar" a pus la dispozitia calatorilor autobuze care au circulat pe acelasi traseu cu cel al tramvaielor. Faptul ca autobuzele, pustii pina luni, au fost ieri supraaglomerate ridica semne de intrebare asupra rentabilitatii lor in situatii normale. Directorul "Braicar" a declarat ca, pentru a fi rentabil, un autobuz trebuie sa aiba ocupata minim 70% din capacitate, iar tramvaiele, doar 60%. "In prezent, necirculind tramvaiele, transportul brailean este privat de peste 6.000 de locuri capacitate", a declarat Sandulescu.
Inginerul Ion Duica, seful Depoului de tramvaie Radu Negru, a declarat ca aceasta practica a societatii "Electrica" a devenit ceva obisnuit pentru "Braicar". "Nu este prima oara cind ne opresc alimentarea cu energie electrica. S-a mai intimplat sa fim obligati sa circulam doar cu jumatate din numarul tramvaielor, pentru ca ne opreau curentul pe un traseu. Mereu am primit noi injuraturile populatiei, fara ca aceasta sa stie care este cauza numarului mic de tramvaie si a aglomeratiei din statii", a declarat Duica. Acesta a mai spus ca "tramvaiele sint mai rentabile decit autobuzele, iar conducerea «Braicar» ar trebui sa se preocupe mai mult de plata datoriilor transportului electrificat, decit ale celui auto".
Singurul traseu pe care au circulat tramvaiele a fost Parc – Lacu Sarat. Aceasta ruta a fost mentinuta in functiune, pentru a putea transporta personalul care lucreaza pe platforma Combinatului. Pentru alimentarea cu energie electrica a acestui traseu, este folosita o statie electrica secundara. Directorul "Braicar", Cornel Sandulescu, spera ca problema alimentarii cu energie electrica va fi rezolvata in cel mai scurt timp, in acest sens apelind la sprijinul Primariei si solicitind clementa din partea societatii "Electrica".
Ieri, in jurul orei 14.00, a fost reluata alimentarea cu energie electrica a tramvaielor. Surse autorizate din cadrul "Electrica" ne-au declarat ca decizia a fost luata din dorinta de a descongestiona aglomeratia din transportul public local. Aceleasi surse au mai declarat ca, in cadrul discutiilor dintre reprezentantii "Braicar", "Electrica" si ai Primariei, pina la inchiderea editiei, problema nu fusese solutionata. Daca reprezentantii celor trei institutii nu vor identifica nici o modalitate viabila pentru plata datoriilor "Braicar" catre "Electrica", este posibil ca tramvaiele sa nu circule nici in cursul zilei de azi. Vom reveni. (Dragos VASILE)

Comentarii