Cine ne scoate din omat in iarna asta?

joi, 04 noiembrie 2004, 00:00
3 MIN
 Cine ne scoate din omat in iarna asta?

Iarna care ne bate la usa nu tine cont de faptul ca autoritatile se zbat sa dea cit mai bine in campania electorala. Desi prognozele meteo au anuntat o iarna mult mai blinda decit celelalte, cei care se ocupa cu deszapezirea drumurilor din Vrancea trebuie sa fie pregatiti si in alerta maxima, astfel ca ninsorile sa nu ii mai ia pe nepregatite, asa cum s-a intimplat in anii trecuti. In fiecare an, in luna noiembrie, se incheie contractele pentru intretinerea drumurilor pe timp de iarna. Toate licitatiile pentru fiecare judet au loc la Iasi si se fac pe utilaje si personal pentru perioada 15 noiembrie – 15 martie. Anul trecut, drumurile vrincene au fost deszapezite de masinile afaceristului bacauan Dorinel Umbrarescu, cunoscut ca un apropiat al mai marilor partidului de guvernamint.
In judetul nostru, deszapezirea cade in sarcina a trei „debarasatori” de omat: Societatea de Drumuri si Poduri Vrancea, din subordinea Consiliului Judetean, Societatea de Drumuri Nationale si primariile din localitati. Astfel, in caz de inzapezire a unui drum judetean, ADP-ul se va ocupa de inlaturarea nametilor, SDN-ul va „debarasa” tot ce inseamna drumuri nationale care strabat teritoriul judetului Vrancea, iar primariile din localitatile vrincene se vor ocupa de tot ce inseamna drum comunal sau ulita. In aceasta perioada, Societatea de Drumuri Nationale organizeaza licitatii pentru contractele cu firme specializate in deszapezire, pentru care Ministerul Transporturilor aloca zeci de miliarde de lei. Directorul societatii, Corneliu Stoian, ne-a declarat ca licitatiile sint inca in faza de desfasurare, dat fiind faptul ca, in prima etapa, nu s-au adjudecat toate contractele. Societatea a mai primit in administrare, anul acesta, inca 400 de kilometri de drumuri judetene, pe doua trasee: Tisita – Panciu – Soveja si Focsani – Odobesti – Andreiasu. Distanta totala a drumurilor administrate de Societatea „Drumuri Nationale” este de 400 de kilometri, pe raza judetului Vrancea. Directorul acesteia nu ne-a putut preciza numele firmelor care s-au inscris la licitatia privind contractele pentru deszapezirea drumurilor vrincene. „S-a organizat licitatie, sintem deja la a doua etapa, pentru ca nu s-au adjudecat toate contractele. Nu pot sa va spun, deocamdata, care sint firmele participante, licitatiile se organizeaza la Iasi”, ne-a declarat Corneliu Stoian. Cit priveste „treaba” ADP-ului, care are in sarcina drumurile judetene, aceasta va fi nevoita, probabil, sa acumuleze noi datorii, asa cum s-a intimplat si iarna trecuta, pentru ca interventiile pentru deszapezire, cu tot ceea ce presupun ele: consum de carburanti, materiale antiderapante si altele, vor necesita alocarea de fonduri substantiale. Din pacate, Consiliul Judetean Vrancea, care este actionar majoritar la societate, putin probabil ca va fi interesat sa mai achite din multitudinea de datorii catre bugetul de stat pe care le are, in prezent, ADP Vrancea. In ceea ce priveste drumurile comunale, obligatia deszapezirii acestora cade in sarcina primariilor, care vor trebui sa apeleze la firme specializate, in cazul in care nu detin utilaje adecvate in acest sens. Mai trebuie specificat faptul ca un contract privind deszapezirea este unul care „face cu ochiul” multor firme specializate, gen „Spedition UMB”, pentru ca include alocarea de fonduri „babane” si publice, pe deasupra. (Sebastian OANCEA)
Zapada, „afacere de partid”
Cea mai buna afacere a anotimpului alb a fost dintotdeauna deszapezirea. Pentru iarna trecuta, zapada de pe drumurile din Moldova a cerut nu mai putin de 10 milioane de dolari. La atit s-a ridicat valoarea utilajelor si a personalului inchiriat pe timp de iarna de Directia Regionala de Drumuri si Poduri Iasi pentru intretinerea drumurilor din cele opt judete arondate, inclusiv judetul Vrancea. Cele mai multe licitatii pentru drumurile din judetul nostru au fost cistigate de afaceristul bacauan Dorinel Umbrarescu, cunoscut ca un apropiat al mai marilor PSD, cel care s-a ocupat si cu asfaltarea mai multor sosele din Vrancea si si-a mutat o parte din afaceri la Adjud. Utilajele de deszapezire ale miliardarului din Top 300 au patrulat pina pe 15 martie a.c. pe soselele vrincene. Practic, SC Spedition UMB SRL a inchiriat statului „autoutilaje speciale necesare ?n desfasurarea activitatii de ?ntretinere curenta pe timp de iarna a drumurilor” in valoare de aproximativ 52 de miliarde de lei. Afacerea este foarte buna, tinind cont ca plata se face indiferent daca utilajele lucreaza sau stau. De regula, drumarii iau prognoza meteo pentru ultimele cinci ierni si se pleaca de la prezumtia ca utilajele vor pleca in actiuni cam 20% din timpul total. Daca iarna este foarte grea si se depaseste suma contractata initial, se fac contracte aditionale. (C.M.)

Comentarii