Tren de contrabanda la Gugesti?

miercuri, 18 august 2004, 23:00
4 MIN
 Tren de contrabanda la Gugesti?

Neregulile cu privire la transportul celor peste 1500 de tone de petrol care au tranzitat Vrancea in trenul deraiat la Gugesti incep sa iasa la iveala. Generalul Vladimir Secara, comandantul Corpului Pompierilor Militari Bucuresti, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, ca s-a descoperit ca etichetarea unui vagon din trenul care a explodat la Gugesti a fost facuta incorect. Practic, in loc de motorina, asa cum era inscriptionat, vagonul continea benzina. Procurorii vrinceni asteapta in acest moment concluziile specialistilor pentru continuarea anchetei. Ei au trimis un specialist la Bals pentru a-i audia pe fabricantii osiei care s-a rupt. Anchetatorii au anuntat ieri ca apele si pinza freatica din zona Gugesti nu au fost afectate de exploziile si deversarile ce au urmat.
Ancheta in cazul deflagratiei produsa duminica dimineata in Gara Gugesti este in plina desfasurare. Parchetul de pe linga Tribunalul Vrancea a trimis un procuror la Bals pentru audierea fabricantilor osiei defecte. „De acum, problema cercetarilor a intrat pe mina specialistilor. In functie de concluziile tehnice o sa continuam ancheta si o sa dam o solutie. Noi am ridicat tot ce ne trebuia de la fata locului pentru ancheta. Un procuror a fost trimis la Bals pentru cercetari”, ne-a declarat prim procurorul Ion Lefter. Intr-o conferinta de presa sustinuta ieri, generalul Vladimir Secara, comandantul Corpului Pompierilor Militari, a recunoscut ca cel putin unul dintre vagoane nu era etichetat corespunzator. „Etichetarea pe unul din vagoane s-a facut incorect. Aveau etichete de motorina si in ele era benzina. Benzina si motorina se sting cu diferite tipuri de spuma, iar acest lucru ne-a dus in eroare. Noi continuam cercetarile din punctul nostru de vedere, nu stabilim daca trenul era sau nu de contrabanda”, a spus generalul Vladimir Secara, comandantul Pompierilor Militari. Din punct de vedere al arderii, benzina Euro poate fi confundata cu motorina pentru ca are in componenta mangan si?degaja fum. Potrivit lui Vladimir Secara, modalitatile de interventie la incendiu sint diferite, in?functie de?tipul de combustibil. In cazul motorinei, pina la o anumita temperatura se poate interveni numai cu apa, ceea ce nu este valabil si in cazul benzinei, unde se foloseste doar spuma pentru stingere. Generalul Secara a precizat ca ultimul vagon din garnitura trenului de marfa avea inscriptionat pe el codul 30/1202 (care inseamna ca incarcatura este motorina) desi era incarcat cu benzina Euro. Penultimul vagon avea inscriptia corecta pentru benzina, respectiv 33/1203. In cazul celorlalte patru vagoane care au deraiat, codurile nu au putut fi citite in momentul interventiei. Cele de pe dreapta nu puteau fi vazute pentru ca vagoanele erau?rasturnate pe acea parte, iar cele de pe partea stinga au ars. „Este posibil ca toate celelalte vagoane ale garniturii inscriptiile sa nu fi fost corect inscriptionate”, a apreciat comandantul Pompierilor Militari intrebat de ziaristi. Dupa cum se stie, garnitura cu 34 de vagoane transporta peste 1500 de tone de petrol de la RAFO Onesti catre doua societati comerciale din Bucuresti banuite ca ar putea face contrabanda cu combustibil. Dupa cum se stie, pentru motorina accizele si taxele de drum datorate statului sint mult mai mici decit pentru benzina, fapt care poate duce cu gindul la evaziune fiscala de miliarde de lei. Comandantul Corpului Pompierilor Militari a mai precizat ca incendiul de la Gugesti a fost provocat de scinteile mecanice care au aprins lichidul deversat in momentul deraierii. In timpul actiunii de neutralizare a focului au fost raniti sase pompieri.
(M. IRIMIA, D. CHIRIAC)
Apele nu au fost afectate de substante petroliere
Sursele de alimentare cu apa, riurile si constructiile hidrotehnice din zona localitatii Gugesti au fost verificate de doi specialisti de la Sistemul de Gospodarire a Apelor Vrancea. Substantele petroliere care s-au scurs in urma accidentului feroviar nu au avut insa urmari asupra calitatii apelor din zona. Nici pinza freatica nu a fost afectata, dupa cum spun specialistii care au prelevat probe din punctele de captare din Gugesti. „Inginerul sef Dumitru Diaconescu si inginerul Victor Pantelimon s-au deplasat in zona pentru a constata daca s-au produs efecte asupra surselor de alimentare cu apa, a cursurilor de apa sau a lucrarilor hidrotehnice, constatindu-se ca in urma accidentului nu au fost afectate folosinte de aceasta natura. Pentru a urmari o posibila influenta, prin infiltrare, a substantelor petroliere asupra pinzei freatice, laboratorul SGA Vrancea a recoltat probe din frontul de captare de apa potabila Gugesti si din forajul de la Comcereal Gugesti. Valorile obtinute la analize se incadreaza in limitele impuse de lege, substantele petroliere fiind absente”, a precizat Costel Tecu, purtatorul de cuvint al SGA Vrancea. Cu toate ca nu au descoperit urme de poluare, specialistii vor continua verificarile cu privire la calitatea apei din cele doua surse de captare. (D. CHIRIAC)
Pompierul ars se simte mai bine
Militarul in termen Nicolae Macovei (21 de ani) din comuna Paltin, unul din cei sase pompieri raniti, se simte mai bine. In urma exploziei, tinarul a fost internat la Spitalul SRI din Bucuresti, in stare de soc combustitional, cu arsuri prin flacara pe aproximativ 65% din suprafata corpului. „Evolutia pacientului este in conformitate cu pronosticul afectiunii. Nu au survenit complicatii, iar pacientul este stabil. Se continua reanimarea si tratamentul chirurgical al arsurilor suferite”, ne-a declarat purtatorul de cuvint al SRI, citind din raportul medicilor. Pompierul nu purta costum antitermic, iar sefii sai au motivat ca nu se afla in prima linie in timpul interventiei. „Militarul a fost echipat cu costum de protectie impotriva apei si se afla la 40 de metri de incendiu”, a precizat Vladimir Secara, comandantul Corpului Pompierilor Militari. Precizam ca pe timpul interventiei de la Gugesti, care a durat mai bine de zece ore, sase militari au fost raniti. In afara de soldatul Nicolae Macovei, ceilalti militari se simt bine. De loc din Paltin, Nicolae era unicul sprijin al familiei sale. Atit parintii, cit si rudele sale se roaga ca el sa se intoarca sanatos acasa. (C.M.)

Comentarii