A inceput diagnosticarea "sindromului" maxi-taxi

joi, 14 iunie 2001, 23:00
3 MIN
 A inceput diagnosticarea "sindromului" maxi-taxi

Prima zi a programului de "triere" a autorismelor maxi-taxi de noua locuri, organizat de Primarie incepind de ieri, i-a luat pe nepregatite pe transportatori. Desi Consiliul Local a emis inca de luna trecuta o hotarire care stabileste ca de la 1 iulie nu vor ramine in traficul de calatori decit 300 de astfel de masini, selectionate in primul rind pe criterii de vechime si confort, acestia abia incep sa se "dumireasca" care sint consecintele masurii amintite. Chiar daca au obtinut punctajul minim admis (zece puncte) pentru a prinde un traseu cind se va face "imparteala", proprietarii din breasla sint tot mai hotariti sa se asocieze si sa devina persoana juridica, cu toate ca recentul act normativ da dreptul persoanelor fizice autorizate sa-si desfasoare si in continuare activitatea in mod independent. Motivul de panica al maxi-taximetristilor este un articol al HCL din 17 mai, care stipuleaza ca pina la sfirsitul anului primarul va elabora un proiect de hotarire prin care vor fi reglementate conditiile de aparitie a societatilor comerciale cu minibuze si autobuze, acestea urmind sa inlocuiasca, in decurs de trei-patru ani de zile, maxi-taxi-urile din transportul public. Ingrijorati ca aceasta prevedere ii va taia total "de la portie", de la 1 ianuarie 2001, detinatorii de autoturisme 8+1 au inceput "ad-hoc" sa se organizeze. Unul dintre proprietari de maxi-taxi cu vechime "pe traseu", Alexandru Ghita, stringea ieri dimineata adeziuni si bani (100.000 de lei/persoana) pentru infiintarea unei asociatii fara scop lucrativ in baza legii 26, care sa reprezinte pe toata lumea. "Am strins pina acum adeziuni de la 30 de proprietari care au impreuna 40 de masini. Dupa ce voi aduna 10 milioane de lei, voi inregistra asociatia, care ii va reprezenta pe toti cei interesati", sustine Alexandru Ghita. Majoritatea oamenilor ramasi pe platoul de la Sala Sporturilor mult timp dupa ce comisia Primariei isi terminase treaba, se intrebau de ce a fost necesar sa vina acolo si cu masinile, atita timp cit punctajele au fost acordate pe baza certificatelor de inmatriculare de la RAR si a adeverintelor de plata a impozitelor pe norma de venit, eliberate de Administratia Financiara. In ceea ce priveste selectia propriu-zisa, criteriile de care s-a uzat i-au nedumerit pe multi, acestia fiind nemultumiti ca pentru un singur an in plus vechime, masinile lor au primit cu zece puncte mai putin. De asemenea, s-au simtit nedreptatiti proprietarii de autoturisme mai vechi de zece ani, care au obtinut citeva puncte numai pentru plata la zi a impozitelor. "Am un Ford din 1991, cu care m-am apucat de maxi-taxi anul trecut. Mi s-au dat numai patru puncte pentru plata impozitului si nu mai pot circula dupa 1 iulie. Nu inteleg cum este posibil ca dupa ce am platit in jur de zece milioane la stat sa fiu lasat pe drumuri", ne-a spus Ionel Petre. Inlaturarea din circuitul transportului local a citorva sute de oameni soferi sau proprietari, ar putea provoca serioase tensiuni sociale, intrucit, desi nimeni nu a pronuntat cuvintul greva, efectul "de avalansa", provocat de "amputarea fara anestezie" a transportului maxi-taxi, sursa de venit sigura pentru multe familii din oras, este abia la inceput. (Florin STEFAN)

Comentarii