Marinari pe "apa Simbetei"

miercuri, 13 iunie 2001, 23:00
3 MIN
 Marinari pe "apa Simbetei"

"Ecluza ’96" este una din societatile care, dupa restructurarea Navrom in 1999, au incheiat contracte de prestari servicii cu aceasta intreprindere, uzind de navele companiei. Firmei respective, administrate de comandantul de nava Iorgu Raileanu, i-au fost concesionate impingatoarele NR Brasov si NR Giurgiu 29. Daca NR Brasov se afla in reparatii inca de la infiintarea noii societati, NR Giurgiu ’29 a circulat anul trecut si in primele patru luni din 2001 numai in sectorul international, neavind posibilitatea de a se intoarce in tara din cauza prabusirii podului de la Novisad. Cei unsprezece membri ai echipajului de pe aceasta nava sustin ca, desi societatea a inregistrat profit datorita activitatii lor, ei nu si-au mai primit salariile pentru ultimele sapte luni, iar munca pe mai multe luni din 2000 a fost remunerata abia in ianuarie acest an. Administratorul societatii "Ecluza ’96" SRL ne-a confirmat varianta angajatilor, insa nu a oferit ziarului nostru alte detalii legate de activitatea firmei pe care o conduce. Directorul CNFR Navrom, Constantin Hartan, la care oamenii au apelat "in disperare de cauza", sustine ca nu are cum sa intervina in aceasta disputa, dar crede ca societatea se va redresa o data cu reintrarea in traficul de marfuri a navei NR Giurgiu 29.
Restructurarea Navrom din 1999 a dus la reducerea personalului companiei pina la 150 de angajati, restul pina la 3300 de persoane fiind disponibilizate cu plati compensatorii. Ramasi fara loc de munca, oamenii au apelat la firma de intermediere Navconsult, care i-a redistribuit dupa necesitati, la societatile cu drept de exploatare asupra navelor Navrom, in baza unui contract de prestari servicii. Una dintre acestea este si "Ecluza ’96" SRL, infiintata in ianuarie 2000.
Marinarilor de pe NR Giurgiu 29 "li s-au innecat corabiile"
La inceput firma avea 17 angajati, cinci ocupindu-se de reparatii la NR Brasov ceilalti 12 formind echipajul NR Giurgiu 29. Cei unsprezece salariati ramasi in momentul de fata sustin ca organizarea precara si intirzierile repetate in plata drepturilor banesti i-a determinat pe multi dintre marinari sa plece pe la alte societati. Desi au avut rabdare luni intregi cu achitarea banilor datorati, ajungind chiar sa munceasca in numar redus pentru asigurarea posturilor, oamenii spun ca "le-a ajuns cutitul la os". "Echipajele cu care s-a exploatat nava au fost formate din trei, patru, cinci sau sase marinari, nefiind asigurate nici macar carturile, cu atit mai putin fisa postului. Turele prelungite de mai multe luni, cumularile de functii din lipsa de personal, au supus echipajul la un efort si un stres deosebite, mai ales ca toti stiau ca familiile lor nu au primit salariile", ne-a declarat unul dintre membrii echipajului. Tinind cont ca societatea nu le-a platit drepturile salariale pe ultimele sapte luni si nici restantele valutare, provenite din alocatia de hrana si indemnizatia din strainatate, marinarii se indoiesc ca le-au fost achitate asigurarile de stat, datorii care se adauga la cele acumulate la intretinere. "Mie, personal, firma imi datoreaza aproximativ 30 milioane de lei, calculind restantele la nivelul salariului vechi. Noi stim insa ca s-a incheiat un nou contract de munca intre firma noastra si Navrom, dar nici un angajat nu-si cunoaste drepturile sau obligatiile fata de societate", sustine seful mecanic de pe NR Giurgiu 29, Marian Trica.
Conducerea Navrom are incredere in redresarea societatii "Ecluza ’96"
Contactat de reporterii ziarului nostru, administratorul Iorgu Raileanu nu s-a aratat dispus la dialog, desi ne-a confirmat ca oamenii din echipaj nu si-au luat banii de sapte luni. Directorul CNFR Navrom, Constantin Hirtan, sustine ca dificultatile financiare ale firmei "Ecluza ’96" SRL se explica prin faptul ca aceasta a inregistrat pierderi cu recuperarea unor creante Sidex si ca nu are de ce sa rezilieze contractul existent intre parti, atita timp cit compania nu are de suferit. "In urma procesului de restructurare a Navrom, cei mai buni comandanti de nava au facut contracte de prestari servicii cu noi. Exista 29 de astfel de firme si nu se poate sa mearga toate la fel de bine. In ceea ce-l priveste pe comandantul de nava Iorgu Raileanu, el va fi sprijinit de catre companie prin contracte de lucru, deoarece impingatorul NR Giurgiu 29 are dotari functionale performante. Estimez ca in doua luni de zile salariatii isi vor recupera banii, dupa ce nava iese din reparatii si trece din nou la treaba", ne-a declarat Constantin Hartan. Acesta a adaugat ca si NR Brasov va reintra in traficul fluvial de marfuri in jurul datei de 1 iulie. (Florin STEFAN)

Comentarii