Poveste socanta cu un calugar si sapte tinere maicute

vineri, 19 mai 2000, 23:00
7 MIN
 Poveste socanta cu un calugar si sapte tinere maicute

Sapte familii nu vor uita niciodata ziua in care au acceptat sa le permita fiicelor lor sa plece intr-o excursie la schitul Rarau organizata de Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi din Romania (ASCOR). Atunci, Oana Tiliuta, eleva in clasa a XIII-a la Liceul Pedagogic, Ana Straton, Roxana Ababei, Laura Tabaranu si alte doua iesence l-au cunoscut pe un anume calugar Maxim, care le-a devenit duhovnic si pe care, ceva mai tirziu, au decis sa-l urmeze. La citeva luni dupa revenirea din acea deplasare, fetele au disparut de acasa, lasind parintilor scurte bilete in care ii anuntau ca au luat decizia de a se retrage la manastire. Inainte de asta, Oana Tiliuta a cerut sa fie exmatriculata de la liceul pe care anul acesta urma sa-l termine "din motive personale". Alarmati de disparitia subita a fetelor, eleve si studente, care abandonasera totul si fugisera de acasa cu un calugar de nici treizeci de ani, parintii au plecat in cautarea lor. Ei aveau sa le gaseasca tocmai in judetul Cluj, la Cristorel, intr-o casa veche, netencuita, in locul careia calugarul spune ca va ridica in scurt timp o manastire. De parca ar fi fost hipnotizate, tinerele au refuzat sa-si recunoasca parintii si sa se intoarca acasa. Sotii Straton, parintii Anei, una dintre tinerele ajunse la Cristorel, spun ca ea ar fi vrut sa vina acasa dar le-a explicat ca nu poate face acest lucru "din cauza canoanelor, legamintelor si juramintelor care o leaga de calugarul Maxim".
Scandalul a ajuns la urechea mai marilor Bisericii si ai Politiei
Pentru ca nu au reusit sa-si ia fetele acasa, parintii au cerut ajutorul bisericii si al politiei. IPS Bartolomeu s-a implicat personal in acest scandal, solicitindu-i calugarului sa paraseasca satul Cristorel si sa plece la o manastire de calugari. "Parintele Maxim are acum in mina hotarirea IPS Bartolomeu si va trebui sa faca ascultare. Altfel, se va rupe de Biserica. In aceste conditii, tinerele vor trebui sa plece fie acasa, fie la o manastire de maici", a declarat Episcopul vicar Vasile al Arhiepiscopiei Clujului. In disperare de cauza, parintii Oanei Tiliuta si cei ai Oanei Straton s-au adresat si politiei din Iasi si Cluj, invinuindu-l pe calugar de sechestrare de persoane. Sansele ca parintele Maxim sa se aleaga cu dosar penal sint insa mici, deoarece toate cele sapte fete aflate in slujba acestuia sint majore. Un politist de la IJP Iasi care, in urma reclamatiilor facute de parinti, s-a deplasat la Cristorel si a discutat cu fetele spune ca acestea au declarat ca stau acolo de bunavoie, deci oamenii legii nu pot face nimic. Fetele ar trebui separate de calugarul Maxim
Calugarul Maxim a gasit, din cite se pare, si un "sponsor" pentru ridicarea viitoarei manastiri purtind hramul Sfintului Ilie. Lucraile sint finantate de un fotbalist prosper, Ilie Lazar, care vrea sa-l ajute pe Maxim dar nu vrea sa doneze Bisericii Ortodoxe terenul pe care se ridica lacasul. Ideea de a avea "o manastire privatizata" i s-a parut intolerabila Inalt Prea Sfintiei Sale Bartolomeu al Vadului, Clujului si Feleacului, care l-a somat pe calugarul Maxim in mai multe rinduri sa paraseasca Cristorelul. Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, IPS Daniel, i-a trimis un mesaj Arhiepiscopului Bartolomeu in care afirma ca practicile calugarului Maxim, printre care se numara aceea de a le spovedi pe fete de citeva ori pe noapte, nu sint ortodoxe. Inalta fata bisericeasca sustine ca singura solutie de a pune capat acestui scandal este de a le separa pe fete de parintele Maxim si a le trimite la o manastire de maici unde vor putea afla daca intr-adevar au chemare pentru viata monahala sau au fost pur si simplu vrajite de un calugar care a apucat-o pe cai gresite.
"Inainte de a pleca la manastire, mi-a cerut sa-i cumpar o bere"
Mircea Anton, calugarul care le-a luat mintile tinerelor iesence, s-a nascut la Galati in urma cu 29 de ani si, dupa cum declara mama lui, Elena Munteanu, a decis sa se calugareasca in urma cu patru ani. Femeia, care l-a crescut singura pe pe Mircea inca de la virsta de opt ani, spune ca unicul sau fiu i-a facut numai necazuri. "Cind am divortat, Mircea avea opt ani, si de atunci l-am crescut fara tata. Imediat dupa ce a terminat armata, cind avea doar 20 de ani, a disparut pentru prima oara de acasa".
Elena spune ca, dupa ce l-a cautat zile in sir, gindindu-se la ce e mai rau, a aflat ca locuieste la o familie de a caror fata se indragostise. "Am vrut sa-l aduc acasa, insa nu a stat decit citeva zile si a fugit din nou. S-a cununat fara sa-mi spuna nimic, insa nu prea s-a impacat cu nevasta. Dupa un an s-au despartit, desi ea nascuse o fetita care nu avea decit citeva luni. Incepuse sa bea si sa fumeze mult, nu mai minca si nici nu dormea", povesteste batrina. Absolvent de liceu economic, Mircea s-a angajat ca agent publicitar la un post de radio local. Dupa o perioada, el a intrat intr-o serie de incurcaturi financiare. Plin de datorii, el si-a insusit o parte din banii incasati pentru contracte de publicitate. Furtul a fost descoperit si Mircea a fost dat afara. Elena Munteanu sustine ca vreme de doua luni fiul ei i-a ascuns faptul ca a fost dat afara din serviciu, dar ca ea a observat ca Mircea era din ce in ce mai nelinistit. In cele din urma, el i-a spus ca nu-si mai gaseste nici un rost in lume si de aceea a decis sa se retraga la o manastire.
"Nu m-am opus cind a luat aceasta decizie. Pe 30 septembrie, acum patru ani, l-am condus la gara. Inainte de a se urca in tren, mi-a cerut sa-i cumpar o bere. Mi-a zis ca, odata plecat spre manastire, se va lasa de baut si de fumat", povesteste batrina.
Mama calugarului Maxim plateste din pensie datoriile fiului sau
Pensionara spune ca, la doar citeva zile de la plecarea lui Mircea Anton, pe 2 octombrie, s-a trezit cu Politia la usa.
"Mi-au spus ca baiatul meu a facut un imprumut de trei milioane la o banca. A trebuit sa-i platesc ratele din pensia mea. Dupa ce achitam rata, imi mai ramineau din pensie doar 40 de mii de lei", sustine Elena Munteanu. Pensia femeii e de doar 500 de mii de lei, bani din care ea achita si pensia alimentara a fiicei fiului ei, acum in virsta de opt ani. Ca sa aiba din ce trai, ea lucreaza ca vinzatoare la o taraba. In ciuda tuturor greutatilor pe care i le-a facut, Elena Munteanu isi iubeste cu disperare copilul. Ea spune ca, din momentul in care acesta a intrat in rindul calugarilor, a inceput chiar sa se mindreasca cu el.
Ieri, dupa ce a aflat ca Mircea a intrat iar intr-un bucluc, femeia a decis sa plece la Cluj, pentru a vorbi cu arhiepiscopul Bartolomeu. Speriata de moarte, ea se teme ca fiul ei ar putea ajunge la puscarie.
"Turma Sfintului Ilie" practica spovedania prin corespondenta si perversiunile sexuale
Calugarul Maxim si-a adunat acum doar sapte dintre cele douasprezece maici pe care doreste sa le aiba aproape pe 20 iulie, de Sfintul Ilie, atunci cind va fi sfintita manastirea de linga Cristorel. Inainte de a le lua cu el, le scria scrisori in care le indemna sa se poarte fatarnic, le ademenea cu vorbe dulci sa vina "acasa", adica la manastire. In prezent, traiesc cu totii intr-o casa din satul Cristorel, (com. Chinteni, jud. Cluj). Misteriosul ieromonah este banuit de unii dintre ierarhii Bisericii ca ar apartine sectei "Turma Sfintului Ilie", aparuta in Romania cu citiva ani in urma, in citeva localitati din Moldova, insa el neaga asta.
Potrivit reprezentantilor Episcopiei "Dunarea de Jos", adeptii "Turmei Sf. Ilie" practica spovedania prin corespondenta si tin la pastrarea fecioriei, chiar si cu pretul practicarii perversiunilor sexuale. Aceste pacate si le justifica insa tocmai prin nevoia de a-si pastra virginitatea, lucrul care conteaza cel mai mult pentru ei. Textul lor de baza este cel numit Acatistul Sf. Profet Ilie (altul decit cel oficial din biserica). In acest text se folosesc abuziv si eronat profetii din Vechiul Testament, ce incita la crima si violenta. De aici probabil si racolarea de oameni foarte tineri care nu si-au inceput activitatea sexuala. Se saluta "Cristos a inviat" de duminica pina joi, iar in rest "Parintele Inochentie a inviat" sau "Maica Domnului a inviat". Folosesc juramintul strimb pe Cruce, Evanghelie, incearca sa-si faca adepti printre mireni si chiar preoti. In acest scop, se folosesc in mod abuziv de numele parintelui arhimandrit Ilie Cleopa, despre care spun ca ar fi practicat asa ceva. Ca sa atraga cit mai multi adepti, ei promit tot felul de lucruri, pomenind si faptul ca sectantii vor avea "daruri" deosebite.
De multe ori isi ascund adevarata identitate, se abtin de la tuica dar recomanda vinul si alte bauturi, interzic
consumarea usturoiului etc. In plus, fac profetii, sustinind ca vor avea loc cataclisme si alte nenorociri. Ii ameninta pe cei care vor sa paraseasca secta cu pedepse divine. Nu s-ar da inapoi nici de la uciderea "tradatorilor" (pentru ei, aceasta fapta n-ar reprezenta un pacat). Se pare ca cei care intra in aceasta secta depun un juramint iar daca-l incalca ar putea fi suprimati. (Andrei RADU)

Comentarii