Se redeschide ancheta elicopterului militar zdrobit in 1995 de dealurile Mogosestiului

luni, 08 mai 2000, 23:00
2 MIN
 Se redeschide ancheta elicopterului militar zdrobit in 1995 de dealurile Mogosestiului

Sectia Parchetelor Militare a decis zilele trecute sa redeschida ancheta asupra catastrofei aviatice ce s-a produs pe 1 septembrie 1995 la 20 km sud de Iasi, in Padurea Valea Carului de linga localitatea Mogosesti. Generalul magistrat Dan Voinea, seful Parchetelor Militare, a declarat ca acest caz a fost redeschis in urma plingerii formulata de generalul Florin Sandu, fratele generalului Ion Eugen Sandu, decedat in urma prabusirii elicopterului care se deplasa de la Iasi la Bucuresti. Generalul Florin Sandu din Ministerul de Interne sustine, in plingerea sa, ca ancheta din 1995 asupra imprejurarilor in care s-a prabusit elicopterul a fost superficiala. Potrivit raportului privind cauzele accidentului din comuna Mogosesti (judetul Iasi), elicopterul s-a prabusit din cauza vremii nefavorabile si a unei mici defectiuni tehnice. In conditii normale de zbor, defectiunea ar fi putut fi remediata. "Turnul de Control Iasi le-a dat aprobarea de decolare. La decolare, vremea a fost buna. In schimb, pe parcurs, conditiile meteo au devenit nefavorabile", se precizeaza in raport.
In accidentul aviatic si-au gasit sfirsitul secretarul de stat in Ministerul de Interne, general-maior Ion Eugen Sandu, comandantul Trupelor de Jandarmi, general-maior Ion Bunoaica, colonelul Mihai Alexe, sef de serviciu in Comandamentul Trupelor de Jandarmi, colonel Aurel Florea, lt.col. Vasile Alexandru si maistrul militar principal Silviu Paraschiv – ultimii trei fiind membri ai echipajului elicopterului. Toti sase se intorceau de la festivitatea organizata la Iasi cu prilejul inminarii drapelului de lupta Brigazii de graniceri Iasi-Moldova si Batalionului 41 de jandarmi din Iasi. O parte dintre oficialitatile prezente au hoatarit sa plece imediat dupa festivitate cu un elicopter, fiind asteptati la Bucuresti la o sedinta ce trebuia sa inceapa in jurul orei 17. Elicopterul a decolat de pe Aeroportul Iasi la ora 13.41, insa dupa un sfert de ora legatura radio cu turnul de control a fost intrerupta. Satenii care locuiau in satul Mogosesti, in vecinatatea Dealului Hadimbu au auzit in jurul orei 14.15 zgomotul infernal pe care il facea elicopterul zburind la o altitudine foarte mica. Dupa ce elicopterul a ajuns deasupra satului, satenii au auzit zgomotul exploziei. A urmat o tragedie. Echipajele armatei, Politiei si ambulantei au descperit la locul accidentului cadavrele insingerate si unele arse ale celor 6 militari. Nici unul nu a supravietuit accidentului. Ancheta care a a urmat a stabilit drept cauza directa a prabusirii elicopterului impactul acestuia cu virfurile copacilor din Padurea Valea Carului. De altfel, acele altimetrului (parat de bord care indica altitudinea – n.r.), au ramas blocate la 7,5 metri, a precizat comisia de ancheta. Tot comisia a stabilit ca pilotul a fost cel care a luat decizia efectuarii zborului in acele conditii, precizind ca turnul de control al unui aeroport poate interzice unei nave sa aterizeze nu sa si decoleze de pe aeroportul respectiv. (Silviu LABES)

Comentarii