Spovedania calugarului Maxim si a turmei sale

joi, 13 aprilie 2000, 23:00
9 MIN
 Spovedania calugarului Maxim si a turmei sale

Calugarul Maxim – care a indemnat sapte tinere iesence, multe dintre ele eleve inca, spre viata monahala – a venit in muntii Sucevei, la schitul Rarau, de undeva din sudul-estul tarii si a intrat la manastire in urma cu patru ani, in urma unei revelatii, spune el. S-a nascut prin partile Tulcei, intr-o localitate de linga Manastirea Cocos, in sinul careia au aparut de-a lungul timpului mai multe devieri sectare. Ieromonahul, pe numele lui de mirean Mircea Anton, are acum 29 de ani si a fost casatorit, avind un copil, dar a divortat.
Pe 29 august 1999 a fost hirotonit ieromonah, adica preot calugar, iar putin mai tirziu si duhovnic. Pe cele sapte tinere fete care l-au urmat in judetul Cluj le-a cunoscut la sfirsitul anului trecut, cind acestea au venit la Schitul Rarau intr-o excursie organizata de ASCOR. Calugarul Maxim spune ca atunci a devenit duhovnicul unora dintre studentii excursionisti. "Initial, mai multe fete si baieti au venit sa-i spovedesc si ulterior o parte din ei mi-au cerut sa le devin duhovnic. Cu timpul, am tinut legatura cu ei prin scrisori, iar unii au revenit aici fara sa-i fi fortat nimeni. Multora le-am spus ca exista o lupta care se da intre preotii cu pantofi dati cu crema, bine lacuiti si costumul bine apretat si calugarii de aici de pe munte, unde nu este curent si sint conditii grele de viata", a declarat el pentru "Monitorul" ieri, la Schitul Rarau, unde se afla cu doar doua dintre cele sapte fete.
"Ele m-au convins pe mine"
Calugarul Maxim neaga ca el este cel care le-a convins pe fete sa-l urmeze. "Ele m-au convins pe mine. Eu stateam aici foarte bine ca preot slujitor si iconom, si nimic nu ma impiedica sa ramin aici". El crede ca, in privinta plecarii fetelor de-acasa, "vina cea mare o poarta parintii lor". Cum isi motiveaza calugarul opinia? "Ei le impuneau sa mearga duminica la slujba, sa aprinda o luminare, sa stea 10 minute, si apoi sa plece. Altii le spuneau sa mearga cu fusta scurta pentru ca au numai 20 de ani, si daca s-ar imbraca altfel, nu s-ar mai marita. In alte cazuri, fetelor li s-a spus: «Ce te rogi ca proasta in fiecare dimineata si seara, mai bine pune mina si invata». Aceste restrictii le-au facut sa-si dea seama ca este greu sa te mintuiesti asa".
Calugarul Maxim recunoaste ca a gresit si ca ar fi fost mai corect sa vorbeasca cu parintii fetelor despre intentiile acestora. Isi ia insa ca "acoperire" faptul ca tinerele au implinit deja, toate, 18 ani. "Fetele sint majore si au libertate deplina de optiune". Ieromonahul crede ca parintii fetelor ar fi trebuit sa fie bucurosi de calea aleasa de acestea. "Ele au incercat sa discute cu parintii despre dorinta de a urma viata monahala, dar nu numai ca au fost refuzate, dar le-au fost adresate cuvinte triviale".
"Nu am racolat pe nimeni"
Incalcind secretul spovedaniei, el ne-a spus ca Oana Tiliuta, pina in decembrie eleva la Scoala Normala "Vasile Lupu" din Iasi, avea o legatura mai veche cu viata monahala, in sensul ca fata mergea in fiecare vacanta la o matusa de a ei care este calugarita la Manastirea Lepsa, in judetul Vrancea. "Oana Tiliuta i-a fagaduit lui Dumnezeu ca va merge la manastire inca din clasa a VI-a", ne-a spus duhovnicul ei.
Calugarul Maxim ne-a confirmat ca, pe linga cele sapte fete care l-au urmat deja la Cluj, mai sint si altele – dintre cele 50-60 de persoane pe care le spovedeste – care si-au exprimat aceasta dorinta. "Pe data de 6 decembrie am fost invitat la Hramul unei biserici de Sf. Nicolae, sa slujesc. Nu am racolat pe nimeni, ei m-au ales, elevii. La Liceul «Vasile Lupu» sint foarte multi care s-au spovedit la mine, dar carora le-am spus sa-si gaseasca alt duhovnic, pentru ca drumul la Cluj este destul de scump, si le-am dat binecuvintarea in acest sens".
"IPS Daniel nu ma cunoaste"
Cit despre motivele plecarii sale spre Cluj, calugarul Maxim sustine ca a cerut transferul de la schitul Rarau – la Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului "dupa ce au fost parintii Oanei la Inaltul Pimen – (arhiepiscopul Sucevei – n.r.) si i-au spus despre durerea pe care o au in suflet". Mama Oanei a fost la IPS Pimen la inceputul lunii martie. Punind cap la cap aceste date, putem trage concluzia ca el a decis sa paraseasca Raraul si sa plece spre Cluj, in martie. La rindul ei, Ana Ursache, mama Oanei, afirma ca Maxim plecase deja la Cluj cind ea a vorbit cu IPS Pimen, care a informat-o ca acesta "urmeaza sa se intoarca pentru a depune o cerere de transfer".
De altfel, faptul ca Maxim era de mult hotarit sa paraseasca Schitul Rarau reiese clar din scrisorile lui catre fete, care ridica semne de intrebare asupra sinceritatii cu care calugarul isi motiveaza acum plecarea. Intr-una din ele, datata 15 decembrie 1999, el scrie: "Simbata si duminica e posibil sa slujesc (am fost invitat) cu Episcopul Gherasim, m-au cerut la un schit nou, dar pr. staret si obstea nu ma da. Daca ma transfera acolo, s-a terminat cu «visul» nostru", scrie el in scrisoare. Intr-o alta scrisoare, Maxim dezvaluie semnificatia cuvintelor "visul nostru": "Cind vom avea manastirea noastra, am sa te pun paraclisiera, ca sa poti intra in Sf. Altar, sa facem slujba impreuna. De-ai sti tu ce se-ntimpla in timpul slujbei in Sf. Altar, ce frumos cinta ingerii… (…). Se pare ca marti (18.01) sau miercuri se va hotari locul unde vom face m-rea. Pr. staret a fost «informat» ca vreti «la munte», asa ca faca-se voia voastra".
Cit despre criticile Mitropolitului Moldovei si Bucovinei, IPS Daniel – care l-a informat pe IPS Bartolomeu al Clujului ca ieromonahul Maxim Anton are "o comportare negativa" si ca este "suspect de sustinerea unor practici si invataturi straine de invatatura si traditiile Bisericii Ortodoxe" – calugarul Maxim spune: "IPS Daniel nu ma cunoaste, si nici nu a dispus o ancheta in acest caz. Probabil ceea ce scrie IPS este bazat pe spusele unor preoti sau consilieri care, la rindul lor, nici ei nu ma cunosc pentru ca nu m-am spovedit niciodata la ei. Adresa trimisa nu a fost scrisa pe baza unei anchete, insa eu nu pot sa-mi judec superiorii. Asta se rezolva la nivelul bisericii."
Calugarul Maxim neaga ca ar fi practicat spovedania de mai multe ori pe noapte, cum spun parintii fetelor pe baza spuselor tinerelor – si impartasania de mai multe ori pe zi, si, de asemenea, neaga ca ar face parte din "Turma Sfintului Ilie".
"Au inceput sa vina la ore cu broboade pe cap"
Cazul celor sapte tinere – printre care Oana Tiliuta, eleva in clasa a XIII-a la Scoala Normala – care si-au abandonat studiile pentru a-l urma pe misteriosul calugar Maxim la Cristorel (com. Chinteni, jud. Cluj) a incins spiritele la liceu, dar si la Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ). In incercarea de a reconstitui toate "episoadele" acestei povesti neobisnuite, profesorii de la Scoala Normala si-au amintit ca au avut probleme asemanatoare in urma cu aproape trei ani. "Acum problema a revenit, la o dimensiune mult mai ampla, si mi-e greu sa spun daca intre cele doua momente exista vreo legatura", ne-a spus, ieri, Mihaela Neagu, diriginta uneia dintre adeptele calugarului Maxim, Simona S., din clasa a XIII-a B. In urma cu aprope trei ani, diriginta Mihaela Neagu si conducerea scolii au cerut ajutorul Mitropoliei Moldovei, dupa ce au constatat ca, dintr-o data, mai multe eleve aveau un comportament schimbat. "In preajma Pastelui, mai multe eleve din clasa mea au inceput sa vina la ore cu broboade pe cap. Le-am intrebat de ce, iar ele mi-au spus ca asa trebuie, ca au pacate si ca trebuie sa se «curete». Parintii erau si ei ingrijorati ca fetele lor se rugau ore in sir acasa", isi aminteste Mihaela Neagu.
Simona s-a izolat de toata lumea
Cam in aceeasi perioada, profesoara de Religie, Felicia Petreanu – si ea fosta "normalista" -, a organizat cu fetele o excursie la Rarau. "Cind s-au intors, mai multe eleve mi-au spus ca si-au gasit acolo duhovnici", a mai spus diriginta, adaugind ca tot in perioada cind elevele ei devenisera evlavioase, o vedea foarte des in prezenta copiilor pe profesoara de religie. "Nu mi s-a parut nimic rau in asta", a spus ea. Ingrijorata totusi de ceea ce se intimpla si sesizata de parinti, diriginta si conducerea scolii au cerut sfatul preotilor din scoala. "Totul s-a rezolvat repede. Am vorbit cu elevele, iar acestea si-au revenit", a declarat diriginta. In anul urmator, conducerea scolii a mutat-o de la clasa pe profesoara Felicia Petreanu (care nu avea binecuvintarea Mitropoliei), incredintind orele de religie unui preot. Simona S., tinara care acum pare hotarita sa-l urmeze pe calugarul Maxim la Cristorel, nu s-a numarat printre fetele care, in urma cu trei ani, purtau broboade chiar si la ore. "Simona era o fata cocheta", spune diriginta ei. Ea isi aminteste ca primele schimbari in comportamentul Simonei au aparut in urma cu trei-patru luni, cind, dupa o excursie pe Rarau, organizata de ASCOR (Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi din Romania), "s-a izolat de toata lumea, a inceput sa nu-si mai ingrijeasca parul si sa-si refuze orice care trada o anume cochetarie". Il cunoscuse la schitul Raraului pe calugarul Maxim, cel care avea apoi sa le faca sa paraseasca tot ce e lumesc pentru calugarie, promitindu-i, atit ei, cit si altor adolescente, o manastire pe care s-o intemeieze impreuna.
Profesoarele-diriginte ale claselor a XIII-a de unde provin adeptele lui Maxim, Mihaela Neagu si Viorica Codreanu, au chemat recent preotii de la Seminar si un calugar de la "Trei Ierarhi" pentru a le vorbi fetelor despre ce inseamna adevarata viata monahala. "Biserica si scoala condamna modul in care acest calugar Maxim a indemnat elevele sa-si abandoneze scoala", spune preotul Gabriel Coroama, de la Seminarul Teologic. Camelia Gavrila, sefa Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Iasi, a anuntat ca inspectorul de Religie, Toma Crauciuc, va demara o investigatie la Scoala Normala pentru a vedea in ce masura profesoara de Religie, Felicia Petreanu, se numara printre autorii morali ai schimbarii comportamentului fetelor. Referindu-se la cauzele acestei situatii, Camelia Gavrila crede ca e vorba de "momentul de deruta de la virsta adolescentei, care, in lIPSa unui sistem de valori, poate sa duca la solutii ultimative, cum ar fi calugarirea. Este recomandabil ca educatia religioasa sa fie combinata cu cea laica, iar eventuala preferinta spre viata monahala sa se faca la sfirsitul studiilor, la un moment de maturitate".
IPS Daniel a gasit o solutie pentru rezolvarea acestui caz
Dupa ce a aflat de interesul stirnit de articolul publicat ieri de "Monitorul", IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Sucevei, i-a telefonat arhiepiscopului Clujului, Vadului si Feleacului, IPS Bartolomeu, cerindu-i detalii despre Manastirea Cristorel, judetul Cluj, unde se afla adeptele calugarului Maxim. El a aflat astfel ca IPS Bartolomeu i-a cerut calugarului Maxim sa plece din arhiepiscopia lui. IPS Bartolomeu a spus ca lucrarile de constructie a manastirii de la Cristorel sint finantate de un fotbalist prosper, Ilie Lazar, care insa nu vrea sa doneze Bisericii Ortodoxe pamintul pe care se ridica in prezent lacasul. In aceste conditii, spune IPS Bartolomeu, am ajunge sa avem de-a face cu "o manastire privatizata", ceea ce ar fi intolerabil.
Se pare ca prezenta ieromonahului Maxim, ieri, la schitul Rarau se datoreaza tocmai somatiei IPS Bartolomeu de a parasi Cristorelul. In aceste conditii, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei crede ca solutia la care poate recurge Biserica in acest caz este urmatoarea: arhiepiscopul Sucevei, IPS Pimen, le-ar putea cere fetelor sa mearga la o manastire de maici deja intemeiata unde, in timp, acestea vor putea afla daca au intr-adevar chemare pentru viata monahala sau daca nu cumva, tinind cont de virsta lor frageda, amesteca anumite sentimente lumesti cu setea de cunoastere religioasa. In paralel, Biserica va stabili daca ieromonahul Maxim are cu adevarat tendinte sectare. IPS Daniel mai spune ca recomanda tinerilor care vor sa-si implineasca chemarea spre viata monahala sa nu-si aleaga duhovnici tineri, in care ar putea gasi proiectia unor neimpliniri din viata de mirean. Mitropolitul Moldovei si Bucovinei considera ca, separindu-le pe cele sapte fete de calugarul Maxim, le-ar putea ajuta sa-si lamureasca singure autenticitatea trairilor lor. IPS Daniel a mai adaugat ca tinerii care se simt chemati de Dumnezeu trebuie mai intii sa termine studiile si mai apoi sa se calugareasca, la fel cum mirenii care vor sa se casatoreasca trebuie mai intii sa-si termine scoala. (Emilia CHISCOP, Sandrinio NEAGU)

Comentarii