Ultima teapa pe care ne-au copt-o televiziunile

marți, 11 noiembrie 2003, 00:00
4 MIN
 Ultima teapa pe care ne-au copt-o televiziunile

Daca in urma cu doi-trei ani puteai ramine si fara casa daca sunai la un 89.89…, acum trebuie sa aveti grija la telefonul mobil. Aproape nu exista emisiune TV care sa nu-ti propuna sa trimiti un SMS pentru a intra intr-un concurs, ori sa votezi pentru o persoana sau alta. In timp ce unele dintre ele au tarife normale, multe au costuri chiar prohibite, iar de multe ori in spatele lor se ascund fel de fel de capcane. De aceea, inainte sa trimiteti un SMS sau sa sunati la un numar de telefon fix sau mobil la concursurile desfasurate la televizor, ginditi-va de doua ori!
„Minute de milioane”
Adesea, sunind la numerele afisate pe ecran, nu numai ca aveti toate sansele sa nu intrati in concurs, dar pe deasupra veti primi la sfirsit de luna o factura umflata binisor. Cu toate ca la prima vedere regulile concursului par in regula, iar tarifele sint afisate la vedere, pentru ca oricine vrea sa sune sa isi poata calcula costul apelului, in practica lucrurile nu stau tocmai asa. Reporterii „Ziarului de Iasi” au avut curiozitatea si au testat cum se desfasoara aceste concursuri. A fost ales la intimplare „Minute de milioane”, desfasurat de la 14.00 la 15.30 pe postul de televizune Prima TV. O tinara cu un debit verbal apropiat celor care citesc avertismentele de la sfirsitul reclamelor la medicamente, cu miinile pline de bani, promite ca ofera la fiecare interval de cinci minute cite un premiu de 4 milioane de lei, plus un eventual bonus de 70 milioane de lei, daca ai noroc.
Tarife de 40.000 lei minutul
Tot ce trebuie facut pentru a intra in posesia acestor sume este sa sunati la un numar de telefon fix special (0900…), sau sa trimiteti un SMS pentru a comanda niste tonuri de telefon mobil. Dupa ce ai sunat la acest numar, robotul iti multumeste: esti intrat in baza de date a organizatorului. Acum trebuie sa inchizi si sa astepti sa fii contactat, in urma unei alegeri aleatorii, pentru a intra in direct si a raspunde la o intrebare, adesea banala. De exemplu, care este suma numerelor arabe plus a celor romane aflate intr-un text scris pe ecran.
In cele 30 de minute monitorizate de noi, in care au fost contactate patru persoane, nici una dintre ele, spre disperarea noastra, nu a reusit sa raspunda corect. La baza ecranului erau doua numere: unul afisat cu majuscule mari, de fix, la care tariful era de 0,83 de euro, iar mai jos, celalalt, de mobil, pentru informatii, la care tariful era de 21 centi, pentru persoanele care folosesc reteaua Orange, si normal pentru celelalte retele.
„Sunind la acest numar ati optat pentru o melodie”
Am sunat intii la numarul de fix. Surpriza: de pe acest numar se intra in legatura cu un robot care are setat urmatorul mesaj: „Sunind la acest numar ati optat pentru o melodie. Pentru a o primi si a intra in concurs trebuie sa sunati la numarul de telefon de informatii (n.r. – cel de mobil) de pe ecran…”, dupa care tonul intra pe ocupat. Evident, acest apel a fost taxat cu 0,83 de eurocenti, adica 33.000 de lei, fara TVA. Adica aproape 40.000 pe factura. Daca intr-o zi suna doar 1.000 de curiosi, aceasta inseamna ca veniturile organizatorului jocului se ridica la 33.000.000 de lei pe zi. Cum emisiunea se desfasoara sase zile pe saptamina, aceasta inseamna ca intr-o luna veniturile pot ajunge si miliarde de lei.
Dupa episodul cu telefonul fix, am sunat pe mobil pentru a comanda tonul de mobil si a intra in concurs. Aici insa mai intii robotul iti ofera patru optiuni: apasati pe unu pentru o melodie, pe doi pentru a obtine informatii de la operatoare, pe trei pentru telechat si pe patru pentru regulament. Daca apasati pe doi intra un robot care iti explica ca de aici nu puteti comanda o melodie sau intra in direct la concurs, puteti doar sa obtineti informatii de la o operatoare. Daca in afara orelor de concurs 14,35 – 16,20 intrati in contact cu operatoarea in mai putin de un minut, in timpul desfasurarii intrecerii trebuie sa asteptati si peste cinci minute.
Daca apasati pe unu, robotul va cere sa va tastati numarul de mobil de la care ati sunat pentru a va inscrie in baza de date, pentru a va trimite tonul comandat. Toate acestea inseamna timp, care automat se traduce in bani pentru organizatorii concursurilor (firma „Media Services” SRL la Prima TV, de exemplu, firma cu care televiziunea are contract). Si in facturi incarcate pentru dumneavostra. Asa ca ginditi-va de doua ori inainte de a decide daca vreti sa sunati sau nu! (Dan CONSTANTIN)

Comentarii