Miliarde scurse printre degetele vamesilor de la Dornesti in buzunarele mafiei petrolului

luni, 02 aprilie 2001, 23:00
5 MIN
 Miliarde scurse printre degetele vamesilor de la Dornesti in buzunarele mafiei petrolului

La inceputul lunii martie a.c. am prezentat in paginile "Monitorului", o afacere al carei capat a fost prins de comisarii Garzii Financiare Suceava, din domeniul importului de combustibil. Ca niste adevarati alchimisti, cei care activeaza in imensul imperiu al mafiei petrolului, transformau, ce-i drept numai in acte, combustibilul lichid usor in pacura si apoi in motorina. Aceasta, desigur, pentru a obtine profituri cit mai mari, inselind vigilenta vamesilor si a cumparatorilor. Pe de o parte, se cistiga din neplata accizelor aferente marfii (pentru pacura nu se calculeaza accize la import) iar pe de alta parte, combustibilul lichid usor, un carburant inferior, este mult mai ieftin decit motorina, cu care cei neavizati pot sa il confunde.
Totul a pornit de la identificarea, la sfirsitul lunii februarie a.c. in localitatea Tisita, judetul Vrancea, a unui numar de 6 cisterne apartinind unei firme din Bistrita, care, conform declaratiilor soferilor, transportau motorina – in total 81 de tone, la o societate din Tirgu Jiu. Parindu-li-se suspect faptul ca, pentru a ajunge la Tirgu Jiu de la Bistrita, cisternele au trecut prin Vrancea, organele de control i-au luat mai indeaproape pe soferi, care au recunoscut in cele din urma ca de fapt, motorina a fost incarcata in gara Dornesti, judetul Suceava. Mergind pe fir, s-au descoperit suficiente elemente care sa probeze existenta unei adevarate retele care actioneaza pe filiera Modova – Ucraina – Romania, si introduce in tara, pe baza unor declaratii vamale false, combustibil inferior care sa fie ulterior valorificat in benzinariile romanesti ca motorina.
S-a descoperit la acea data ca, prin Vama Dornesti intrasera sase vagoane cisterna care contineau, conform declaratiilor vamale de import, 323 de tone de pacura vrac cu continut de sulf sub 0,1%. In data de 23 februarie a.c., din cantitatea respectiva au fost incarcate 7 cisterne auto (6 cu numar de Gorj si una cu numar de Suceava). Pe documentele de insotire a marfii a fost de aceasta data specificat produsul motorina, iar nu pacura, cum se declarase initial la vama. Acestea sint autocisternele identificate si oprite la Tisita, de catre IJP si Garda Financiara Vrancea. Numai ca in realitate, in cisterne nu se gasea nici pacura, nici motorina, ci combustibil lichid usor (CLU). Este stiut insa ca, pentru pacura nu se incaseaza accize la intrarea in tara, in vreme ce pentru motorina sau CLU, acciza este de 105 ECU pe tona. La o zi dupa confiscarea cisternelor in discutie, societatea importatoare ieseana, CONFIDENT SRL a transmis Vamii Dornesti o adresa prin care cere sa se schimbe incadrarea produsului importat din pacura in combustibil lichid usor, angajindu-se sa plateasca accizele suplimentare aferente si celelalte obligatii vamale.
Igor Istrati, creierul din umbra al afacerii
Este momentul acum sa venim cu noi elemente, pentru a demonta mecanismul prin care sint introduse in tara, de ani intregi, cantitati uriase de combustibil inferior care ulterior este desfacut in benzinariile romanesti, ca motorina.
In spatele acestei mari inginerii troneaza in umbra figura omului de afaceri Igor Istrati, basarabean de origine, dar care isi are cartierul general in Iasi. El coordoneaza din umbra mai multe firme, in Romania si Republica Moldova, prin care opereaza importuri de combustibil. Printre acestea se regasesc ADECVAT Chisinau, CONFIDENT Iasi, MOLDO-COMPANY Iasi si SC MARCHET – PC SRL Iasi. Cele doua din urma sint in fapt firme fantoma, cesionate unor arabi care nu sint de gasit. Cit priveste firma ADECVAT, aceasta este chiar exportatorul transportului interceptat la sfirsitul lunii februarie. Potrivit documentelor de insotire a transportului, marfa, in speta combustibilul lichid usor, a fost cumparata de la NEFTOHIMIC, din Ucraina. Este vorba despre sase vagoane cisterna, documentele de insotire gasindu-se doar pentru trei vagoane. Din stampilele de vama aplicate pe documente rezulta ca, cel putin pe hirtie, marfa a ajuns mai intii in Republica Moldova. De aici s-a intors din nou in Ucraina dupa care au intrat in Romania, importator fiind CONFIDET Iasi, firma in spatele careia se afla acelasi Igor Istrati, ajungind astfel in Vama Dornesti.
De aici, proprietarii importului se schimba de mai multe ori in foarte scurt timp. Astfel, CONFIDENT livreaza marfa firmei BLUE PRESTAN din Bucuresti, dovedita ca fiind o firma fantoma. Ulterior, combustibilul este preluat de SC JULT IMPEX SRL Bistrita, care il livreaza catre SC SUCLES NIC COM SRL Tirgu Jiu. In final, precum se stie, marfa a ajuns in Vrancea.
Foarte interesant este modul in care s-au inlocuit, pe traseul NEFTOHIMIC Ucraina – SUCLES NIC COM Tirgu Jiu documentele privind continutul cisternelor.
Astfel, marfa a intrat in tara cu documente de combustibil lichid usor. Pe traseul Vicsani – Dornesti este introdusa declaratia vamala pentru pacura. Imediat dupa vamuire, marfa este preluata de fantomatica BLUE PRESTAN Bucuresti, care emite factura de livrare pe motorina. Marfa era insa deja in cisternele inchiriate de la Tirgu Jiu de JULT IMPEX Bistrita, care, la rindul ei, a intocmit aviz de insotire pe motorina.
Vama Dornesti – partener de incredere in tranzactiile firmei CONFIDENT
Imediat dupa ce autocisternele au fost confiscate in Vrancea, CONFIDENT Iasi solicita Vamii Dornesti schimbarea incadrarii produsului importat din pacura in CLU, motivind ca s-a strecurat o "eroare" si obligindu-se sa plateasca accizele corespunzatoare. Solicitarea este acceptata cit ai clipi de vamuitori si, imediat dupa aceea, pentru a iesi basma curata, CONFIDENT emite factura catre JULT IMPEX, pe aceeasi cantitate de combustibil, de aceasta data nu pentru motorina, ci pentru CLU.
Modul in care s-a operat dar si intelegerea de care a beneficiat importatorul din partea vamesilor conduce la concluzia ca relatia intre acestia din urma si CONFIDENT Iasi este cel putin amabila. Exista de altfel martori care sustin ca prin aceasta filiera s-au derulat mai multe transporturi in ultimii ani, din care importatorul a cistigat din neplata accizelor, pina la 8,5 miliarde de lei. Or, nivelul acestor sume scapate printre degete de inspectorii vamali, cu greu poate fi explicat fara o intelegere tacita intre importator si cineva din interiorul vamii.
Este de asemenea, de neinteles usurinta cu care Vama Dornesti a acceptat schimbarea incadrarii produsului importat, din pacura in combustibil lichid usor dupa ce acesta fost deja confiscat, la mintea cocosului fiind ca schimbarea inversa, efectuata anterior de importator a avut un scop foarte clar, precis si simplu: sustragerea de la plata accizelor aferente marfii de peste un miliard de lei, daca aceasta ar fi fost declarata ca fiind ceea ce era in realitate – CLU, in conditiile in care la importurile de pacura, cum am spus, nu se calculeaza acciza. Aceasta miroase de la o posta a evaziune fiscala. Iar gestul Vamii Dornesti de a accepta schimbarea incadrarii marfii, dupa ce Garda Financiara si Politia au depistat transportul, considerindu-l suspect, ba mai mult, confiscindu-l, aduce izbitor a complicitate. (Neculai ROSCA)

Comentarii