Sfada pe preoti si biserici la Vama

joi, 19 aprilie 2001, 23:00
5 MIN
 Sfada pe preoti si biserici la Vama

La redactia ziarului nostru a sosit o scrisoare semnata de 21 de locuitori ai parohiei "Sfintul Nicolae" din Vama de Sus care doresc redeschiderea celei de-a doua biserici a parohiei asezata in cimitir. Este vorba de o mica biserica din lemn, veche de 300 de ani, in care a oficiat timp de un an si jumatate un preot tinar ce s-a transferat la Humoreni, preot de care multi sateni au prins mare drag. Dupa transferul acestuia, in biserica veche, cum mai este numita bisericuta din cimitir, nu s-a mai oficiat in zilele de duminica si de sarbatori, slujbele fiind tinute doar la biserica mare din centru. Satenii care s-au autointitulat "comitetul de sprijin" au umblat pe la Arhiepiscopie si la Protopopiatul din Cimpulung Moldovenesc, mai intii sa-l readuca in sat pe tinarul preot plecat si mai apoi dupa un altul care sa oficieze slujbe in fiecare duminica si in bisericuta din lemn. Dupa presiuni indelungate, ei au obtinut din partea Arhiepiscopiei promisiuni ca cererea lor va avea rezolvare. "Am facut demersuri la toate forurile superioare care pot face ceva pentru redeschiderea bisericii, dar n-am primit nici un raspuns. Dupa aproape doi ani, IPS Pimen al Sucevei si Radautilor, cu buna vointa a preotilor consilieri Nutu si Bradatan si a parintelui protopop Viorel Goras din Cimpulung Moldovenesc, au ajuns la decizia de a ne trimite un preot sa oficieze slujbe de Pasti pentru ca si credinciosii din zona sa se bucure de Invierea Domnului pina la venirea unui preot stabil in aceasta biserica, promisa dupa 1 mai", se scrie in scrisoarea trimisa de la Vama. Promisiunile facute de cei enumerati mai sus au ramas simple vorbe si nici un alt preot nu s-a aratat in Saptamina Mare sau de Pasti pe linga biserica din cimitir.
Gheorghe Miron si Vasile Timpescu, ca purtatori de cuvint ai celor ce vor sa-si proclame autonomia spirituala, l-au acuzat pe preotul Morosan ca fiind lacom si dictator, ca nu-si lasa un confrate sa cistige si el o piine intr-o parohie in care au loc cel putin doi slujitori ai Domnului. Ei au declarat ca familiile din preajma bisericii din cimitir sint mai sarace si se simt jenate sa mearga la slujbe in biserica din centru in care slujeste parintele Morosan si unde este "mare fudulie". In plus, satenii din aceeasi zona au de batut cale lunga de unde locuiesc pina la noul si frumosul lacas din mijlocul satului, in timp ce la citeva sute de metri sta zavorita o biserica fara preot. "Sint 600 de numere de case in Vama, iar daca familiile din 200 ar incepe sa mearga la biserica din cimitir, iar restul de 400 ar ramine la biserica din centru, sigur n-ar muri de foame nici parintele Morosan, nici dascalul si nici palimarul. E pacat sa tii inchisa o biserica, una in care sa intre si lumea mai nevoiasa. Dar parintele nu este de acord sa imparta parohia cu nimeni, a pus lacat la biserica, iar noi umblam pe la alte usi sa ne-o deschida cineva si sa ne mai trimita un preot", au declarat cind unul cind altul din cei care si-au trecut semnaturile pe lista contestatarilor.
Preot paroh de 19 ani in Vama, Nicolae Morosan n-a incercat sa se justifice sau sa faca declaratii care sa darime acuzatiile ce i s-au adus. Cu foarte multa tristete, el ne-a spus ca poarta o singura vina. "Am ajuns in mocirla pentru ca sint vinovat de a fi ajutat pe toata lumea. De aproape doi ani, o mina de oameni imi otravesc sufletul si sadesc ura acolo unde pina mai ieri a fost dragoste si intelegere. De 19 ani sint preot in aceeasi parohie, timp in care am muncit din greu. N-am facut niciodata diferente intre enoriasi, am respectat si slujit cum se cuvine si in toti anii am fost ca o carte deschisa pentru tot poporul din Vama. Avem o frumusete de biserica in centru in care ne putem intilni toti in unire si credinta, sa ne rugam si sa ne bucuram impreuna ca traim intr-un loc binecuvintat in care Dumnezeu a dat pace si bunastare.
Biserica din cimitir nu este inchisa. Cind este nevoie, slujesc in ea, dar ramine o biserica de cimitir, in care se oficiaza slujbele pentru morti. Daca mai marii bisericii vor hotari sa trimita inca un preot, acesta va veni si vom sluji impreuna acolo unde ne cheama datoria, dar nu voi fi impacat niciodata cu ura si dezbinarea pe care o cultiva citiva oameni ce n-au nimic de-a face cu biserica", a declarat preotul Nicolae Morosan.
In Vama, preotul paroh se bucura intr-o coplesitoare majoritate, de respect si pretuirea datorata unui slujitor al Domnului, ce aproape 20 de ani le-a botezat copii, i-a cununat, le-a ingropat mortii, fata de care s-au marturisit cu inima deschisa si impreuna cu care au pastrat credinta ortodoxa cind in jur alte culte capata tot mai mare personalitate. Aflind cu ce treaba au venit reporterii la Vama, citiva sateni au dorit si ei sa se faca ascultati. "Cei care v-au chemat la noi sint reclamagii de profesie. Ei nu se impaca cu neamurile, cum sa se impace cu tot satul. Pentru redeschiderea bisericii din cimitir ei au alte interese. Ambitia si dorinta de a mai baga ceva in buzunar ii tine pe ei tari, iar citorva din cei care au semnat ca vor parohie separata li s-au promis locuri in consiliul bisericesc sau alte avantaje. Ei au uitat ca tot preotul Morosan a redeschis biserica veche si ca slujeste in ea atunci cind este nevoie. Pentru cel care vrea sa vina la biserica mai des decit de Pasti sau de Craciun citiva metri de drum in plus nu cred ca mai conteza", au comentat pe rind alti vameni suparati ca preotul lor a ajuns subiect de presa.
Conflictul si discordia persista in Vama, iar enoriasii au inceput sa se imparta in tabere. Nevestele celor care vor sa se oficieze permanent si in biserica veche se uita jenate la barbatii lor batoiosi, mereu cu jalba pe la usile marii preotii ortodoxe. "Trimitem peste tot scrisori si nu ne lasam" a incheiat cu glas tunator Vasile Timpescu, poreclit in sat "Vasile bogatul", dar care, paradoxal, militeaza activ pentru redeschiderea unei biserici si pentru saracii satului. (Daniela BEALE)

Comentarii