Un tir a blocat circulatia feroviara pe ruta Bucuresti- Suceava, timp de 12 ore

marți, 30 decembrie 1997, 00:00
3 MIN
 Un tir a blocat circulatia feroviara pe ruta Bucuresti- Suceava, timp de 12 ore

In noaptea de 28 spre 29 decembrie, in jurul orei 24.00, un autotren, cu numarul de inmatriculare SV-02-BFU, condus de soferul Florin Iacob, a blocat circulatia trenurilor pe ruta Bucuresti – Suceava, in zona statiei CFR Dolhasca, timp de aproape 12 ore. Soferul nu a reusit sa se inscrie in curba care preceda trecerea la nivel peste calea ferata, astfel incit, derapind, autotrenul a traversat sinele la circa doi metri distanta, raminind suspendat de-a curmezisul liniilor. Dupa trecerea mai multor ore, timp in care au fost avertizate statiile CFR apropiate sa opreasca trenurile aflate in circulatie, in jurul orei 6 dimineata, la fata locului s-a deplasat o macara CFR, care a incercat sa indeparteze masina de pe linia ferata, fara insa a reusi. Autotrenul apartinind firmei SC SANDU SRL transporta 20 de tone de hirtie pentru SC LUCEAFARUL SA din Bucuresti. Conform aprecierilor, autotrenul cintarea in total 37 de tone. In jurul orei 11 dimineata, cu ajutorul unui TAF, acesta a putut fi scos de pe linia de cale ferata.
Reporterii "Monitorului" au contactat pe directorul responsabil cu Infrastructura CF din partea regionala CFR Iasi – Nicolae Palade, care ne-a declarat: "Am trecut pe linga o catastrofa de cale ferata. Practic, daca la ora respectiva exista un tren de calatori sau de marfa in circulatie pe linie nu ne putem imagina dimensiunile catastrofei".
Nicolae Palade ne-a declarat ca un angajat al CFR, care avea casa linga trecerea de nivel, auzind zgomotul impactului autotrenului cu sinele de cale ferata "a iesit afara si a actionat ca orice ceferist", deconectind semnalele de linie. Intre timp au fost alertati lucratorii CFR din garile Dolhasca si Liteni, pentru a opri orice tren, in eventualitatea in care ar fi venit spre obstacol". Referitor la dimensiunile pagubelor produse de acest incident, Nicolae Palade a fost de parere ca "pagubele nu sint asa mari ca distrugeri, in schimb putem spune ca sint enorme daca se are in vedere blocarea completa a traficului feroviar vreme de atitea ore. Acestea vor fi evaluate si vor fi suportate de cel vinovat". Directorul din cadrul Regionalei CFR Iasi nu a exclus ca, datorita intirzierilor care le-au avut trenurile internationale, tarile care folosesc caile ferate romanesti ca ruta de tranzit sa emita pretentii la anumite despagubiri. "Aceste pretentii ar fi normale, insa, repet, acestea vor fi suportate de cei vinovati".
La fata locului l-am gasit pe soferul Iacob Florin care ne-a declarat ca, dupa opinia sa "vinovati sint cei care trebuiau sa semnalizeze trecerea la nivel, chiar daca as fi mers si cu 10 kilometri pe ora, s-ar fi putut intimpla. Curba premergatoare trecerii este deosebit de periculoasa, de 90 de grade, iar soseaua este foarte ingusta. In plus a fost ceata si mizga. Eu consider ca trebuia sa existe o presemnalizare atit pentru curba, cit si pentru trecerea la nivel. Nu functiona nici semnalul luminos, asa ca nu aveam cum sa observ. Poate e si vina mea, nu zic nu, dar vedeti dumneavoastra, fiecare se apara". Soferul locuieste in comuna Dolhasca si, desi putea opta pentru drumul national, a preferat sa o ia pe scurtatura, mai ales ca intentiona sa se opreasca pe acasa. Un aspect interesant al problemei este faptul ca Iacob Florin a recunoscut ca el a scos din functie instalatia de semnalizare la sugestia unui lucrator CFR, care locuieste in apropierea pasajului unde s-a petrecut evenimentul. Chestionat de noi insa, respectivul ceferist a negat cu desavirsire implicarea sa in acest demers, sustinind ca aceasta actiune nu este permisa de regulament. Circulatia pe calea ferata a fost reluata la ora 11.30. (Neculai ROSCA)

Comentarii