Ministerul Justitiei respinge afirmatiile fostului sef al CSM privind grefierii, considerandu-le eronate

sâmbătă, 18 februarie 2012, 13:53
5 MIN
 Ministerul Justitiei respinge afirmatiile fostului sef al CSM privind grefierii, considerandu-le eronate

MJ sustine ca judecatorul Horatius Dumbrava – presedinte al Consiliului Superior al Magistraturii in 2011, membru in acest for – induce opinia publica in eroare, in conditiile in care "cunoaste ca aceasta categorie de personal nu face parte din puterea judecatoreasca, motiv pentru care in niciun stat in care exista Consilii Judiciare, acestea nu gestioneaza cariera grefierilor, ci, exclusiv, cariera magistratilor".

Ministerul Justitiei face precizari, intr-un comunicat remis MEDIAFAX, fata de afirmatiile judecatorului Horatius Dumbrava, potrivit carora exista o tendinta de "acaparare a puterii judecatoresti de catre Executiv" care se manifesta prin noua lege a personalului auxiliar, deoarece "acest proiect de lege prevede ca intreg personalul auxiliar – grefierii, personalul conex – sa fie centralizat in mana ministrului".

"In vara anului 2010 s-a constituit un grup de lucru format din reprezentanti ai Ministerului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Public, Scolii Nationale de Grefieri si ai organizatiilor sindicale reprezentative ale personalului, grup de lucru ce a avut ca obiect elaborarea unor principii si directii generale in vederea modificarii statutului personalului auxiliar de specialitate. Urmare a activitatii grupului de lucru, a fost redactat proiectul de Lege privind statutul personalului de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, care a fost transmis Parlamentului Romaniei, spre dezbatere. Comisia juridica a Camerei Deputatilor a adoptat proiectul de lege in discutie, in data de 15 februarie 2012", explica MJ

In esenta, proiectul de lege isi propune: regandirea rolului personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea; responsabilizarea acestei categorii de personal; utilizarea eficienta a resurselor umane existente la nivelul sistemului judiciar, prin transferul unor sarcini administrative si jurisdictionale in materie necontencioasa de la magistrati la grefieri.

In egala masura, demersul legislativ contribuie la indeplinirea recomandarilor cuprinse in Rapoartele Comisiei Europene relative la transferul de atributii de la judecatori la grefieri, precum si introducerea functiei de manager de instanta.

Ca model legislativ, Ministerul Justitiei a evaluat, in principal, modelul german care a inspirat toate statele membre.

Prin rezolutia Adunarii Generale a Uniunii Europene a Grefierilor din 15 septembrie 2011 (Bucuresti), Uniunea Europeana a Grefierilor a salutat proiectul de lege in discutie, apreciind calitatea solutiilor legislative, menite a adapta profesia de grefier si cea de manager de instanta la standardele impuse in Cartea Verde a Grefierilor Europeni.

Intre solutiile legislative preconizate, MJ mentioneaza: introducerea functiei de manager de instanta si transferul catre aceasta functie a unor atributii administrative indeplinite de presedintele de instanta; reducerea numarului total de angajatori ai personalului de specialitate, de la 34 in prezent (15 curti de apel, 15 parchete de pe langa curtile de apel, PICCJ, ICCJ, DNA si DIICOT) la doar trei (MJ, PICCJ, ICCJ), acest lucru fiind de natura sa conduca la o reglementare unitara, atat in privinta activitatii, cat si a carierei profesionale a personalului; regandirea rolului si competentelor personalului de specialitate si rearanjarea diferitelor categorii de personal, in conformitate cu modelul grefierului european propus prin Cartea Verde a Grefierului European; infiintarea functiei de grefier judiciar, pe modelul european al grefierului cu atributii sporite, in scopul degrevarii magistratilor si a simplificarii anumitor proceduri, realizandu-se astfel transferul unor atributii administrative si jurisdictionale in materie necontencioasa de la judecatori la grefierii judiciari; grefierii judiciari vor solutiona in mod independent si sub proprie raspundere, in procedura administrativa, cererile care le sunt atribuite in competenta; introducerea obligativitatii studiilor superioare juridice pentru numirea in functia de grefier, conditie obligatorie si pentru admiterea la Scoala Nationala de Grefieri.

Toate aceste modificari/completari legislative au fost agreate cu sindicatele din sistemul judiciar, in scopul consolidarii profesiei de grefier, ca o premisa pentru infiintarea Ordinului Grefierilor din Romania, institutie cu personalitate juridica si autoritate exclusiva in domeniul gestionarii activitatii si carierei profesionale a personalului de specialitate din cadrul instantelor si parchetelor de pe langa acestea, similar modului de organizare reglementat in cazul altor profesii, atat la nivel national, cat si european.

"In concluzie, inducerea in opinia publica a ideii «acapararii» acestei categorii de personal in «mana ministrului» este eronata si in discordanta totala chiar cu prevederile articolului 108 din proiectul de Lege in discutie, potrivit caruia «in termen de trei ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi se infiinteaza Ordinul Grefierilor din Romania, institutie de drept public, cu personalitate juridica, autoritate competenta in gestionarea activitatii si carierei profesionale a personalului de specialitate din cadrul instantelor si parchetelor»", arata sursa citata.

In opinia MJ, surprinzatoare este pozitia judecatorui Horatius Dumbrava si fata de imprejurarea ca, in proiectul de candidatura al domniei sale in cadrul alegerilor membrilor CSM (proiect comun cu judecatorii Cristi Danilet si Adrian Neacsu), unul din obiectivele asumate vizeaza chiar asigurarea autonomiei categoriei de personal in discutie si infiintarea Ordinului Grefierilor din Romania.

"Nu in ultimul rand, cu stiinta, domnul judecator Horatius Dumbrava induce opinia publica in eroare prin aceea ca aduce in discutie raportul dintre puterile statului, in conditiile in care cunoaste ca aceasta categorie de personal nu face parte din puterea judecatoreasca, motiv pentru care in niciun stat in care exista Consilii Judiciare, acestea nu gestioneaza cariera grefierilor, ci, exclusiv, cariera magistratilor", subliniaza sursa citata.

Potrivit MJ, confuziile sunt regretabile "cu atat mai mult, cu cat ele provin de la un magistrat de curte de apel si membru CSM, obligat sa cunoasca modul de organizare a profesiei de grefier in Uniunea Europeana, cat si atributiile CSM, prevazute in articolele 133 si 134 din Constitutia Romaniei".

Judecatorul Horatius Dumbrava, membru al Consiliului Superior al Magistraturii, a declarat vineri la Oradea ca i se pare "extrem de periculoasa tendinta de acaparare a puterii judecatoresti de catre executiv", referindu-se la legea personalului auxiliar, aflata in Parlament.

"S-a spus neadevarat ca noi, sistemul, am fost de acord cu aceasta lege a personalului auxiliar. O sa va dati seama de ce spun ca este o acaparare a puterii judecatoresti. Acest proiect de lege prevede ca intreg personalul auxiliar – grefierii, personalul conex – sa fie centralizat in mana ministrului. Numirile, sanctiunile sa le dea ministrul. Adica la nivel descentralizat sa nu mai existe o coordonare a personalului auxiliar, ci doar ministrul sa detina singur puterea in ce priveste circuitul administrativ al acestui personal, ceea ce mi se pare foarte grav, legat si de faptul ca a devenit titularul actiunii disciplinare", a declarat judecatorul la bilantul activitatii Curtii de Apel Oradea pe anul 2011, citat de monitorulcj.ro. (Mediafax)

Comentarii