Foto-istorisiri

Subtitlu

joi, 29 noiembrie 2007, 21:20
2 MIN
 Foto-istorisiri

Dupa o perioada de directorat la Centrul Cultural Francez, Guillaume Robert s-a intors la Iasi sa isi deschida propria expozitie de fotografie la Ateneul Tatarasi: Parti Pris.

Cu un interes rafinat pentru surprinderea realista si sondarea simbolista a vietii cotidiene, Guillaume Robert propune o abordare „partinica" a temelor, asumindu-si alegerea subiectiva a cadrelor, cu un simt accentuat al deconspirarii prejudecatilor.

Camera foto devine un obiect utilitar de calatorie si inregistreaza cu o anumita cadenta locuri, portrete, actiuni. Combinind reflexivitatea fotoreportajului de situatie cu sensibilitatea fotografiei de arta, autorul conspira sa realizeze un scenariu vizual al unor stari de lucruri. Guillaume Robert nu face o calatorie documentara, ci doar interpreteaza situatii. Interesat de circumstante si locuri cu potential narativ, care ar putea spune cum anume e posibila constructia sociologica a mitului cotidian, fotograful expune un repertoriu contrastant al (auto)reprezentarii unei arii geografice care se intinde de la Bucuresti pina la Cernauti, de la Iasi la Odesa si de la Cluj la Chisinau.

Utilizarea metaforei „rascrucii" e extinsa de la semnalarea itinerariului geografic la focalizarea asupra felului in care s-ar putea intilni, intr-un punct simbolic al interogatiei, diferitele zone culturale si politice. Romania s-ar fi aflat la intersectia dintre imperii, un teritoriu al tranzitului si incercarii. Aceasta conditie a descrierii spatiului pe care il locuim e recuperata de fotograf intr-o viziune personalizata.

Contradictiile tranzitiei sint redate intr-o serie de instantanee in care imagini ale conservarii traditiei sint surprinse alaturi de interventii ale noutatii. Intr-una dintre fotografii, statuia lui Stefan cel Mare e surprinsa dintr-un unghi in care apar pancarde indicind distantele pina la Paris, Londra, Viena si Praga. Intr-o alta lucrare, trei personaje sint surprinse intr-o incapere simpla, la o masa pe care au scos telefoanele mobile si camera foto digitala.

„O seara de simbata la tara" e o serie fotografii care surprind viata de birt si discoteca, cu personaje care pozeaza sau se lasa pozate, participind la conceperea cadrului: vinzatoarea, asezata dupa tejghea, careia i se vede doar jumatate de chip, doi tineri pozind in fata unui frigider de racoritoare si a unor navete de bere, imbracati in blugi si t-shirt-uri, doi sateni discutind aprins la o masa.

Seria „Iasi la rascruce" analizeaza viata de strada, detalii ale imagisticii religioase, aspecte ale relatiilor sociale ori ipostaze ale monumentelor publice. In cazul fotografierii statuii Independentei, monumentalitatea e regindita in functie de pozitia unghiului de vedere.

In ansamblu, expozitia relateaza divers impresii ale privirii selective care ar indexa relatii simbolice ale diferitelor tipuri de contradictii, fara a ceda instinctului de a epata sau a contraria. Seria de fotografii alb-negru evita orice estetism conditionat de culoare si invita la o reflectie rece asupra conditiei sociale si a faptului de viata comuna, semnalate ca orizonturi de confruntare cu prejudecatile pe care le avem despre realitatea pe care o traim.

Comentarii